danielaxelsson
Ny medlem
Hej,
Jag är ny på forumet så rätta mig utifall att jag postar fel. Jag försökte söka efter problemet men hittade inget som helt är likt mitt.
Jag har en Yamaha R6 2008 som jag köpt nyligen. Hojen har gått precis under 1000mil och är nyservad med stämpel och till synes i väldigt bra skick.
Nu vet jag inte om detta problem kan relateras direkt till väderförhållandet just nu då det fortfarande är rätt kallt, även om det idag varit 7-8 grader när jag kört.
PROBLEMET: När jag startar hojen då den är helt kall startar den direkt och håller sig bra på tomgången. Jag kör iväg och den har absolut inga problem vad gäller tomgång under min körning. Oavsett hur många gånger jag stannar, hur mycket gasgiv jag ger osv.
MEN, så fort jag stänger av hojen för att exempelvis tanka och sedan starta igen, när hojen har temp, så vill den inte starta utan att jag ger lite gas för att den helt enkelt inte har någon tomgång. Den håller sig inte heller på tomgång förrän jag kört en bit igen och den är uppe i temperaturer runt 85-95 grader.
Hojen dör alltså om jag står stilla vid rödljus eller vad som helst (eller rullar och håller inne kopplingen så att motorn tappar varv), om jag inte själv ger den gas upp till ungefär 2.000RPM. Detta är otroligt irriterande och någonting är givetvis inte rätt.
Detta äter även upp batteriet med tanke på att man inte har lätt för att ge lite gas hela tiden och samtidigt hålla koll på trafiken, vilket leder till att man på nytt starta upp den på nytt.
Är det någon som upplevt liknande problem?
Kan detta vara så enkelt som att den är känslig för kyla?
Vart börjar jag att felsöka?
Jag är väldigt tacksam för hjälp.
Tack på förhand!
Jag är ny på forumet så rätta mig utifall att jag postar fel. Jag försökte söka efter problemet men hittade inget som helt är likt mitt.
Jag har en Yamaha R6 2008 som jag köpt nyligen. Hojen har gått precis under 1000mil och är nyservad med stämpel och till synes i väldigt bra skick.
Nu vet jag inte om detta problem kan relateras direkt till väderförhållandet just nu då det fortfarande är rätt kallt, även om det idag varit 7-8 grader när jag kört.
PROBLEMET: När jag startar hojen då den är helt kall startar den direkt och håller sig bra på tomgången. Jag kör iväg och den har absolut inga problem vad gäller tomgång under min körning. Oavsett hur många gånger jag stannar, hur mycket gasgiv jag ger osv.
MEN, så fort jag stänger av hojen för att exempelvis tanka och sedan starta igen, när hojen har temp, så vill den inte starta utan att jag ger lite gas för att den helt enkelt inte har någon tomgång. Den håller sig inte heller på tomgång förrän jag kört en bit igen och den är uppe i temperaturer runt 85-95 grader.
Hojen dör alltså om jag står stilla vid rödljus eller vad som helst (eller rullar och håller inne kopplingen så att motorn tappar varv), om jag inte själv ger den gas upp till ungefär 2.000RPM. Detta är otroligt irriterande och någonting är givetvis inte rätt.
Detta äter även upp batteriet med tanke på att man inte har lätt för att ge lite gas hela tiden och samtidigt hålla koll på trafiken, vilket leder till att man på nytt starta upp den på nytt.
Är det någon som upplevt liknande problem?
Kan detta vara så enkelt som att den är känslig för kyla?
Vart börjar jag att felsöka?
Jag är väldigt tacksam för hjälp.
Tack på förhand!
Last edited: