Tips vid cross-köp

Kaparn

Grävling på vridstark bagge!
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Kniven
Hoj
Spetta å en Honda CR 500
Vet nån vad man ska akta sig för och kolla på när man köper 2-takts cross årsmodell: 90-97?

Vad är bäst, sämst osv...?
:whip
 

Vsundelin

åka hoj =)
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Kalix
Hoj
ingen alls för tillfället..
jadu, det är lite att tänka på, men titta på framgaffeln och se att den inte läker någon olja, kolla drivpaket och lager i bakhjul/sving, fråga också hur ofta den är servad, kolbyte, oljebyte, hur ofta han rengjorde luftfilter mm mm......det är vad jag kan komma och tänka på nu.....
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
skitsidan nr1 med.
Du kan inte fråga 90-97, det är för stor spridning.
Det handlar om hur mycket stålar du kan lägga och skicket på hojen.
Jag skule hålla mig till japanska cyklar om jag var du, dels för att delar är mycket lätt att få tag på och att europererna inte kom upp i samma nivå på den tiden.
Yamaha är det märke som har tätast support i Sverige, men kolla upp vad handlarna i din omnejd har för nåt och köp det märket.
Jag tycker du ska satsa på en 250 om du nu inte har några särskillda skäl att vilja åka nåt mindre.
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
Kolla även om det finns några "Flat spots" på fälgarna. Det kan, men behöver inte, betyda att det varit hårda landningar med i spelet. Kan även uppkomma om man kör över lite större stenar, tro mig...
Ställ upp cykeln på depåstöd och kör runt med ettan eller tvåan i, då ser du om bakhjulet är rakt samt du ser om drivpaketet håller måttet.
Kolla även så att infästningar ser hela ut, speciellt till styret / ej krokigt. Om det är ny plast på cyklen ska du kolla lite extra. Det finns en orsak...
En sak som inte har med cykeln att göra är, kolla hur det ser ut där den står. Om det är rent och snyggt kan du nästan räkna med att killen varit noga med mekningen också.

Lycka till med att hitta din maskin.

// Wip
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Kolla:
*Däck
*Drivpaket
*Bromsar
*Lager, speciellt länk och svinglager slits
*Sprickor i ramen, rakheten
*Fälgar
*Koppling
*Motor, låda
*Hur luftfiltret ser ut

Skit i hur plasten ser ut, den går att byta

En fin 90:a är bättre än en risig 97:a

Ställ kuggfrågor för att få reda på hur ofta luftfiltret är rengjort (efter varje körning) och hur ofta växellådsoljan är bytt (max fem timmar)

Kolla även vilken handlare du har nära till

Och som Silwer skrev, välj bort dom icke Japanska från början och mitten av 90-talet


/G Rusåkare
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Boxar i gaffeln måste bytas ibland iallafall, inga problem
Kolv måste bytas ibland iallafall, inga problem
Om möjligt skriva bort kopplingkåpan och kolla hur gafflarna på kopplingskorgen ser ut. Man vill inte ha djupa spår.
Det som blir dyrt att renovera är länkaget och stötdämparen!!
Vrid returen på max och kolla om den blir ruskigt seg, om inte krävs renovering. Ställ hojjen ppå pall och kolla hur mycket spel det är i länkaget. Kan du röra hjulet över en cm lutar det åt byte av diverse lager = dyrt
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top