Topfuelhoj startar

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Instämmer där. Jag brukar sitta bara ett par meter från och då är det hörselkåpor, och hålla-hårt-som-fan-med-händerna-mot-öronen som gäller.
Man känner hur det blir svårt att andas, dels pga trycket, och dels pga metanol/nitro ångorna.

Och att sitta på läktaren när två topfuelers gasar förbi med plattan i mattan är ingen vardaglig upplevelse heller.
Jag stod utmed strippen på Mantorp park en gång för länge sedan när Monica Öberg lyckades spränga kompressorn på sin TF, det smattrade fint i gräset runt omkring oss när aluminiumdelarna landade och en kille fick tillochmed hämtas med ambulans efter att han fått en bit på benet. Det är kul med dragracing :)
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Jo, det är roligt :) Jag stod på 150meter ungefär när Tommy Möller satte banrekordet häruppe. Hukade mig bakom betongräcket men kände ändå samma tryck i kroppen när han passerade.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Han kollar nog att ingreppsvarvtalet på kopplingen är som han vill ha det. Kopplingen börjar driva vid ett visst inställbart varvtal. Korrekt varvtal är en avvägning beroende på däck och bana mm.
Det finns säkert riktiga dragracingpiloter här som kan det där bättre än jag.

Mvh
J

Så kopplingen skulle vara någon sorts "PW50"-koppling... Att dom sticker genom att vrida på rullen bara... utan att släppa ut ett kopplingsgrepp++
Hmmmm... Jag får fråga Rikard Gustavsson på RG-engineering nästa gång jag är där
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så kopplingen skulle vara någon sorts "PW50"-koppling... Att dom sticker genom att vrida på rullen bara... utan att släppa ut ett kopplingsgrepp++
Hmmmm... Jag får fråga Rikard Gustavsson på RG-engineering nästa gång jag är där

Ja på topfuel-hojarna så är kopplingen ofta en centrifugalviktsstyrd torrkoppling, som en stor momentomvandlare i starten. Med det finns även truckluftsopererade dito samt hydrodynamiska.

/J
 
Last edited:

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Top fuel är kärlek, mår bra bara jag tänker på upplevelsen :D

Rekommenderas å de grövsta
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Min svåger hjälpte till att knuffa igång en -70tals F1a på "Oldtimer Grand Prix" i Anderstorp för några år sedan.
Utan hörselskydd.
Dumt gjort.
Top fuel låter mer.
Mycket.
Angående koppling, så vet jag inte om det monteras på hojarna ännu, men på bilarna (Top Fuel) är det vanligaste nu en "kopplingskanon".
Kan liknas vid en vanlig koppling där det går att ställa hur fort trycket på lamellerna ökar.
Konstant varv på motorn och kopplingen lämnar precis så mycket kraft till hjulen som det finns fäste för.
OBS: Beskrivning av funktionen, konstruktionen är ej som en vanlig koppling.
Liknar mest en gammal kopplingskona.
Coolare dock med Lenco 4speed!
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Ja det är den likheten som är så skön mellan vassa tvåtaktare och nitromotorer tycker jag: det helt vansinnigt stokastiska knattret som man ändå kan höra vackra rytmer i. :D

Joförfan! Det och kompressorssschhhhlluuuuuuuuuuuuuuuuuuurp! :tummenupp :D

Jag har inte kollat närmare på det men det känns som om det är överlagrat på ngt vis. Oh well. Drömmen är en kompressorhoj av ngt slag. Med frikoppling på kompressorn så att man kan ställa effekten en smula.

Så länge man kör lugnt med turbo drar det inte så hiskeligt men en kompressor laddar ju linjärt o då drar soppan iväg också. Och jag vill inte åka så att min 20-literstank känns som om den vore på 8 liter :tungan :D
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top