Tour 2010?

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Nya planer 2010?

Hösten är den perfekta årstiden för att drömma om nya äventyr och att smått börja planera nästa års färd. Minnena från den gånga säsongen är fortfarande i färg och ljud-och doftupplevelser känns färska.

Jag gjorde, tillsammans med en kompis, en repa i somras; Tyskland/Österrike/Italien. Det var min andra europatur och det ger mersmak.
Under vintern ska jag/vi redigera allt filmande och fotograferande och förhoppningsvis lägga upp en lite reseberättelse här. Förhoppningsvis kan det intressera någon.

Passa också på att ställa frågor i tråden om allt som rör lite längre touring/upplevelseresande med mc!
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag är jäkligt sugen på att ta 2 veckor i alperna och köra runt, runt, runt :)

Hade varit skoj att se alla ställe man åkt skidor på.. Och blir det av ska resan givetvis göras på Xr'n!
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Wales ligger i planeringen för 2010! Vad jag har hört skall del vara väldigt fin hojåkning i Wales. Fast de kör ju på fel sida där, så det kan nog kännas knivigt...

Göteborg-Fredrikshamn med färja, några timmar på hoj till Esbjerg, färja till England, och så ytterligare några timmar tvärs över land till Wales. Vi har en guide med oss (engelsman) så jag tror att vi kan finna de "rätta" vägarna i bergen i Wales. Ev. tar vi omvägen via kullarna i Yorkshire på vägen hem, där är väldigt vackert och där finns också gott fina hojvägar.

Ett lite halvstort projekt, det går närmre en vecka samt ett antal 1000-lappar. Färjor är dyra och tar tid...
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Ja, havstransporterna är det enskilt mest kostsamma.

Trelleborg-Rostock 1015 kr enkel, baserat på en pers/mc & 2 pers/hytt.
Puttgarden-Rödby 470 kr enkel
Öresundsbron 180 kr enkel.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
"Jag gjorde, tillsammans med en kompis, en repa i somras; Tyskland/Österrike/Italien."

Exakt det siktar jag och en polare på att göra nästa sommar. Hör kanske av mig för lite tips och ser fram emot film/bildmaterial från resan!
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Sugen på att köra Dolomiterna/Sydtyrolen nästa år under 10-12 dagar.
Har ju aldrig vurmat för Autozug bl a för att jag ALDRIG hittat bra priser. Jag gillar ju också att köra dit jag ska, men kan omvärdera detta om jag hittar bra priser. Trots allt så ska man över Östersjön på nåt jävla sätt:mad:

Jag har väl en 40 mil till Hamburg, så på en resa med tåg till Munchen sparar jag bara 30-40 mil på att ta tåget. Bro plus färja går på knappt 700. Båt direkt till Tyskland= 1000-lapp. Trots det kan ju tåget vara trevligt. Jag hittar kanske andra värden.
:yoparty
Med i budgeten måste jag få plats med en navigator och ljudsystem/Intercom. Spara järnet med andra ord.
 

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FJR1300-06
Vi åkte Moseldalen, Schweiz med S:t Moritz och alla passen runt där och sedan till Dolomiterna och trakterna runt Bolzano. Vi campade i en stad som heter "Pinzolo", ca 1 mil söder om Madonna di Campiglio. Det var den mest hightechade camping jag varit på! Italien överraskade stort!
I S:t Moritz rekommenderar jag en tripp upp till "Soglio" på väg till "Malojapasset".

Livigno i Italien är ett skatteparadis!
1 L Absolut Vodka för 7,60 € eller en X-lite hjälm för 2400 kr (kurs ~10,50 SEK), bensin ~0,7 € osv. ett shoppingställe av stora mått.

2 pass som inte bör passeras, först ett väldigt känt, "Stelvio" och sedan ett för mig okänt pass som är det pass där jag mött och sett mest MC! Vi måste ha mött hundratals hojjar!
"Passe di Rollo" i Val di Fiemme, mein gut! Väg SS50.
Campa i Bellamonte, jättetrevligt ställe!

Från Bolzano tog vi DB Autozug till Hamburg och javisst, det kostar men himla trevligt sätt att färdas på när dagarna i Alperna är slut och det är Svedala nästa.
DB Autozug fungerade klockrent både i Bolzano och sedan framme i Hamburg/Altona. Dom fixar allt och du kan t ex ha packväskor kvar på hojjen.

För oss kostade resan ~4000 SEK med billigaste boendet(liggvagn). Delade kupé bl a med en himla trevlig dansk som bodde/jobbade i Italien och nu var på väg hem till Danmark.

Summa sumarum, Dolomiterna och Italien var kanon :)

Sitter annars också och planerar redan för nästa års MC-semester, nu ser det faktiskt ut som att den börjar med motoGP i Assen den 26 juni och sedan vidare någonstans! :banana
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Hej,

Åkte Passo Stelvio i år från rätt håll, dvs Italien till Schweiz.
Var inte i Livignio men väl i Samnaun i CH, som också är skattebefriat.
Jaufenpass var också en upplevelse, faktiskt bland den roligaste körningen

När det kommer till Autozug så kan man ju som du säger ta det på hemvägen. När man vill hem så vill man bara hem, inte sant?

Kan du precisera din prisuppgift gällande tåget. ToR eller enkel, per pers eller för hur många?

Tack på förhand
 

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FJR1300-06
Resan var enkel för 2 pers i liggvagn med 6 platser. MC: n åker "bilvagn" (MC får vara max 156 cm hög).
Vi delade som sagt kupén med flera andra. Trevligt och fräscht i övrigt på tåget. Inte på något vis sämre än motsvarande sovtåg i Sverige, snarare bättre. Gick i tid och kom fram i tid!
Resan gick på med €-kursen då på nästan 4000 SEK för oss 2 + MC inkl. frukost.

Lite Tips: Vi åkte på en torsdag och just den dagen så tar tåget en för oss omväg via "Dusseldorf" för att släppa av mestadels holländare, så vi var inte framme förrän kl 13 i Hamburg på fredagen. En avgång en annan dag så är du framme på morgonen istället.

Jag har också åkt Jaufenpasset(-06)men då tyvärr med bil, men med ett glödande nytaget MC-kort i bakfickan:gnissla
Jag håller det som ett av mina favoritpass(hitills)


Outward : BOLZAN/BOZEN - HAMBURG ALTONA with AZ 13316
Loading : BOLZAN/BOZEN on 06.08.09 from 18:30 h to 19:00 h
Arrival : HAMBURG ALTONA on 07.08.09 at 13:05 h
Accommodation : Einzelplatz im Liegewagen, 5er Belegung, coach No. 266, seats 46/43
1 Motorrad niedriger als 1,56m

Price : ***336,50 Euro
=====================================================
Ticket Price : ***336,50 Euro
=====================================================
Amount to Pay : ***336,50 Euro
=====================================================
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Tack. Just priset har varit en bidragande orsak till att jag skippat det.
I somras gick hela bränslenotan på under 3000 kr. Jag skulle gärna kunna betala 1500 för enkel norrut. Man spara ju en övernatttning oma man inte gör sok vi gjorde i somras.

Fick ett ryck när vi var nöjda med allting. Vi hade varit i Samnaun på förmiddagen. Småvägar gjorde att 7 mil tog två och en halv timme att köra.
Tillbaka på hotellet i Reschen vid 13 tiden. Vi hade snackat om att sticka tidigt dagen efter, typ 04.00 men vi ändrade oss under lunchen. 14.30 var vi packade o utcheckade. 16 timmar och 15 minuter senare var vi hemma efter 1420 km non-stop. Vi hade dessutom varit upp sedan 08.00 på morgonen och redan kört en tio mil.

Fy fan vad slut jag var efter det. Mycket nattkörning.
Jag gjorde iofs ett maratonrace förra året med 165 mil med passagerare. drygt 21 timmar. Styvt.
 

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FJR1300-06
Jag åkte från Östersund med ett nytaget KK -06 på min Africa twin med passagerare och det blev 65 mil och jag har alltid sedan dess tänkt, fyfan för att behöva göra om det igen!
Men som en hunsad byracka i en vanlig europeisk stad så ska jag aldrig mer klaga på lång sträcka med MC!
Respect! hoppas dock att du framförde ditt fordon säkert.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
jodå, Helt klar i huvudet hela tiden. Hastigheten anpassades till omständigheterna. Tex så kom vi av färjan i Danmark vid gryningsdags då det är mycket rörelse på vilt. Trota att man e klar i knoppen så är reaktionerna sämre i musklerna så hastigheten anpassades. Bara för att det stog 90 km/h så var ibland 65-70 km/h en mer passande hastighet.

Regelbunda pauser och kaffe gör susen. Viktigt att man kollar av varandra för att kolla status. Tankar som är förbjudna och som påbjuder omedelbart stopp är: säng, kudde, sova, ligga, vila lite etc..allt som kan kopplas till vila är no, no-tankar.
 

_rills_

Guest
har inte stora mål med min resa, se lofoten! var påväg dit i sommras med problem med färjan från bodö gjorde att vi vände och åkte hemmåt igen över mo i rana. Så i sommar är det lofoten som ska "besegras"
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Jag gjorde en spontanresa ner till Moseldalen i mitten av augusti. Hade planerat med dagsetapper på runt 30 mil, men det blev över 40 dagligen. Både jag och hojen fungerade fint. Detta gav mig blodad tand, och till sommaren blir det sydöstra Tyskland och Österrike istället. Vet dock inte än i vilken form, kanske nån SMC-resa eller med BMW Mc-klubben. Återstår att se.

Bubbas jag ser fram emot bilder och information
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Libanon

jag funderar på en tur till Libanon. Men har fundering om hur det funkar att åka genom Syrien, nån som åkt där? Eller finns det nån båt som går från Cypern som tar hojar? >Tips på transportsträcka ner mot Turkiet vore också bra.
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Christer Gerlach och Ove Fundin tror jag gjorde en resa i de länderna häromåret. Reportage i McNytt tror jag.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top