Totalt inkompetent... enkla ER5 mekarfrågor.

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
försöker skruva loss lampan för att kunna byta glödlampa i den men efter ajg skruvat bort varsin skruv på vardera sida sitter den fortfarande fast upptill, försökt vicka, vrida dra lite men den sitter fast..nån som vet HUR man gör. Jag är ju bara så inkompetent :/

en fråga till, behöver öppna..fan va heter den "lådan"..ja jag är TJEJ... där chokknappen (hel och ahlvljusknappen också) sitter för smörjning, får loss en lång skruv på baksidan men den går inte att bända upp utan att det blir brytmärken i plasten..är det fler skruvar som måste lossas?

Snälla hjälp mig lite..känns ju att detta är något så enkelt så även jag om inte är mekarkunnig borde kunna :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Nu är det ju typ 5-6 år sedan jag monterade värmehandtag på en ER-5 och då lossade jag lyktan för att komma åt lite el. Hojen har jag ju inte kvar, annars hade jag gått o kikat
Hör iallafall en bild:
varmehandb12.jpg


Om jag minns rätt, så lossade man kromsargen med en skruv. Den sitter sen haka runt lyktsargen så man får rucka lite på den.
Sen om jag minns rätt så var det ju ett par skruvar längst ner(se på bild, där finns längst ner ett par hål) på lykt insatsen....

För att komma åt chokevajern så tror jag att det satt 2 stjärnskruvar....och var det inte 2 så var det 3. Kolla bakom så ser du dom. Dom är också av olika längd och när man tagit lös dom så säras dom, dvs inget bändande

Edit: kollade nu på bilden ovan. Lite märkligt att det sitter 2 skruvhål längst ner. Knappast att det sitter en tredje uppe? Tyder nog på att även lyktinsatsen är också hakad längst upp.

Förresten....här en bild på chokesidan:
varmehandb5.jpg
 
Last edited:

Tintin

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
Hojlös-beslutsångest R/RR
försöker skruva loss lampan för att kunna byta glödlampa i den men efter ajg skruvat bort varsin skruv på vardera sida sitter den fortfarande fast upptill, försökt vicka, vrida dra lite men den sitter fast..nån som vet HUR man gör. Jag är ju bara så inkompetent :/

en fråga till, behöver öppna..fan va heter den "lådan"..ja jag är TJEJ... där chokknappen (hel och ahlvljusknappen också) sitter för smörjning, får loss en lång skruv på baksidan men den går inte att bända upp utan att det blir brytmärken i plasten..är det fler skruvar som måste lossas?

Snälla hjälp mig lite..känns ju att detta är något så enkelt så även jag om inte är mekarkunnig borde kunna :)

Gällande lampan så se bild om jag får med den :-D
"Lådan" sitter nog med 2 st skruvar. Bara o leta, har för mig den ena är något gömd. :gnissla

erlampa.jpg
 

Bifogat

  • erlampa.jpg
    erlampa.jpg
    124.6 KB · Visningar: 68
Last edited:

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Nu är det ju typ 5-6 år sedan jag monterade värmehandtag på en ER-5 och då lossade jag lyktan för att komma åt lite el. Hojen har jag ju inte kvar, annars hade jag gått o kikat
Hör iallafall en bild:
varmehandb12.jpg


Om jag minns rätt, så lossade man kromsargen med en skruv. Den sitter sen haka runt lyktsargen så man får rucka lite på den.
Sen om jag minns rätt så var det ju ett par skruvar längst ner(se på bild, där finns längst ner ett par hål) på lykt insatsen....

För att komma åt chokevajern så tror jag att det satt 2 stjärnskruvar....och var det inte 2 så var det 3. Kolla bakom så ser du dom. Dom är också av olika längd och när man tagit lös dom så säras dom, dvs inget bändande

Edit: kollade nu på bilden ovan. Lite märkligt att det sitter 2 skruvhål längst ner. Knappast att det sitter en tredje uppe? Tyder nog på att även lyktinsatsen är också hakad längst upp.

Förresten....här en bild på chokesidan:
varmehandb5.jpg

den pyttelilla skurven på kromkanten av lyktan känns bara som den liksom är smålös och snurrar mest. skruven vid choken är den som var direkt bakom hela och halvljusknappen. kollade lite men såg ingen annan skruv men kanske den sitter typ där kopplingsvajern går in, de tär ju en "grop" där men ajg såg ingen skruv, ska kolla igen med ficklampa. Tack :)
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Gällande lampan så se bild om jag får med den :-D
"Lådan" sitter nog med 2 st skruvar. Bara o leta, har för mig den ena är något gömd. :gnissla

View attachment 357393

aha Tack! så själva lampan SKA av först innan resten kommer ut..hmm... A-skruvarna har ajg fått ut men det är den där kromskruven jag är tveksam över för den känns..jullrig, lös, känns som den inte vill vara med riktigt.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
DSC_0006 märkta.jpg

röd ring= de skruvarna är urskruvade. gul ring= den kromade skruven som känns som man skruvar men inte mycket händer med den. blå ring högst upp= Där sitter lyktan fast ännu på nått vis...kromramens fel?
 

Tintin

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
Hojlös-beslutsångest R/RR
Har för mig man får skruva loss de "rödringade" och sedan typ vrida lampan. Alltså snurra åt nått håll.
Kan sitta en liten hake upp till som stabiliserar glaset...
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
den pyttelilla skurven på kromkanten av lyktan känns bara som den liksom är smålös och snurrar mest. skruven vid choken är den som var direkt bakom hela och halvljusknappen. kollade lite men såg ingen annan skruv men kanske den sitter typ där kopplingsvajern går in, de tär ju en "grop" där men ajg såg ingen skruv, ska kolla igen med ficklampa. Tack :)

Kollar nu lite på andra bilder(...och på Tintins). Ser att kromringen hänger med insatsen.
Alltså, det är bara två skruvar längst ner, sen sitter den nog hakad längst upp. Du får nog sen rucka lite för att på bort den, har för mig den är hakad upptill. Dra dock ut den i nederkant förstt Den lilla skruven du nämner är bara en justeringsskruv så den ska du inte röra.

Ang choken....jo det ska nog sitta ett par skruvar.

Som sagt, det var måååånga månvarv sen jag öppnade dom så jag får hoppas att jag minns rätt....så slit inte i nåt :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
View attachment 357398

röd ring= de skruvarna är urskruvade. gul ring= den kromade skruven som känns som man skruvar men inte mycket händer med den. blå ring högst upp= Där sitter lyktan fast ännu på nått vis...kromramens fel?

Nu ser man ju hur det ser ut. Torde vara såhär:
Röd ring: finns en på andra sidan
Gul ring: justeringsskruv, ska ej röras
Vit ring: när du tagit bort dom båda röda, så är den bara hakad vid vit ring. Dra ut längst ner en bit och tryck/vrid ut ur haken längst upp
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Kollar nu lite på andra bilder(...och på Tintins). Ser att kromringen hänger med insatsen.
Alltså, det är bara två skruvar längst ner, sen sitter den nog hakad längst upp. Du får nog sen rucka lite för att på bort den, har för mig den är hakad upptill. Dra dock ut den i nederkant förstt Den lilla skruven du nämner är bara en justeringsskruv så den ska du inte röra.

Ang choken....jo det ska nog sitta ett par skruvar.

Som sagt, det var måååånga månvarv sen jag öppnade dom så jag får hoppas att jag minns rätt....så slit inte i nåt :)

okej bara så rädd att jag ska ha sönder nått så jag vågade inte ta i..ska försöka igen att vrida den (dragit ut undre delen då den är helt lös men upptill stenhårt fast). och jag ska kolla chokeländet igen :) tack :) återkommer med rapport.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
TACK ALLA! gott att ni finns:)
Jag fick isär dosan för choken, det var två skruvar så nu är den fixad. Lampan satt med bajonettfäste upptill så en hel del racklande så släppte den till slut. Tror aldrig den har varit isär sen 1999 då den gjordes för själva "kabelkontakten" i lampan satt som fan och maken fick rycka in när han kom hem och få loss den men allt annat gjorde ajg själv:D köpt ny glödlampa så imorgon ska ajg skruva ihop den när ajg är ensam hemma(lugnast så för mina nerver..kan bli så arg med en som står bredvid och tittar ;P)

dock har ajg varit på den där lilla justeringsskruven så kromramen sitter som en potta runt själva lampan. tror den fått en smäll nångång för det är en buckla i ena kanten(glaset är helt) så ajg vet inte om ajg ska ge mig på den elelr skruva ihop den för nu och skaffa en "ny" lykta på skroten

men tack igen!!! :)

//superstolt just nu :rock
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Way to go girl :tummenupp

Man ser på din bild att insatsen är sne mot sargen. Förmodligen är den väl sne för att du var och skruvade på den där lilla justeringsskruven som inte skulle röras i?
Skruva den tillbaka bara tills den är någorlunda rak igen.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Way to go girl :tummenupp

Man ser på din bild att insatsen är sne mot sargen. Förmodligen är den väl sne för att du var och skruvade på den där lilla justeringsskruven som inte skulle röras i?
Skruva den tillbaka bara tills den är någorlunda rak igen.

Tack! skruvad i lampan ikväll då jag flashade nya mobilen och den bara bootar om nu gång på gång så i ilska och arg frustration gick jag ner och skruva på Pärlan..HON är snäll och funkar finfint igen (fantastisk terapi!).

Ska försöka skruva den där kromskruven och se om det ger nått...men jävla telefon....får ta Pärlan ner till mobilaffären imorgon så de får fixa skiten....om den inte hoppar igång efter batteriet tagit slut och den slutar starta om.

Pärlan är i alla fall snäll mot mig och nu vet jag ju hur man byter glödlampa på ER5 OCH hur man skruvar isär chokdosan :D
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top