Tråden för stötande skämt

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det var ju kul, men dom kanske skulle lära sig att köra på rätt sida av vägen i det landet först.

En cirkulationsplats är en väg med en lång kurva, man blinkar när man byter fil på den vägen och när man ska svänga in på en annan väg (ut ur cirkulationsplatsen).
Det skulle kunna vara ett stötande skämt att ett annat land också inte körde på rätt sida av vägen.
Men bilarna däremot hade ratten på rätt sida. Det blev väldigt farligt vid omkörningar så de styrande ville således ändra till rätt sida.
Det dumma var att de trodde invånarna också ville det för man ordnade en folkomröstning. Men många invånare, som idag skulle kunna kallas pöbel, röstade fel då över 80 % röstade nej! Så man fick vänta några år för att sedan införa det ändå...
Därför använder vi inte det engelska ordet för kålrot utan det amerikanska! :crash

Den här är läsvärd...
Man kan fråga sig varför Sverige hade vänstertrafik överhuvudtaget. Var det en konstig nyck vi delade med de skruvade engelsmännen?
Kanske inte, vänstertrafik är inte så unikt som vi i Sverige ofta tror, cirka en tredjedel av världens bilister håller till vänster. Det är heller ingen slump vilka länder som kör på vilken sida.
Och engelsmännen har nog rätt i att vänstertrafik är det ursprungliga. I forna tider var det naturligt för beväpnade adelsmän att rida på vänster sida av vägen. Då hade de svärdshanden närmast mötande ryttare, för att kunna försvara sig mot fiender och hälsa på vänner.
Bönderna däremot gick på höger sida, för att inte riskera att bli påridna bakifrån.


Bönderna har flyttat in till stan men går fortfarande på höger sida! :hihi


Här har vi Noll Vision där information inte står högt i kurs så här används blinkers lite som man själv vill.
Men eftersom de där borta inte lärt sig att köra på rätt sida är trafikreglerna lätta att hitta. De finns på vilken WH Smith för £4.99.

The Official Highway Code: (2022 ed) - WHSmith

https://www.whsmith.co.uk › products › paperback


The Highway Code is essential reading for all road users, from drivers to cyclists, pedestrians, motorcyclists, and horseriders. Every road user must have a ...

Och där kan man läsa...

Signals and position. When taking the first exit to the left, unless signs or markings indicate otherwise
  • signal left and approach in the left-hand lane
  • keep to the left on the roundabout and continue signalling left to leave.
When taking an exit to the right or going full circle, unless signs or markings indicate otherwise
  • signal right and approach in the right-hand lane
  • keep to the right on the roundabout until you need to change lanes to exit the roundabout
  • signal left after you have passed the exit before the one you want.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Kör man lastbil är det kanon när mottrafikanterna signalerar hur långt dom ska köra i cirkulationsplatsen, då vet jag om jag ska bromsa eller gasa utan att vara tankeläsare.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kör man lastbil är det kanon när mottrafikanterna signalerar hur långt dom ska köra i cirkulationsplatsen, då vet jag om jag ska bromsa eller gasa utan att vara tankeläsare.
Man kan inte lita på att föraren svänger åt samma håll som det blinkas. :7peta
Men med erfarenhet blir man lite av en tankeläsare precis som en bra lagsportare läser spelet hos motståndarlaget. Det har inte inträffat varje år men tillräckligt många gånger för att jag inte ska lita på det.
Just tung trafik håller jag mig borta ifrån eftersom jag riskerar att dödas oavsett om felet är mitt. Likaså taxibilar men de har ju en varningsskylt på taket så att vi andra kan hålla undan!:tummenupp


Men tillbaks till trådämnet.
Nu ska det krävas intelligenstest för tung trafik i framtiden. Kommer man för högt får man inget körkort! :hihi
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nu ska det krävas intelligenstest för tung trafik i framtiden. Kommer man för högt får man inget körkort! :hihi

. Det har ju redan polisen infört.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan någon lägga upp hur man kör rätt och blinkar rätt i en cirkulationsplats?

Polisen har en åsikt, försäkringsbolagen en annan och trafikskolorna lär ut en tredje variant.

Jag körde hem i dag, en resa på ~20 mil, jag körde igenom 8 cirkulationsplatser.
Dom låg samtliga inom en mil strax innan jag kom hem
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
-Vad tittar du på?
-Eh, SwePor..
-Jaha?
-Ja, svenskan ligger överst.

20220717-192345.jpg
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top