Tomgångsproblem R6 2008 vid varm motor!

danielaxelsson

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Yamaha R6
Hej,

Jag är ny på forumet så rätta mig utifall att jag postar fel. Jag försökte söka efter problemet men hittade inget som helt är likt mitt.

Jag har en Yamaha R6 2008 som jag köpt nyligen. Hojen har gått precis under 1000mil och är nyservad med stämpel och till synes i väldigt bra skick.

Nu vet jag inte om detta problem kan relateras direkt till väderförhållandet just nu då det fortfarande är rätt kallt, även om det idag varit 7-8 grader när jag kört.

PROBLEMET: När jag startar hojen då den är helt kall startar den direkt och håller sig bra på tomgången. Jag kör iväg och den har absolut inga problem vad gäller tomgång under min körning. Oavsett hur många gånger jag stannar, hur mycket gasgiv jag ger osv.

MEN, så fort jag stänger av hojen för att exempelvis tanka och sedan starta igen, när hojen har temp, så vill den inte starta utan att jag ger lite gas för att den helt enkelt inte har någon tomgång. Den håller sig inte heller på tomgång förrän jag kört en bit igen och den är uppe i temperaturer runt 85-95 grader.

Hojen dör alltså om jag står stilla vid rödljus eller vad som helst (eller rullar och håller inne kopplingen så att motorn tappar varv), om jag inte själv ger den gas upp till ungefär 2.000RPM. Detta är otroligt irriterande och någonting är givetvis inte rätt.

Detta äter även upp batteriet med tanke på att man inte har lätt för att ge lite gas hela tiden och samtidigt hålla koll på trafiken, vilket leder till att man på nytt starta upp den på nytt.

Är det någon som upplevt liknande problem?
Kan detta vara så enkelt som att den är känslig för kyla?
Vart börjar jag att felsöka?

Jag är väldigt tacksam för hjälp.

Tack på förhand! :)
 
Last edited:

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Prova med att öppna tanklocket när den är varm och igång, se om det hjälper kan vara stopp.
Kolla TPS värdena, stift, Ventil spel
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Min är exakt likadan och jag har inte hittat felet än, började för ca: 2år sen. Kör bara bana så jag har väl inte letat ihjäl mig heller då det inte är något större problem för mig. Om du hittar en lösning, var snäll att posta den! :)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hade problem med min i somras, några genier på en MC-verkstad hade precis servat den.. Det yttrade sig iofs inte riktigt på det sättet.. Men vid varm motor och på tomgång så var det som att den misstände, kändes i hojen t om. Gick bra i övrigt när man väl hade gas.

Felet var att de glömt att plugga vakumslangarna igen efter att ha kopplat på mätinstrument för att kalibrera insprutet. Vet inte riktigt hur de pluggarna ser ut, men kanske kan vara värt för dig att kolla så att inga slangar är lösa eller så.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det finns exempel på andra hojar där det blir utslag på myskometern vid varmstarter...

Då det verkar vara temperaturberoende så kolla TPS(Throttle Position Sensor) eller motsv. som på de flesta fordon kan få för sig saker när den mår illa och det är varmt. Någon nämnde den ovan...i tråden.
Hade en gång en bil...iofs, med fel på TPS:n som var helt omöjlig att få igång varm....

Alla tempsensorer som finns i övrigt är det läge att kolla, kylvatten, luftemp(för motorstyrningen) eller vilka det nu är som finns på din R6:a. Om de leverar knasiga värden så...kan väldigt mycket konstigt hända....

En annan grej att testa är...om det nu är så att ECU:n på en R6:a ev. kan indikera ngt mha felkoder...exakt hur det är med en R6:a vet jag inte...men det går ibland på andra fordon att få ut intressanta data den vägen. Det lär iofs finnas en och annan på det området mer kunnig här på sporthoj.

Att mäta är att veta! :fakta
 

Nordis

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha r6 -06
Som skrivet ovan i tråden så skulle jag kollat TPS:en yamaha har haft problem med dessa även på andra hojar såsom R1, FZ6 prata med din yamaha-verkstad.

Jag hade problem med min FZ6a då den blev varm så föll den igenom tomgången å dog så fort jag stannade och drog in kopplingen. Då tog Yamaha det på garanti.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Mina båda R6:eek:r är/var likadana. Någon sa att det beodde på PCIII:an, och inte var något att göra åt. På min försvann det efter någon minut.
 

danielaxelsson

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Yamaha R6
Tack för all info grabbar!

Jag är tacksam och kommer att vända mig till ett Yamaha-center för att höra närmare om detta problem. Förhoppningsvis har någon hört om detta problem tidigare och har en lösning. Om inte så känns det som att man kan forska vidare hur mycket som helst vad gäller detta!

Jag håller er uppdaterade!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Mina båda R6:eek:r är/var likadana. Någon sa att det beodde på PCIII:an, och inte var något att göra åt. På min försvann det efter någon minut.

Samma som min men är Inte pcIII:an, jag har ingen........

Startar kall med tomgång, startar varm med tomgång men, om man ex. varmkör lite innan man ska ut, stänger av och ska försöka starta igen då finns ingen tomgång längre.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Samma som min men är Inte pcIII:an, jag har ingen........

Startar kall med tomgång, startar varm med tomgång men, om man ex. varmkör lite innan man ska ut, stänger av och ska försöka starta igen då finns ingen tomgång längre.

Exakt! Så alla ni där ute, när ni ser en R6:a komma genom depån på väg ut till start, FULLKOMLIGT TOKGASANDE, då vet ni att det är en R6:a som nyss varmkörts!

Hmmmmmmm…. Då kanske det inte har med PCIII:an att göra då….
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
När motorn är kall så har man tomgångsanrikning i bränslemappen som gör att tomgången blir lite högre. Med motortemp över typ 40c har man det inte. Har man sen inte perfekt kalibrerad TPS så kan man få denna typ av tjuvstopp på tomgång framförallt med ljummen motor.

ECU tror att trotteln är öppen 2% och därmed tillräckligt för tomgång men i verkigheten är den helt stängd och cykeln stannar. Det är ett erkänt problem på i princip alla sprutcyklar men vissa är känsligare än andra, ett exempel på känsliga cyklar är Husa/KTM med sprut där man måste individuellt kalibrera TPS för att få snygg gång kring tomgång.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Mekarna kan ha missat att synka gasspjällen också.. bara en tanke, skjut mig inte.. :)
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top