Tjejförsäkring?

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Hur kan det vara möjligt att teckna tjejförsäkring för mc (ex bilsport mc och LF) när det enligt diskrimineringslagar är helt oacceptabelt med killpriser hos frisören?

I Umeå fanns ett tag tjejtaxa för taxi men det fick inte heller vara kvar.

John
 

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Antar att det är pga statistik, samma som 40+ mm.
Kanske är svårt att komma fram till något sådant när det gäller frisör eller taxi eftersom det kostar samma oberoende om man är tjej eller kille när det gäller det. Där beror det på vad man har/vill ha för frisyr eller hur långt man ska åka.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Antar att det är pga statistik, samma som 40+ mm.
Kanske är svårt att komma fram till något sådant när det gäller frisör eller taxi eftersom det kostar samma oberoende om man är tjej eller kille när det gäller det. Där beror det på vad man har/vill ha för frisyr eller hur långt man ska åka.

Fast i andra sammanhang så fick man inte använda statistik. Kvinnor lever statistiskt sett längre än män men ändå blev det ett jävla liv då kvinnliga pensionsförsäkringar var dyrare än motsvarande för män, trots att det förväntade antalet år som dom skulle räcka var fler just pga den längre förväntade livslängden.

Säger inte att det är fel med tjejförsäkringar men i andra sammanhang verkar det inte var ok att skilja kön med statistik....
 

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Tjejer har väl ändå längre hår statistiskt sett och tar väl således längre tid att klippa?
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Antar att det är pga statistik, samma som 40+ mm.
Kanske är svårt att komma fram till något sådant när det gäller frisör eller taxi eftersom det kostar samma oberoende om man är tjej eller kille när det gäller det. Där beror det på vad man har/vill ha för frisyr eller hur långt man ska åka.

Statistiskt sett har väl tjejer längre hår? Kanske även så att tjejer åker mer taxi( nå i yngre åldrar då )?

Nå, det är faktiskt väldigt underligt. Jag tycker det är solklart diskriminerande. Det tjejer får i "bonus" får ju killarna betala.

Dags att starta en mansrörelse!
 

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Tjejer har väl ändå längre hår statistiskt sett och tar väl således längre tid att klippa?

Det beror väl på frisyen och inte längden. Jag har inte kort hår men det är ju bara att klippa rak av nere i kanten så det brukar bara ta någon minut. Ska man fixa med färg, permanent eller andra grejer tar det längre tid med då betalar men ju mer också, även om det kanske är mer för färgen och inte tiden.

Fast jag vet inte, jag är bara glad att det finns tjejförsäkringar (även om jag inte använder en själv) och hade inget problem med att det var billigare för killar att klippa sig. Om de skulle ändra försäkringarna så tror jag inte att killar skulle få det billigare utan bara att tjejer skulle få betala mer så jag hoppas det förblir som det är på just den punkten:)
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Statistiskt sett har väl tjejer längre hår? Kanske även så att tjejer åker mer taxi( nå i yngre åldrar då )?

Tjejtaxan kom till för att ensamma tjejer hellre skulle ta en taxi hem på natten, än att gå ensamma och bli våldtagna.


Jag håller med om att det är konstigt att tjejförsäkring finns i dagens jämnställdhetssträvande samhälle, men om man hårddrar det hela så skulle heller inte 30+ och 40+-försäkringar finnas heller - då det är åldersdiskriminering (också förbjudet i lag)
 

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Jag håller med er grabbar!

Och vem säger att vi brudar är försiktigare på hoj än vad ni grabbar är!?! Eller att vi brudar klantar oss mer än vad ni grabbar gör!?!

Visst kan jag tycka att det är schysst med tjejförsäkring, men tanken om diskriminering har slagit mig också.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Och vem säger att vi brudar är försiktigare på hoj än vad ni grabbar är!?! Eller att vi brudar klantar oss mer än vad ni grabbar gör!?!

Visst kan jag tycka att det är schysst med tjejförsäkring, men tanken om diskriminering har slagit mig också.

Enligt försäkringsbolagen och vägverket så står killarna för majoriteten av olyckorna på MC. Nu står väl visserligen killarna för en större andel av körda fordonskilometrar på hoj men även om man tar hänsyn till det så är killar överrepresenterade i olycksstatistiken. Jag har för mig att killar/män står för över 95% av alla MC-olyckor.

Rent generellt så är tjejer försiktigare i trafiken medan killar kör mer aggressivt/offensivt. Det resulterar i att killar i högre utsträckning än kvinnor står för olyckorna.

Men jag är ju givetvis inte som alla andra. Jag är ju den perfekte föraren som aldrig krashar så jag borde få gratis försäkring.:tungan
 

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Enligt försäkringsbolagen och vägverket så står killarna för majoriteten av olyckorna på MC. Nu står väl visserligen killarna för en större andel av körda fordonskilometrar på hoj men även om man tar hänsyn till det så är killar överrepresenterade i olycksstatistiken. Jag har för mig att killar/män står för över 95% av alla MC-olyckor.

Rent generellt så är tjejer försiktigare i trafiken medan killar kör mer aggressivt/offensivt. Det resulterar i att killar i högre utsträckning än kvinnor står för olyckorna.

Men jag är ju givetvis inte som alla andra. Jag är ju den perfekte föraren som aldrig krashar så jag borde få gratis försäkring.:tungan


Det är väl ingen som ifrågasätter statistiken som talar sitt tydliga språk. Killar ÄR ordentligt överrepresenterade i olycksstatistiken.

Jag har inte heller något emot tjejförsäkring, det är ju bara kul om fler tjejer börjar köra! Men det är när de ska förbjuda olika pris på frisören, som jag nämnt innan, som man börjar fundera.. :va
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
...

Men jag är ju givetvis inte som alla andra. Jag är ju den perfekte föraren som aldrig krashar så jag borde få gratis försäkring.:tungan

Nejdå! Du Steffo står säkert för 96% av alla olyckor!

Dåligt skämt åsido så spelar väl statistiken ingen roll? Är det diskriminering så är det.

Jag menar även om invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken så är det väl inte rätt att kalla dem saker?
 

njelger

Guest
(vita/svenska) män kan inte bli diskriminerade.
Så är det!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är väl ingen som ifrågasätter statistiken som talar sitt tydliga språk. Killar ÄR ordentligt överrepresenterade i olycksstatistiken.

Jag har inte heller något emot tjejförsäkring, det är ju bara kul om fler tjejer börjar köra! Men det är när de ska förbjuda olika pris på frisören, som jag nämnt innan, som man börjar fundera.. :va

Ja. Mot bakgrund av reglerna kring exempelvis priser hos frisören så kan jag hålla med om att det är minst sagt underligt att man får ha olika priser på försäkringen baserat på kön. Oavsett statistiken. För det finns ju säkert statistik, eller går att ta fram statistik, på att killar oftare har en kortare frisyr som går fortare att klippa än tjejer. På samma sätt som det finns statistik som visar att killar kraschar oftare än tjejer. Så med det resonemanget borde det vara olagligt att ha ollika prissättning.

Nejdå! Du Steffo står säkert för 96% av alla olyckor!

Dåligt skämt åsido så spelar väl statistiken ingen roll? Är det diskriminering så är det.

Jag menar även om invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken så är det väl inte rätt att kalla dem saker?

Nej. Du har ju faktisk rätt. Tyvärr så tillhör vi den samhällsgruppen som brukar kallas män. Vi kan inte diskrimineras tydligen. Får tjejerna dyrare frisörbesök så är det diskriminering, får killarna dyrare försäkring får vi skylla oss själva för att någon annan kille kraschat sin hoj.

Jag minns särskilt en reklam som gick för några år sedan om något rengöringsmedel för badrum. Där var det en kvinna som tvingade en man att rengöra badrummet. Det var tydligen kvinnodiskriminering att insinuera att hon inte insåg hur enkelt det var att rengöra med deras underbara medel men det var tydligen inte diskriminering att insinuera att män inte har något som helst intresse av att hålla badrummet fräscht.
 
Last edited:

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Vet ni vad grabbar, jag pratade med Trygg-Hansa idag och de diskriminerar inte någon, oavsett kön eller ålder. Likadant med Vesta. Sen kan jag säga att man har en klar fördel att ta tjejförsäkring, så det är inte bara så att det är billigare...det är mycket billigare(i mitt fall i alla fall).

Jag tror att tjejförsäkringen kommer att plockas bort helt och hållet för eller senare, för kan ett stort bolag som Trygg-Hansa göra det, så kommer de mindre också göra det.

Så jag hoppas så att ni som har brudar med hoj inte har gemensam ekonomi, för det hade inte jag velat ha ,)
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top