Tokvarm

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
lämna in den till verkstaden igen och sen ringer du till generalagenten för märket och gnäll så in i helvete om hur du fått lämna in den flera gånger och inget händer. oavsett vad så kommer det hända grejor...
 

wernermannen

Skrapa skora
Gick med
1 May 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98*såld* Honda CBR1000RR -04 *Såld* Yamaha R1 2004 *såld* Dr650r 1993 *såld* Nuvarande Suzuki SV1000S 2004
Den trycker ut vatten till expantionskärlet och sedan skjuter ut via dräneringsslangen. Detta händer vid ca 80-100 grader och hojen blir ju tokvarm först när kylet e helt jävla soprent.
Jag har oxå misstänkt att det e toppen men enligt verkstaden är det ju inget fel på min hoj:va

Jag upplever oxå att den går sämre....provkörde polarens gixxer -05 och skillnaden var allt för stor upplevde jag. Han har även haft en blade innan och tyckte att den gick "slött"......

lämna in den till verkstaden igen och sen ringer du till generalagenten för märket och gnäll så in i helvete om hur du fått lämna in den flera gånger och inget händer. oavsett vad så kommer det hända grejor...


Jag har funderat på det men skall ge den nya verstaden en chans och visa god service och isf skaffa sig en ny kund.....
 
Last edited:

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Den trycker ut vatten till expantionskärlet och sedan skjuter ut via dräneringsslangen. Detta händer vid ca 80-100 grader och hojen blir ju tokvarm först när kylet e helt jävla soprent.
Jag har oxå misstänkt att det e toppen men enligt verkstaden är det ju inget fel på min hoj:va

Jag upplever oxå att den går sämre....provkörde polarens gixxer -05 och skillnaden var allt för stor upplevde jag. Han har även haft en blade innan och tyckte att den gick "slött"......




Jag har funderat på det men skall ge den nya verstaden en chans och visa god service och isf skaffa sig en ny kund.....


Som jag sa det är toppen som har gått den trycker ut avgaser i vattnet helt enkelt och det bubblar ut vatten i expantionskärlet och sen rinner det ut och hojen blir varm... Inget konstig med det alls..
Skulle gissa på att det är en spricka i toppen.

Fattar dom inte det när du lämnat in hojen så är det illa... Mycket illa...
Det kan omöjligt vart en seriös verkstad du lämnat in den på för då skulle du fått den fixad!

Lämna in den och kräv att det fixar din hoj!!!
 

wernermannen

Skrapa skora
Gick med
1 May 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98*såld* Honda CBR1000RR -04 *Såld* Yamaha R1 2004 *såld* Dr650r 1993 *såld* Nuvarande Suzuki SV1000S 2004
Som jag sa det är toppen som har gått den trycker ut avgaser i vattnet helt enkelt och det bubblar ut vatten i expantionskärlet och sen rinner det ut och hojen blir varm... Inget konstig med det alls..
Skulle gissa på att det är en spricka i toppen.

Fattar dom inte det när du lämnat in hojen så är det illa... Mycket illa...
Det kan omöjligt vart en seriös verkstad du lämnat in den på för då skulle du fått den fixad!

Lämna in den och kräv att det fixar din hoj!!!


Jag tror det är en MYCKET seriös firma, problemet är väl isf kompetensen där lr va vet jag:va....Nu blir det iaf att åka o lämna skiten i göteborg. Känns jävligt surt då det e hojsäsong på "riktigt" nu.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Jag tror det är en MYCKET seriös firma, problemet är väl isf kompetensen där lr va vet jag:va....Nu blir det iaf att åka o lämna skiten i göteborg. Känns jävligt surt då det e hojsäsong på "riktigt" nu.

Seriös eller inte nåt är ju mycket allvarligt fel om det inte lyckats fixa din hoj.
Du borde ju utan att tveka ifråga sätta vad fan dom igentligen har gjort när dom felsökt din hoj...?

Du kan trösta dig med att jag har exakt samma fel på min hoj så jag vet hur det känns nu när sesången har dragit igång och hojen inte funkar!
Ska faktist ner nu och lyfta ur motorn... Inte kul!
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
det sitter 2 stycken mindre slängar under kylarlocket. om dessa sitter fel så trycker den ur sig allt kylarvatten när den blir varm. kolla detta. vanligt att dessa sätts fel. tjock slang på tjock anslutning och vise versa
 

wernermannen

Skrapa skora
Gick med
1 May 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98*såld* Honda CBR1000RR -04 *Såld* Yamaha R1 2004 *såld* Dr650r 1993 *såld* Nuvarande Suzuki SV1000S 2004
Seriös eller inte nåt är ju mycket allvarligt fel om det inte lyckats fixa din hoj.
Du borde ju utan att tveka ifråga sätta vad fan dom igentligen har gjort när dom felsökt din hoj...?

Du kan trösta dig med att jag har exakt samma fel på min hoj så jag vet hur det känns nu när sesången har dragit igång och hojen inte funkar!
Ska faktist ner nu och lyfta ur motorn... Inte kul!

De har fyllt kylsystemet och kört den i bänken en stund som jag förstod. Har fått ett nytt kylarlock att byta men det hjälpte inte. De hade även kollat anslutningar sa de.
Skall iaf ringa generalagenten i morgon o höra om det verkligen får gå till så här.

Har du ej garanti kvar då?

det sitter 2 stycken mindre slängar under kylarlocket. om dessa sitter fel så trycker den ur sig allt kylarvatten när den blir varm. kolla detta. vanligt att dessa sätts fel. tjock slang på tjock anslutning och vise versa

Skall kolla detta så fort ja kommer hem från jobbet i morgon...Men är det stor skillnad?
 
Last edited:

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
De har fyllt kylsystemet och kört den i bänken en stund som jag förstod. Har fått ett nytt kylarlock att byta men det hjälpte inte. De hade även kollat anslutningar sa de.
Skall iaf ringa generalagenten i morgon o höra om det verkligen får gå till så här.

Har du ej garanti kvar då?



Skall kolla detta så fort ja kommer hem från jobbet i morgon...Men är det stor skillnad?

skillnad?
 

wernermannen

Skrapa skora
Gick med
1 May 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98*såld* Honda CBR1000RR -04 *Såld* Yamaha R1 2004 *såld* Dr650r 1993 *såld* Nuvarande Suzuki SV1000S 2004
Last edited:

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Ett sätt som jag brukar använda på lite äldre bilar för att kolla toppen är att bara lyfta av kylar locket fylla upp systemet tills det är mer eller mindre fullt. starta. Vättske nivån kommer röra sig lite. inga gigantiska rörelser om toppen är hel. men om den har sprickor så kommer kylrvattnet rinna över ganska rejält. speciellt om du varvar upp den till tex 4 000 Rpm.
Jag tror att detta helt klart fungerar lika bra på en hoj som en bil
 

wernermannen

Skrapa skora
Gick med
1 May 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98*såld* Honda CBR1000RR -04 *Såld* Yamaha R1 2004 *såld* Dr650r 1993 *såld* Nuvarande Suzuki SV1000S 2004
Ett sätt som jag brukar använda på lite äldre bilar för att kolla toppen är att bara lyfta av kylar locket fylla upp systemet tills det är mer eller mindre fullt. starta. Vättske nivån kommer röra sig lite. inga gigantiska rörelser om toppen är hel. men om den har sprickor så kommer kylrvattnet rinna över ganska rejält. speciellt om du varvar upp den till tex 4 000 Rpm.
Jag tror att detta helt klart fungerar lika bra på en hoj som en bil

Men sånna här saker måste de väl kunna på en mcverkstad....:gnissla Fast det känns som de bara vill slippa skiten.....:mad:
 

wernermannen

Skrapa skora
Gick med
1 May 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98*såld* Honda CBR1000RR -04 *Såld* Yamaha R1 2004 *såld* Dr650r 1993 *såld* Nuvarande Suzuki SV1000S 2004
det ser du. det skiljer någon mm på både anslutningar och slangar. det är dock tillräckligt för att man ska kunna montera dessa fel

Även en erfaren verkstadspersonal alltså...?
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har precis haft nere motorn i min mille och bytt cylinderfots- och topplockspackningar, samt svetsat igen en spricka i kylet.

Först måste man kolla vid vilket tryck kylsystemet öppnar till expansionskärlet, på min hoj är det 1.1-1.4 bar vilket ger 129 grader nånstans med 50/50 glykolblandning, ett 10-tal grader lägre med rent vatten. Fungerar detta som det ska, att systemet klarar att hålla tryck, så vet du att du har avgasläckage ut i kylsystemet ifall den pressar ur sig vatten (givet 50/50-blandning såklart) redan vid 115 grader (då är inte trycket högt nog). Läckaget på min hoj var av det slaget att det inte läckte varesig in i oljan, eller förbränningsrummen. Det sprutade istället ut vatten från cylinderfoten på främre cylindern, antingen pga överhettning eller en lättare marksyning då kraschpuckarna sopade till motorfästena rejält. Ovanpå detta hade jag läckande kylarlock, termostat som inte öppnar fullt, samt ett fästöra på ena kylaren som vibrerat sönder och fått det att läcka.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Är det inte väldigt enkelt att kolla avgaser i kylarvattnet? Jag fick den uppfattningen då jag själv vart tvungen att byta topplockspackning på min merca nyligen. Det tog inte många minuter innan han kom tillbaka från verkstaden, 16.000 fattigare blev jag på det.

Edit: Jag förstod det som att han kunde mäta det på något vis.
 
Last edited:

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top