Tissot Australian Grand Prix

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Kan ju vara så att Lorre pressade däcket så hårt att det började ge upp när han försökte hänga på MM, kände detta och slog av lite så det skulle hålla, när Rossi sen gick om tänkte han "to hell with it" och hängde på så länge det gick men sen vart det sopslut, för han hade ju redan slagit av på tempot innan Rossi kom om.

Hade han fått bestämma tempot från start kanske det hade funkat, fått jobba in däcket innan han börjat pressa.

Nåja, händelserikt race iaf., inte så spännande men jag höll mig vaken iaf., blir spännande att se vilken yamma som tar andraplatsen, Pedrosa är ute nu för inte bommar väl både Rossi och Lorenzo............ :)

Körde CC på assymetriskt eller var det det vanliga soft?
Dom sa inte annat än soft om hans på viasat medans dom poängterade att MM och Pol körde assymteriska.


Vad jag kan hitta så körde både Pol och Cal på det asymetriska framdäcket, vilket KAN förklara deras kanske likartade krascher. Enligt Bridgestone så var man tvungen att lägga ner hojen 30 grader innan man kommer ut på den mjukare gummiblandningen, och både Pol's och Cal's framhjulssläpp sker ju ganska upprätt medan dom har tillräckligt mycket nedlägg för att framändan ska kunna vika sig under dom, men inte tillräckligt mycket för att vara ute på den mjukare gummiblandningen och ta fördel av det bättre greppet.

Det KAN, tillsammans med den fallande temperaturen, vara en förklaring till deras krascher. Men även om det finns många som pekar finger mot Brisgestone och skyller dom krasherna på däcken, så hävdar jag fortfarande "rider error". Kan inte tänka mig annat än att förarna försetts med information om exakt hur mycket nedlägg som krävs för att komma ut på den mjukare gummiblandningen....

När det gäller Lorenzos framdäck så kan det vara fabrikationsfel såklart, men det kan ju också bero på olika körstilar och olika setup på hojarna. Valentino körde ju det där framdäcket ganska mycket under alla friträningar, medans Jorge försökte få till med med det asymetriska däcket ganska länge vad jag kunde se, vilket innebär att Valentino faktiskt haft ganska mycket längre tid på sig att hitta en bra setup för det framdäcket.

Kanske är det en kombination av alla tre... Lite sämre däck, annan körstil, och lite sämre setup...




Sjukt unerhållande race i alla fall, och sjukt roligt att se den gamle räven fortfarande blir glad som ett barn när han vinner.... :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vad jag kan hitta så körde både Pol och Cal på det asymetriska framdäcket, vilket KAN förklara deras kanske likartade krascher. Enligt Bridgestone så var man tvungen att lägga ner hojen 30 grader innan man kommer ut på den mjukare gummiblandningen, och både Pol's och Cal's framhjulssläpp sker ju ganska upprätt medan dom har tillräckligt mycket nedlägg för att framändan ska kunna vika sig under dom, men inte tillräckligt mycket för att vara ute på den mjukare gummiblandningen och ta fördel av det bättre greppet.

Det KAN, tillsammans med den fallande temperaturen, vara en förklaring till deras krascher. Men även om det finns många som pekar finger mot Brisgestone och skyller dom krasherna på däcken, så hävdar jag fortfarande "rider error". Kan inte tänka mig annat än att förarna försetts med information om exakt hur mycket nedlägg som krävs för att komma ut på den mjukare gummiblandningen....

När det gäller Lorenzos framdäck så kan det vara fabrikationsfel såklart, men det kan ju också bero på olika körstilar och olika setup på hojarna. Valentino körde ju det där framdäcket ganska mycket under alla friträningar, medans Jorge försökte få till med med det asymetriska däcket ganska länge vad jag kunde se, vilket innebär att Valentino faktiskt haft ganska mycket längre tid på sig att hitta en bra setup för det framdäcket.

Kanske är det en kombination av alla tre... Lite sämre däck, annan körstil, och lite sämre setup...




Sjukt unerhållande race i alla fall, och sjukt roligt att se den gamle räven fortfarande blir glad som ett barn när han vinner.... :tummenupp

Troligen så, annan körstil och så, Rossi kör ju mer som MM nu medans Lorenzo håller högre hastighet och rundare spår, blev jättetydligt när dom låg nära.

MM körde med på det assymetriska så alla de där "oförklarliga" hade samma däck, under något av de tidiga träningspassen (tror det var andra) så kastade Lorenzo sig med på samma ställe och sätt när han testade det däcket.......kanske inte helt kan utesluta att däcket hade lite med det att göra. :)

Förhållandena var inte däckvänliga..... :D
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Det är en hårfin balans och det är nog inte helt lätt att på förhand lista ut vilket scenario som kommer att vara bäst i längden

- att hålla ett högre tempo som genererar högre däcktemperatur vilket (i just det här fallet) ger en större greppcirkel samtidigt som man ligger närmare gränsen hos den greppcirkel man kört hela helgen...

- eller att slå av på tempot och generera lägre däcktemperatur vilket (i just det här fallet) ger en mindre greppcirkel samtidigt som man ligger längre ifrån gränsen hos den greppcirkel man kört hela helgen...

I just det här fallet var det ju ganska uppenbart vilket som var den vinnande taktiken, men detta var nog inte lätt att förutspå just där och då.

När du säger slå av på tempot, pratar vi om max enstaka tiondelar/varv eller kan det vara upp till en sekund? Finns greppet inom några tiondelar gör det sporten än mer imponerande, små marginaler!
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top