TL-tråden - v2 !

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Är det någon som har en kopplingskåpa till en 97/98 TLs? Böt o-ringen igår och det trycker likförbannat ut olja. Har ej haft det problemet tidigare så jag antar att något hänt med kåpan.

Det trycker ut vid den övre främre bulten:(
Alla årsmodellers kåpor passar, så om du byter, försök få en 98+.
Kolla kåpan så att ingen av metallhylsorna som sitter vid skruvhålen pressats in, för då tätar inte kåpan. Har det hänt kan du pressa ur den, fila ner den en millimeter och sen trycka tillbaks.
Om du har en kåpa från 97 ska du lägga lite packningsmassa i "hålet" där fliken på packningen ligger, för annars pressas olja in och kryper runt packningen.
Se också till att både kåpans spår och ytan på motorkåpan är helt rena från packningsrester, färgrester och annan skit.
Se sen alltid till att korsdra med momentnyckel - MAX 10 Nm.
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Alla årsmodellers kåpor passar, så om du byter, försök få en 98+.
Kolla kåpan så att ingen av metallhylsorna som sitter vid skruvhålen pressats in, för då tätar inte kåpan. Har det hänt kan du pressa ur den, fila ner den en millimeter och sen trycka tillbaks.
Om du har en kåpa från 97 ska du lägga lite packningsmassa i "hålet" där fliken på packningen ligger, för annars pressas olja in och kryper runt packningen.
Se också till att både kåpans spår och ytan på motorkåpan är helt rena från packningsrester, färgrester och annan skit.
Se sen alltid till att korsdra med momentnyckel - MAX 10 Nm.

Jag gjorde ju precis så. Metallhylsorna sitter jämns med kåpan, ska dom sitta löst? Lade dit lite packningsmassa i "hålet" allt var rent och fint:( Korsdrog med 10Nm och momentnyckel t.o.m...

Ska testa lägga en sträng packningsmassa längs "spåret" och dra ihop det.

Körde 1:a Majrundan idag och när vi kom till Lule så säger kompisen att det inte gick att ligga bakom för att det blårök så innihellvette. Kollade ner och ser hur hela sidan är oljeblöt..... Halva bakhjulet indränkt i olja...
 
Last edited:

Psyanid

Invalido
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Härryda
Hoj
Fajtad TLS av svart modell
Ok, det var ju snällt, funkar dem till mitt system då? och hur ser dem ut? :) Härryda är ju klart överkomligt att ta sig till :)

Passar original som bolt-on samt att jag har adaptrar för att kunna ha dom som slip-on :tummenupp
Lite trista ser dom ut, nästan som originalen men utan rörbiten ut baktill...
Bara hojta till när du vill låna, är hemma pga sjukskrivning i minst 2 veckor till :gnissla
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Tänkte åka tlr till sommaren!

Tjena.

Hoppas att detta är rätt forum!

Jag har kollat runt lite efter en fin TLR, men de verkar inte direkt växa på träd nuförtiden!

Antingen saknas servicebok, nycklar eller så är den repig efter ett besök i skogen!

Så om någon vet om någon TLR i bra skick samt med god dokumentation så hör gärna av er till mig med ett PM!

Gärna en blå/vit eller Gul!

MVH
Patrick Hansson
Linköping
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
tänkte höra med er kunnig av man kan sätta för pris på sin TLR nu när man skall försöka sälja den.


2000 årsmodell
ca 3400mil.
Bes till nästa år.
Alla original delar följer med.


Yoshimura rs3 slip-on
PC2
K/n filter med moddad luftburk
Mappad och bänkad av Ebos i Malmö sommaren 2010,
Dom bytta även till race tech fjädrar,gold-valv kitt och byte packboxar i framgafflarna.
ny bitubo bakdämpare,
nytt Drivpaket
Nästan nya Power pilot däck fram och bak.
batterit ny bytt
Hugger
Stålomspunna slangar koppling/broms
Starkare Kopplingsfjädrar
TRE
Nytt kåpglas
Rifelmans 1/5 gashandtag.
Undertail
Minder blinker
13937-811656771350c6aaedb317bcf2045e83.jpg
 
Last edited:

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Heeeej tråden!! :D

Jag har fått ett mycket skumt fel det senaste dagarna.
Har vart ute och kört, inga problem under tiden jag kört. Men sen när jag har stannat, tagit en fika eller liknande, så startar inte hojen. Startmotorn bara låter, men hojen får ingen tändning och F1 står i displayen och röda lampan blinkar som tyder på insprutningsfel. Låter den stå ett tag och försöker igen och den startar utan problem.
Har aldrig haft detta felet innan så man blir ju lite orolig när det händer 2 gånger inom 4 dagar.
Pratade med min verkstad som sa att det kan vara vacuum i tanken så man bara ska öppna tanklocket(gjorde jag, ingen ändring) eller att jag ska hälla i lite k-sprit i tanken när jag tankar ifall det är vatten i bensinen(gjort detta, så vi får se efter detta). Men iom att expertisen inom TLR finns här så tänkte jag kolla om andra har haft samma problem och hur isf det löstes...
Det är inte säkringarna, dem är hela.

//A

Lägger in en liten kvällskörningsbild :)
226663_10150161279211765_544831764_7069265_7941694_n.jpg
 
Last edited:

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Nästa gång det händer, kolla vad du får för felkod i displayen genom att bygla kontakten under cutsen.

http://wotid.com/tls/content/view/54/60/

När den sedan startar, lyser FI-lampan fortfarande?

Tack för svaret :)
Jag är inte så händig när det kommer till att pilla med det elektriska på hojen, men man måste börja nån gång eller hur.
Jag hängde inte riktigt med på byglingen, men om jag förstått rätt så går det in 2 kablar på ena sidan, på andra sidan tar jag ett gem eller en annan kabel och bryggar de 2? Eller hur har han tänkt?

//A
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Som NatoN säger. Kolla felkoden.
Dock så hade jag problem ett tag om hojen var fesjumen, typ om man kör direkt hemifrån till bensinmacken så startade inte min.
Har för mig en TPS justering fixade det problemet, tillsammans med ett gäng andra problem jag hade då... :hihi
Jag kan dock inte minnas att jag fick ett F1 medelande, så troligen inte samma fel som jag hade. :(
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Som NatoN säger. Kolla felkoden.
Dock så hade jag problem ett tag om hojen var fesjumen, typ om man kör direkt hemifrån till bensinmacken så startade inte min.
Har för mig en TPS justering fixade det problemet, tillsammans med ett gäng andra problem jag hade då... :hihi
Jag kan dock inte minnas att jag fick ett F1 medelande, så troligen inte samma fel som jag hade. :(
Jo, jag ska kolla felkoden såfort jag vet hur jag gör så jag inte kortsluter hela hojen :)
Jag har ju haft den i 7 år utan att detta har hänt, vilket ger mig lite huvudbry...
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Jo, jag ska kolla felkoden såfort jag vet hur jag gör så jag inte kortsluter hela hojen :)
Jag har ju haft den i 7 år utan att detta har hänt, vilket ger mig lite huvudbry...
Tjena!
Går pumpen när du slår på tändningen? Hade samma fel som du och kunde efter en nämnd bygling konstatera att pumpreläet gett upp eller glappade. Bytte det och allt va frid och fröjd tills för ett tag sen då FI lampan började blinka igen vid en tur. Kom hem, slog av och startade den igen utan problem eller FI-blinkningar.:rolleyes:
Så nu tog jag en eftermiddag, klädde av den och tog isär alla kontakter jag kunde nå/hitta och blåste i kontaktspray. Vissa kontakter var faktiskt duktigt ärgade, hojen är ju ändå 10+ år så.. Efter det så har det inte blinkat mer.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Jo, jag ska kolla felkoden såfort jag vet hur jag gör så jag inte kortsluter hela hojen :)
Jag har ju haft den i 7 år utan att detta har hänt, vilket ger mig lite huvudbry...
Stoppa bara in en kabel som bilden visar. Du ska kortsluta mellan de två synliga stifthylsorna i kontakten. Det går bra att göra det med hojen igång ifall du får felkod när den är igång.

I displayen kommer en kod, typ c22, c41 eller liknande.

Jag har själv en c22 som jag ska försöka lösa... Den gör dock att hojen går, men den har helt klart issues numera.

Tjena.

Hoppas att detta är rätt forum!

Jag har kollat runt lite efter en fin TLR, men de verkar inte direkt växa på träd nuförtiden!

Antingen saknas servicebok, nycklar eller så är den repig efter ett besök i skogen!

Så om någon vet om någon TLR i bra skick samt med god dokumentation så hör gärna av er till mig med ett PM!

Gärna en blå/vit eller Gul!

MVH
Patrick Hansson
Linköping
Tja... RgOlsson postade ju jäkligt lämpligt. :)

Servicebok skulle jag inte bry mig mycket om på en sådär 10 år gammal hoj... Skulle inte våga lämna in min hoj på service öht. Servicebok betyder bara att nån överbetald klåpare har petat på hojen vid jämna mellanrum, inte att den är i gott skick.


Wtf?! Såg just elva(!) TLS -97 på blocket... Inte en enda TLR. Är de inte i säljbart skick? ;)
 
Last edited:

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Tjena!
Går pumpen när du slår på tändningen? Hade samma fel som du och kunde efter en nämnd bygling konstatera att pumpreläet gett upp eller glappade. Bytte det och allt va frid och fröjd tills för ett tag sen då FI lampan började blinka igen vid en tur. Kom hem, slog av och startade den igen utan problem eller FI-blinkningar.:rolleyes:
Så nu tog jag en eftermiddag, klädde av den och tog isär alla kontakter jag kunde nå/hitta och blåste i kontaktspray. Vissa kontakter var faktiskt duktigt ärgade, hojen är ju ändå 10+ år så.. Efter det så har det inte blinkat mer.
Pumpen går på när jag slår på tändningen, det där ljudet "schweeeeeee" eller hur man nu kan skriva ut det :D
Det bara känns som att den inte tänder. Tändstiften kanske? Dem är bytta förra eller förförra året.
Men som sagt... Ska försöka med kopplingen i kutsen.
 

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Timmernabben
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
har ett par frågor..

hur gör man en sk tre mod? vart köper man färdigt kit?

hur får man loss passagerarsitsen?
 

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
har ett par frågor..

hur gör man en sk tre mod? vart köper man färdigt kit?

hur får man loss passagerarsitsen?

Har en sån där TRE ligger o skräpar :tummenupp

Stoppa in nyckeln på vä sida strax nedanför sitsen du sitter på, ska finnas ett nyckellås där. Vrid om och lyft på passagerarsitsen.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top