Torsk i poliskontroll

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
:mad: Åkte fast i dag med bilen dock men frågeställningen blir den samma.

Körde 43 på en 30 väg (det var 40 där till helt nyligen). Det handlar alltså inte om ngn. passage vid en skola el. dyligt utan en gata i Norrköping, Rågången för dom som vet. Gatan är säkert 15-20 meter bred och spikrak i närmare 1 km. dessutom är den bara bebyggd på ena sidan på den andra går spårvagnen med staket mellan räls och väg. DÄR mitt på raksträckan står en grå V70 parkerad. Det visar sig att det är en civil-polisbil och framför den gömmer sig snuthelvetet när hon skjuter på mig med lasern ... När hon kliver fram och börjar vifta ser jag att reflexvästen inte heller är på som dom brukar ha.

Min fråga är den :

Är det konstaplarna själva som bestämmer om dom ska verka undercover eller är det order uppifrån ?

Har haft körkort i 27 år och snittar 2000 mil om året mest i och omkring städer, detta är min första fortkörningsbot så det är väl inte mycket att säga något om, men sättet dom satte dit mig på känns jävligt surt.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Är du bara ute efter ren trivia eller funderar du över om allting sköttes regelrätt?

Du verkar ju inte ha problem att acceptera att du åkte fast och jag förstår att det känns surt. Jag tror inte de bara kan välja att ta en civilbil och sticka ut. De kanske kan begära det men annars finns det nog så att det ska finnas anledning bakom som i att det ingår i en planering.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Ja...o så påstår de att anledningen varför de är ute o skjuter är för att de vill göra vägarna säkrare.
Om det nu vore fallet så skulle man tydligt flasha med att de står där. För trots allt så kommer den svensson som körde 20 km/h för fort, köra likadant när veckan är slut.

I många fall är de så gömda de bara kan. Trafikböter är en STOR inkomstkälla för staten
 
Last edited:

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Polisen är grymt hårda just på vägar med 30 km/h begränsning. Surt.
Sedan ang reflexvästar, de behöver inte ha på sig dessa, jag har också undrat. Dom har regler att dessa skall bäras för deras egen säkerhet, men det finns ingen lag på det.
Har du begärt att få se platsprotokoll med sikteskontroll osv?
Titta här , lite fall där dom friats inåt de blivit "tagna" i hastighetskontroll med laser.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Rågången är en gata folk höll 70 på när det var 50, nu är det 30 och körkort kommer ryka i snabb takt :(
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
:fakta precis i staterna parkerar highwaypatrol alltid väl synliga för att blotta åsynen av en målad polisbil/hoj lugnar ner trafikrytmen, men här i Svedala är det en inkomstkälla och mer och mer lär dom få in med dessa 30 områden i städerna.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Dom får gömma sig i buskar så dom behöver garanterat inte ha målad bil och reflexväst
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Hellre att de står på 40km sträckor i stan än på folktomma landsvägar.

Polisen har faktiskt inget krav att stå fullt synlig vid mätning. Kolla bara de omålade trafipax bilarna.
Däremot är det brukligt att ha uniformerad polis vid hastighetskontroll.

Har man kört för fort så tycker jag personligen det är löjligt att försöka glida eller skylla ifrån sig.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Var glad att du inte körde 2kmh fortare, då kunde du med lite otur suttit här utan körkort nu istället.
 

Tjita1

Guest
Är det inte 20 över som gäller på 50 och under för att bli av med kortet? Och 30 på övriga?

Men som sagt, står dom en ensam patrull med civilbil så är det väl ganska otroligt att dom gjort alla korrekta protokoll och mätningar, så då lär du kunna bli friad på det isåfall.

13 km på 30-väg, det är typ 3200 spänn eller nåt sånt va?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Välkommen i klubben !

Se det från den positiva sidan.
Böterna kostar en struntsumma jämfört med vad du betalar i skatt varje år? :huvet
Eller har jag fel?' :va
Vad du gjort ger ett bidrag till samma (goda?) ändamål som all skatt du betalar. :huvet
Och så vet du numera att det är 30km/h på den här gatan.....:)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Men som sagt, står dom en ensam patrull med civilbil så är det väl ganska otroligt att dom gjort alla korrekta protokoll och mätningar, så då lär du kunna bli friad på det isåfall.

Jag skulle nästan säga tvärtom. Civilbilarna brukar ofta användas vid trafikövervakning.
I jönköping är det iaf ett par civilbilar som kör E4:an fram och tillbaka och plockar folk på löpande band.
Ibland kör de dock ut en målad bil och ställer på speciella platser. Alltså inga konstaplar utan bara bilen.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Slå ut böterna på antal år och mil du har kört så känns det ok att betala för de flesta.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Jag åkte förbi där igår i lugna 40 km/h. Tyckte de såg ut so parkeringsvakter när jag kom närmare såg jag att de va två kvinnliga poliser som stanna en bilist och ger denne böter :p ibland ska man ha tur :p
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
:dummer Poliser förklädda till parkeringsvakter...
är det så man bedriver trafiksäkerhetsarbete ?
Jävla muppar :arsele
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Brände själv förbi en poliskontroll i Linköping här om dagen, stod två målade bilar och massa reflexvästar runt. Jag braapade ur enda upp till 4an innan jag såg dem, på 70 väg var det. Som tur var så körde jag så fort att de inte hann dra upp lasern och mäta mig när jag susade förbi så jag slapp undan! :banana
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Brände själv förbi en poliskontroll i Linköping här om dagen, stod två målade bilar och massa reflexvästar runt. Jag braapade ur enda upp till 4an innan jag såg dem, på 70 väg var det. Som tur var så körde jag så fort att de inte hann dra upp lasern och mäta mig när jag susade förbi så jag slapp undan! :banana

Där har ni facit på hur det skall gå till :D
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
:hihi Får ta Duccen i jobbet i fortsättningen alltså...
Blir många resor då jag jobbar som servicetekniker.
 

majure

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
luleå
Hoj
Körkortslös..
Farbror P som plockade mig på hojjen i början av sommaren, stod i helt mörka kläder på 90 sträcka...I en busskur.

Jag såg han låååångt innan men hjärnan sorterade rätt snabb bort han som en som väntar på bussen. Brukar alltid vara folk i den busskuren.

Dom fick jaga ikapp mig med civilbilen för jag såg inte ens bussen som stod längre fram och visste inte ens jag hade passerat en kontroll. Blev lite surprise när jag stod o väntade på nästa rödljus..

Typ.. vad vill ni..? :arsele
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top