Tips till passagerare?

therain

Lasse Kongo-wannabe
Gick med
8 Mar 2006
Hoj
Honda Kryss-Elva
Hej alla! :)

Behöver lite hjälp med tips till sambon som åker med på hojen ibland... :tuttar

Har läst igenom diverse trådar om tips och visst hjälper det för att det ska bli mycket bättre för mig och en del bättre för henne också! :tummenupp

Dock så tycker hon att hon får ont i ryggen av att hon behöver luta så mycket för att kunna hålla om mig och då samtidigt hålla borta huvudet för att inte slå in i mitt bakhuvud... Är ju en del avstånd från min rygg och bak till passagerarsadeln där hon sitter. Någon som har bra idéer på hur vi kan sätta henne bekvämare?

Jag kör kawa z750, men det är ju knappast unikt att sadlarna sitter så här:
w604h453_000003400EE32FF9.jpg

hittebarn

Jag vill inte...
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
I framtiden igen...
therain skrev:
2200081 Hej alla! :)

Har läst igenom diverse trådar om tips och visst hjälper det för att det ska bli mycket bättre för mig och en del bättre för henne också! :tummenupp

Dock så tycker hon att hon får ont i ryggen av att hon behöver luta så mycket för att kunna hålla om mig och då samtidigt hålla borta huvudet för att inte slå in i mitt bakhuvud... Är ju en del avstånd från min rygg och bak till passagerarsadeln där hon sitter. Någon som har bra idéer på hur vi kan sätta henne bekvämare?

be henne sätta hakan på din axel så ser hon lite oxå ju. kan ju inte va vidare kul å höra hojen brumma lite å se en hjälm bara

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Jag gissar på att det tyvärr inte finns något "bekvämt" sätt sitta bak på en sån här hoj. Jag körde en ZX6R-03:a innan och den ser ut att vara ganska lik denna hojen bak.
Men du kan väl be tjejen ha skallen lite vid sidan, t.ex att hon alltid tittar över din axel beroende på vilket håll vägen svänger. Sen borde väl du sitta ganska upprätt på den hojen vilket borde göra det ännu bättre i skjutssynpunkt.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hon behöver inte nödvändigtvis hålla om dig, även om hon ska sitta så nära som möjligt. Hon ska inte hålla sig kvar genom att klamra sig fast vid dig med armarna utan klämma fast sig själv vid hojen/dig med hjälp av benen precis som föraren gör runt tanken.

Alltså, klämma åt med benen, använda mage/rygg för att hålla sig upprätt och kanske ha händerna på sina egna knän, eller en hand på benet och den andra mot tanken eller runt dig? Huvudsaken är att hon håller i sig själv i hojen och inte sitter som en ryggsäck på dig :tummenupp

Du kan även underlätta lite om du flyttar dig aningen bakåt och inte sitter direkt intill tanken. Om du nu inte gjort det redan...

Last edited:

47

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
StreetTriple R -10
therain skrev:
2200081 Hej alla! :)

Hon sätter sig lite skönt bakåtlutad mot sissyn? ;)

/47

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ja jävlar vilka smällar man får i bakhuvudet vid lite snabba växlingar :huvet

De är nog som att åka vanlig cykel: man plågas i början, tillslut går smärtan över i njutning :banana eller kanske bara mer ont :hihi

Jag går numera med bandage om handleder då jag inte kör cykel.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Mr Helmut skrev:
2200128 Ja jävlar vilka smällar man får i bakhuvudet vid lite snabba växlingar :huvet
Fast det där brukar gå över efter hand, när passageraren vant sig. Så småningom lär de ju sig när det är dags att växla, det brukar bara vara ett problem de första 10-20 gångerna med en ny passagerare IMHO. :tummenupp

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
69:an skrev:
2200141 Fast det där brukar gå över efter hand, när passageraren vant sig. Så småningom lär de ju sig när det är dags att växla, det brukar bara vara ett problem de första 10-20 gångerna med en ny passagerare IMHO. :tummenupp

Jag gillar inte att köra samma brudar så många gånger :hihi

Nemen de är väll som du säger

Last edited:

Marytwice

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
VFR 750
Jag har suttit bakpå sambons trippel en hel del och har insett att det räcker med att ha händerna i kontakt med hans sidor och hålla mig kvar med ben, mage och rygg.

Det krävs dock att jag ser lite vad han gör ... som vid korsningar, han saktar in och jag slappnar av lite och så blir det grönt, är inte jag beredd då lutar jag min rygg ganska mycket bakåt för att sedan slå i hans puckel med min hjälm när han växlar.

Mitt tips är som ovan, titta över axeln och kläm åt ordentligt med benen så ska det nog gå bra

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Jag hade samma probs vad det gällde min dotter. Inte för att hon gnällde, hon vill verkligen åka & teg, men...jag vet att hon inte satt bra då jag själv suttit där bak. Så, jag har ett regnställ som man fäster som en magväska...fast vrider den runt ett varv. Den klämmer jag ner mellan min bak & passargerar sadeln.....vilket resulterar i att mellanrummet försvinner & vi får full kontakt med varann. Hon behöver alltså inte sitta & hålla avståndet för att undvika åka ner på min sadel & kan slappna av mer. Inte alls lika jobbigt för ryggen längre :tummenupp

Nu drar man ju inte runt med en magväska precis, men du kanske kan hitta någon liknande lösning.

therain

Lasse Kongo-wannabe
Gick med
8 Mar 2006
Hoj
Honda Kryss-Elva
Mmm, bra bra tack för alla tips! :Bugar

Så sammanfattningsvis ska vi testa att hon klämmer åt med benen mer, inte "vilar" på min rygg och att hon tittar framåt över min axel och engagerar sig mer i själva körningen, så slipper hon "kompensera" när jag bromsar eller drar på. Borde inte vara lika ansträngande.

Den där kan ju extrasadelförlängningsrengställsdynan är ju ett alternativ if all else fails...

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...