Tjurig Kawasaki GPX750r-87

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Så efter att ha dränerat filter efter tips från Stefan och då blev det helt plötsligt mycket gladare i karaktären. Stiften är förstörda så de måste jag byta ut men tänkte vänta lite tills det att jag vet att allt vatten är borta.

Så idag tänkte jag ta och träna lite krypkörning inför stundande uppkörning och då väääägrar den gå runt på starten. Bara klickar hela tiden! Men va F*N när skall det ta slut på problem med denna hoj. :va
Tänker att batteriet har väl dragit ur för att jag glömt ljuset på eller något.... Laddar det och laddaren lyser grönt med en gång... :va Kopplar i och provar igen. Bara KLICK... Skruvar av kåpan vid tändningen och känner på axeln där. Tvärstumt.... :huvet Har aset skurit vid stillastående??? Får syn på att bränslemätaren står på tomt.. Vaf*n det skall ju vara halvfullt iaf! Slänger ett öga på oljefönstret och ser att det är smetfullt.

Får ut ca 8-9 liter blandat bensin och olja ur motorn. Hur i hela ..... tog all den bensinen sig dit??? Det fina i kråksången är att efter tömning så går iaf motorn runt!

Men min fråga är; Hur kan soppan ha tagit sig dit? Att den vaacumstyrda bränslekranen läcker lite kan jag förstå, men nog för att fylla hela motorn på några dagar???? Kan detta verkligen stämma??

JÄTTETACKSAM för all hjälp och input jag kan få!!

På min gamla GPZ600R så satt det en vevhus ventilation under förgasarna det kan inte ha runnit ner där ifrån förgasarna?
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Hmmm, låter inte helt omöjligt. Får kika på det imorgon.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Vart med om det på en 2t där den fyllde hela vev huset & halva avgassystemet, skulle kicka igång den men va tvärstopp, hum har kolven nöppit fast den stått avstängd, läckande flottör ventil va boven.

Läste nått om detta på SH om en kille som hade ett liknande problem för nått år sen.

De är så att flottörventilen håller inte tätt troligen, flotören flödar över, läcker ner till ventilen som står lite öppna, soppan rinner ner till cylindern & vidare genom kolvringarna & ner i vevhuset.

Tror du skulle behöva en renovering i bensinkranen & alternativ nya flottörsäten om de finns utbytbara i en sån & flottörventiler.

Såg lite snabbt att duells har renovering till båda.
 
Last edited:

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Halloj!

Blev att renovera bränslekranen och efter det så har den inte läckt alls! Tack för tipset!

Tyvärr så bråkar den fortfarande med mig, den surar ihjäl treans stift hela tiden. Har renoverat den förgasaren men det verkar inte hjälpa!

Den går klockrent när jag sätter in ett nytt stift. Sedan stänger jag av den och då går den som en kratta.

Blir inte klok på detta!
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Att den går dåligt avstängd är väl en framgång, min går inte alls när jag stängt av den.

Hur har du renoverat förgasaren?
Ny nålventil låter som en bra idé, i stället för tio rengöringar av den gamla.
För inte har väl huvudmunstycket lossnat och ligger i botten på förgasarkoppen?

Har du kollar flottörnivåerna så de är lika i alla förgasarna?
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Jag beställde en komplett renoveringssats och bytte gummipackningar och "flottörnålen". Hatar att inte riktigt veta vad jag håller på med. Har aldrig skruvat på något som har flera förgasare förut.

Hur ser jag flottörnivån? Måste jag riva ut bryggan igen för att kolla det?
Känner mig riktigt tappad för tillfället :huvet
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Ja, den måste ur.
http://wn.com/carburetor_float__how_to_adjust_the_level
Bort med bottenkopparna och lägg bryggan på bordet. Pillar man på flottören med anständigt känsliga fingrar märker man när den lilla fjädern i nålventilen börjar hålla emot.
Jag vet inte hur man mäter eller vad det ska vara. Om tre är lika och en skiljer sig från övriga kan man ju anta något.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Jaha, då är det bara att rycka loss bryggan igen då :banana

Tur att jag är gräsänkling i helgen. Bara att köpa ett sexpack trefemmer och köra!
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top