Titta hit alla självutnämda motorexperter!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
... Det blev lite snack om den regeln -06. Backlund hade fått tag i några längre dämpare och hade gjort ett nytt fäste till Suzukin. Det var inte helt likt ogrinal, och hade alltså inte samma infästningspunkter. -Då strök Lodnert den regeln det året.

I detta fallet har ju din nätta "Hjalmar 1000" dämpare en klar avsikt, att minska ljudet. Kankse är dessa 2 regler kontraproduktiva mot varann, men att "låg ljudnivå" vinner över "lik orginal/orginalinfästning".

Det är lite så jag tänker... Att OM jag har för hög nivå med min Remusljuddämpare, så skulle jag bli höggradigt upprörd om jag inte får köra med denna dämpare pga "fel infästningspunkt" eller "fel utseende".
 

Dr.Bike

Guest
Alla regler med gummiband i är kass.

Skriv: Originalfäste om det är det som avses.

Originalliknande, eller original fästpunkter, är för mig som paragrafryttare HELT fritt att tolka.
Jag menar: infästningspunkterna? Vaddå Det är ju bara X Y Z koordinater i förhållande till hojens tyngdpunkt>/centerpunkt.

Dessa fria punkter i rymden kan sedan innehålla vilka skruvar och bultar som helst. Måste alltså inte vara original-grejer.
Bara skruvens kärnlinje överensstämmer med denna nu angivna "sk originalpunkten" Sicket trams.
Å sånt lämnar vissa in protester mot.
Hörde om nån som tramsat om en icke original hjulaxel i superbike en gång...det skilde 20 gram eller nåt.

Läser man det hela (som det nog avsågs) så handlar det om dels sihuett, dvs man kan inte ha en platt horisonell dämpare under motorn ELLER en stor rund som står vertikalt.
Det hela syftar alltså till att hojarna ska se ut "ungefär, med dragnig mot ganska" så original ut som möjligt.

Att dumtolka regler så att det bara blir besvärligt verkar sannerligen kontraproduktivt...



Men i classicracing kommer ju engelska/europeiska maskiner igenom med vadfan som helst (eftersom de verkar remieras av bes.männen om än troligen omedvetet...) Även sånt som aldrig fanns när det begav sig.
Superspecialmotorer som åker jorden runt för att bli som de aldrig har varit osv.
KOmmer däremot en japanracer med ex.vis en borrad skiva, då smäller det direkt!
Eller fyrkantsving. Eller....osv osv, ja ni vet säkert själva att det kan skilja från fall till fall.
Och vissa förare.

Men återigen: Vad är HUVUDsyftet? jo att bringa ner ljudnivån.
Så....


Precis som någon sa: Vad är viktigast?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Reglementet kommer att få ruckas och ändras på eftersom bullergränserna är viktigare än att hojen ser orginal ut.

För att minska buller och ändå bibehålla effekt så krävs det ljuddämpare som är stora som soptunnor.

Trenden med dubbla standardpipor kommer kanske att lösa flöde, buller och volym.
 

zupe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2007
Ort
Finland
Hoj
675
Hi,

I put today original GSXR 1000 K5 muffler into my R6r -06.
It fit rather easily to Lazer fullsystem pipe. Although it is very big , I think it won`t touch ground too easily.Weght is app.+6kg.:mad:
Tomorrow I shall go to Alastaro to prove it.Sound level dropped a lot , havent measured , but maybe on weekend measure db and outputdifference on dyno.

I hope it will pass Atorp 95db,otherwise my tools are (almost) used...
 

zupe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2007
Ort
Finland
Hoj
675
..driven today, passing db 95-96 ; by Nokia mobile.Due to cold tarmac the max. sideangle was not reached, but so far no trouble with groundclearance.The angle in muffler allows good fit.
Only trouble was burning rubbersheet between muff and selfmade band.Have to change to more heatresistant material.
Bike ran good with both muffs; due to low mileage (120km) on engine didn`t rew to top.
Rain tomorrow??, to dyno if possible.

zupe
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det är lite så jag tänker... Att OM jag har för hög nivå med min Remusljuddämpare, så skulle jag bli höggradigt upprörd om jag inte får köra med denna dämpare pga "fel infästningspunkt" eller "fel utseende".

Fick svar från Fredrik Hansson idag:

"Naturligtvis skall vi titta på detta med övriga regler ang fastsättning osv, självklart skall ni få köra om vi gör förbättringar för att få ner ljudnivån."
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
..driven today, passing db 95-96 ; by Nokia mobile.Due to cold tarmac the max. sideangle was not reached, but so far no trouble with groundclearance.The angle in muffler allows good fit.
Only trouble was burning rubbersheet between muff and selfmade band.Have to change to more heatresistant material.
Bike ran good with both muffs; due to low mileage (120km) on engine didn`t rew to top.
Rain tomorrow??, to dyno if possible.

zupe

So.... how did it go? Have you dynoed?
 

Dr.Bike

Guest
Walt!! Lät grymt bra! Mitt andra jag?

Walt Mossberg - mannen myten konceptet.

Står där bredvid sin jänkepickup och ut ur rifle racket bakom hytten tar han ut...ja just det: Ett rostfritt mossberg pumphagel med svart syntetstock, laddat med varannan 00 buckshots, varannan slugs.
Kisar stenhårt över sina Ray-Ban innan han rensar upp i träsket.
Och självaste Dirty Harry framstår som en fjant! :yoparty







:D
 

zupe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2007
Ort
Finland
Hoj
675
... yep, I run it in D and result was suprising good .
Compared to my Laser race muff installed ,cut in the top torq was only 1,5%, and shape of the curve remained almost the same ...EXEPT ; deep down in 6,5k - 7,3k , which practically has no big influence ...maybe only in wet conditions. Muff heated up very strongly when dynoed , clearance to lower part of fairing had to be risen.
I didn`t get muff welded to joint tube , cause it has a Ti sleeve and I didn´t have suitable diameter tube of Ti (51mm inner). I made a rivet joint to Fe tube, which lead to trouble på Torpet last weekend. Used Al rivets , which melted after 15 laps full throttle ,two times, after that replaced Laser , but then the crashes begun and fun was over.
Ground clearance was good enough , although my drivingstyle is rather vertical.

timo


So.... how did it go? Have you dynoed?
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
... yep, I run it in D and result was suprising good .
Compared to my Laser race muff installed ,cut in the top torq was only 1,5%, and shape of the curve remained almost the same
timo

OK... And horsepower? Any great loss?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
OK... And horsepower? Any great loss?

Borde inte en vridmomentförlust på 1.5% vid ett visst varv motsvara samma förlust i effekt eller tänker jag fel?

edit: visserligen ligger ju inte toppen på vrid och topp effekt på samma ställe i varvregistret men har kurvan samma form som innan som han skriver så borde det inte skilja nämnvärt mer iaf
 
Last edited:

zupe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2007
Ort
Finland
Hoj
675
U read it right!
hp from 118,42 by 13200 to 116,63 by 13250

by the way, which colours do U use in numberplates in SST600?

timo


Borde inte en vridmomentförlust på 1.5% vid ett visst varv motsvara samma förlust i effekt eller tänker jag fel?

edit: visserligen ligger ju inte toppen på vrid och topp effekt på samma ställe i varvregistret men har kurvan samma form som innan som han skriver så borde det inte skilja nämnvärt mer iaf
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
..
by the way, which colours do U use in numberplates in SST600?

timo


They use the colours from the Supersport regulations. White number plate with blue numbers.

Dont know if they can give you permission to use the superstock colours if you have that on your bike and only going to do some race in Sweden as a foreign riders? If I was you I would have ask for that. :)
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top