Tjuvåka på tåget?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Vilket vaktbolag jobbar du för?

...

Jag jobbar inte för något vaktbolag. Däremot har jag stött på barn och ungdomar som har mått fysiskt och psykiskt dåligt där det enda som ibland faktiskt hjälper är att fysiskt hålla fast dem tills de kan få bättre hjälp.

För övrigt vill jag åter lyfta Regel nummer 1: Lita aldrig på media.
Vi var inte där, vi har inte hela historien. Och det gäller åt båda hållen, både mot väktarens agerande och killens.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Är jag så trasig? Såg inget fel i vaktens agerande.

Var med och fångade en rånare på under ca 18 år förra sommaren. Vart tvingad att binda honom med spännband för att ha en chans att hålla kvar. Efter 10min så såg jag att han var beväpnad med pistol, det var därför han försökte få in armarna under sig.
Men vad vi tyckte var en tuff behandling för att hålla honom var inget mot polisens när dom kom och tog över.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vilket vaktbolag jobbar du för?

Jag kan inte garantera att jag hade hanterat situationen bättre, men så har jag heller aldrig tagit på mig rollen som upprätthållare av ordning. Om man däremot jobbar som någon form av myndighetsperson så bör man ha fått utbildning att hantera liknande situationer på smidigare sätt. Hur mycket våld hade väktaren "varit tvingad" att använda om han inte haft 50 kg extra vikt och muskler gentemot förövaren? Var går gränsen?

Absolut, man får utbildning för att ta hand om personer.

Den utbildningen säger att man först ska tala med personen. Det funkar nog dåligt på denna killen.
Har man sedan blivit tillsagd av polis att kvarhålla personen eftersom den är efterlyst så får man göra detta med våld.
Detta våld ska vara propotionerligt mot vad personen gjort. Sparkas, bitas och spotta på en tjänsteman resulterar i en hel del våld tillbaka. För att inte tala om att ungen var efterlyst som sagt.

Många kommentarer frågar sig varför de inte bara satte handfängsel? Det kunde de gjort, dock är handfängsel SISTA utvägen för alla väktare/ordningsvakter. De åker på om personen är så farlig att någon riskerar att skadas. De måste dock normalt sett tas av så fort personen lugnar ner sig, och det måste skrivas ner ett speciellt papper exakt hur allt gick till. Därför undviker man att sätta fängsel om det inte verkligen behövs.

Helt enkelt, det absolut bästa sättet att handskas med en sån här person är att lägga honom ner, låsa fast honom så han inte kan fortsätta bitas/slåss/sparkas/spotta. Och hur gör man det på bästa sättet? Jo på rygg (det är betydligt skönare än mage+låg risk för kvävning), och en hand på huvudet för att antingen täcka för munnen, eller vinkla huvudet åt sidan (precis som han gjorde)

Hade ordningsvakten INTE haft de där extra kilona så hade filmen visat en brutal brottningsmatch, inklusive batongslag, följt av handfängsel. Nu behövdes inget av det, ändå gnälls det.


Grejen är ju att nioåringen säkert var en första klassens skitunge. Men det finn inte, i Stockholm i alla fall , inte en enda väktare som inte förtjänar att slängas framför tåget, (vissa av dem kanske inte förtjänar att bli överkörda dock, men de tillhör definitivt undantaget). Kolla på de där svinen som glider runt i tunnelbanan, uteslutande white trash eller förortsgangsters.

Nioåringen är tveklöst en skitunge, och väktaren är till 99% sannolikhet ett jävla svin.

Vilken tur att ingen av de på filmen var väktare då. De var ordningsvakter. Så är de gangsters så är det Rikspolisstyrelsens fel för det är de som godkänner och utbildar ordningsvakter. Det är inget man kan bli på eget bevåg.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vilken tur att ingen av de på filmen var väktare då. De var ordningsvakter. Så är de gangsters så är det Rikspolisstyrelsens fel för det är de som godkänner och utbildar ordningsvakter. Det är inget man kan bli på eget bevåg.

Jag vet då inte vad skillnaden är eller vilka som går runt och spänner sig på T-Centralen, men jag kan konstatera att senast igår var jag på T-centralen och där stod ett gäng bredbenta töntar, svennar och araber, omgärdade av förmodligen ungdomsvårdsdömda afrikaner i röda SL-jackor som har något konstigt uppdrag att mucka gräl i uniform från Fryshuset, självklart talar de högt, skrattar och skriker på varandra som det jävla patrask de är, skillnaden på ett äckligt ungdomsgäng i tunnelbanan är uniformen.

Poliser ökar tryggheten i tunnelbanan, väktarna minskar den.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Är väl som hatbrottet mot Afrikanen och hans son på vägbron .Blev väldigt tyst om det när det kom fram att förövarna var kurder.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ok. Det intressanta är väl källan på vilket ursprung förövarna hade, sporthoj duger nu nog inte som källa.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ok. Det intressanta är väl källan på vilket ursprung förövarna hade, sporthoj duger nu nog inte som källa.
Då får man nog kontakta tingsrätten eller nåt för att vara säker .Ingen av de stora tidningarna trycker det.Kan försöka hitta nåt sen från nån källa som verkar riktig
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Räcker läsa nyheter o se hur de utvecklar sej.Konspiration är det väl inte men de verkar ha en tendens att undanhålla ibland och ibland inte.Finns t.ex Casper Östlöv vars namn dök upp i media efter namnbytet.Där känner jag en som läst domen pga av sitt yrke
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nja, har inte för avsikt att förneka något. Den här stora konspirationsteorigrejen är det ni som driver, och det är ganska larvigt. Jag tror att folk från alla håll och kanter kan vara dumma i huvudet.

Förnekelse(Jag var mest nyfiken och är inte övertygad än.) Gnälla på källan(Skulle vara intressant att se domen.)

:hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nja, har inte för avsikt att förneka något. Den här stora konspirationsteorigrejen är det ni som driver, och det är ganska larvigt. Jag tror att folk från alla håll och kanter kan vara dumma i huvudet.

Jag var mest nyfiken och är inte övertygad än. Skulle vara intressant att se domen.


Om du seriöst inte blir övertygad av den förra länken så hjälper det väl inte att säga att domen i sin helhet finns på Flashback heller?

OM det skulle vara så att den förra länken var falska uppgifter, tror du inte att det skulle ha tagits bort så här länge efteråt?

Det finns ju folk som inte gör annat än sitter och letar fel på alternativsidornas nyhetsrapporteringar och försöker hitta bevis på att dom ljuger.

Ytterst sällan hittar dom något som inte stämmer.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top