Tips på roliga twins, gärna nyare modeller!

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Buell har en Cafe Racer som heter 1125CR, jag har en och den är galet kul i både chassie och motor.

1125cc V-twin från Rotax, 145hk och 110nm om jag inte kommer ihåg fel.
Försäkringen är löjligt billig eftersom den går som touring eller street hoj, jag betalar dryg 3000:- helår på min.

Tror att vikten ligger på 170kg vilket är ganska lätt.

Den har fina stötdämpare (showa) och ganska kraftiga bromsar.

Annat kul är väl att den har rem istället för kedja, går lite tystare och är underhållsfritt.

Googla lite så hittar du säkert massor!

//K
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
HYM n använder jag just för att komma snabbt till jobbet i köer. SF´en är ryckig, tungstyrd och allmänt jobbig när man ska zick zacka mellan bilarna som stå still eller krypköra. Det är helt enkelt en tyngre hoj med jobbigare lågfartsegenskaper. Nu har jag givetvis plockat av dessa asfula speglar som sitter på styret på HYMen så den blir direkt smalare. Det är helt annan precision i körning just i köer och mellan bilarna. Lätt att stanna, man ser allt eftersom man sitter högt...och då jämför jag typ dag - till - dag och jag kan säga att jag undviker att ta SF´en till jobbet om jag inte ska iväg och köra sen ett längre tag efteråt.

Konstigt, jag kan inte alls hålla med. :va
Visserligen är den en aning ryckig på låga varv men om du krypkör med bara kopplingen eller gasar nätt så är det inga problem.
Tungstyrd vet jag inte var du får ifrån men det är ganska kort styrutslag på den.
 

Bologna

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Södermalm
Hoj
Ducati 900 ss / Ducati 1000 Sport Classic
Som ägare till en sådan (har iofs en 06 med ensits, torrkoppling och enkeldämpare bak) kan jag meddela att den inte, repeterar INTE, verkligen inte NÅGONSTANS, kan klassas som en hoj med touringegenskaper! :D

Sen att det är en av världens snyggaste hojar och jag älskar den omåttligt må vara en annan sak :kär. Men den är sjukt obekväm... och underbar...

Sa jag att jag tycker den är snygg också? :crash

Är oxå ägare till en 06:a sport classic. Håller med om att det är en rätt extrem körställning men man vänjer sig... ;) Tar en sväng ut i Europa varje säsong, förra våren blev det norra Italien. Funkar iallafall för mig som en touringmaskin så länge man nöjer sig med minimal packning ?ImageUploadedByTapatalk1395261328.912235.jpg
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Är oxå ägare till en 06:a sport classic. Håller med om att det är en rätt extrem körställning men man vänjer sig... ;) Tar en sväng ut i Europa varje säsong, förra våren blev det norra Italien. Funkar iallafall för mig som en touringmaskin så länge man nöjer sig med minimal packning ��View attachment 401559

Snygg hoj du har, rätt färg dessutom! :D.

Jag tar Multistradan för långresorna faktiskt, man blir bekväm med dubbla hojar. :)
 

Bologna

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Södermalm
Hoj
Ducati 900 ss / Ducati 1000 Sport Classic
Snygg hoj du har, rätt färg dessutom! :D.

Jag tar Multistradan för långresorna faktiskt, man blir bekväm med dubbla hojar. :)
Detsamma, dom gula e ju dessutom snabbast ?
Multin e en fin hoj, skulle mycket väl kunna tänka mig att komplettera med en sån! ?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
En fråga till TS, blir du något klokare av all den här informationen? Jag skulle mycket väl ha kunnat ställt samma fråga som du. Fast hade jag gjort det så hade mängden av olika svar förvillat mig. Hur känner du? Får du något tips?
 

Becko

Ny medlem
Gick med
30 May 2013
Ort
Malmö
Hoj
Speed Triple 1050
En fråga till TS, blir du något klokare av all den här informationen? Jag skulle mycket väl ha kunnat ställt samma fråga som du. Fast hade jag gjort det så hade mängden av olika svar förvillat mig. Hur känner du? Får du något tips?

Ja, absolut! Jag har lite hojar som jag börjat kika på men Tuono är jag dock helt såld på! Får bli den "råa" (äldre) modellen, den med dubbla pipor. Streetfighter 1098 samt 848 lockar också men utseendet är nog för modernt för mig. Även kikat på Buell 1125 CR, Speed och street triple men dessa måste jag få klämma, höra och se innan jag vet vad det är för något. Triumphs modeller är verkligen hyllade av allt och alla så dom är säkert kanonhojar, men är det det jag är ute efter? Svårt att säga, jag får kanske känna mig fram lite innan jag slår till på något, men känns det rätt så :rock
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Ja, absolut! Jag har lite hojar som jag börjat kika på men Tuono är jag dock helt såld på! Får bli den "råa" (äldre) modellen, den med dubbla pipor. Streetfighter 1098 samt 848 lockar också men utseendet är nog för modernt för mig. Även kikat på Buell 1125 CR, Speed och street triple men dessa måste jag få klämma, höra och se innan jag vet vad det är för något. Triumphs modeller är verkligen hyllade av allt och alla så dom är säkert kanonhojar, men är det det jag är ute efter? Svårt att säga, jag får kanske känna mig fram lite innan jag slår till på något, men känns det rätt så :rock

Det är dom :tummenupp Men jag köpte ändå en ducati igen denna gången ;)

Så recensioner är inte allt, lukta och kläm samt gå efter vad du är sugen på!
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Jag gick på Nuda för att den känns så kort och kompakt. Sen vet jag inte riktigt vet vad det är med designen, men jag kan inte riktigt sluta titta på den..
Effektmässigt så har den 100hk original på bakhjulet så den är inte slö men den är väldigt mjuk och förlåtande på gasen. Det känns som man får vrida dubbelt så mycket på rullen för att få samma respons som 990 som ligger i nära effektmässigt.
176kg torrvikt för en 2013 med abs så den väger inte så farligt och iaf innan man mixtrar med pc mm så är den riktigt snål!
Svårt att hitta en lika prisvärd hoj idag. 85k för en ny 2013 med abs.

Edit: Vet inte riktigt varför jag "bara skulle" ha en. Kanske är något i vattnet här i Huskvarna..

Edit2: Angående ljudet så lyssna på en med remus hypercone. Finns några klipp på tuben. Dock inga under belastning.
 
Last edited:

Becko

Ny medlem
Gick med
30 May 2013
Ort
Malmö
Hoj
Speed Triple 1050
Jag gick på Nuda för att den känns så kort och kompakt. Sen vet jag inte riktigt vet vad det är med designen, men jag kan inte riktigt sluta titta på den..
Effektmässigt så har den 100hk original på bakhjulet så den är inte slö men den är väldigt mjuk och förlåtande på gasen. Det känns som man får vrida dubbelt så mycket på rullen för att få samma respons som 990 som ligger i nära effektmässigt.
176kg torrvikt för en 2013 med abs så den väger inte så farligt och iaf innan man mixtrar med pc mm så är den riktigt snål!
Svårt att hitta en lika prisvärd hoj idag. 85k för en ny 2013 med abs.

Edit: Vet inte riktigt varför jag "bara skulle" ha en. Kanske är något i vattnet här i Huskvarna..

Edit2: Angående ljudet så lyssna på en med remus hypercone. Finns några klipp på tuben. Dock inga under belastning.

Finns en trevlig snubbe på youtube som heter RoyalJordanian eller något sånt, som kör runt på en Nuda 900 på Londons gator. Ganska trevligt ljud och lite småkaxig körning, därav mitt intresse för en Nuda 900 också :tummenupp
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Finns en trevlig snubbe på youtube som heter RoyalJordanian eller något sånt, som kör runt på en Nuda 900 på Londons gator. Ganska trevligt ljud och lite småkaxig körning, därav mitt intresse för en Nuda 900 också :tummenupp

Han varvar ju dock aldrig ur. Brukar göra sökningarna på tuben med "-royaljordanian" efter för att hitta det andra :näsblod
 

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Ekerö
Hoj
Aprilia Shiver
Hey, look no further, klart du skall ha en Shiver. Italiensk skönhet som du blir förälskad i på riktigt. Alla könlösa alternativ som finns i tråden kan ju inte väga upp mot något sådant.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Välkommen till klubben

Tuonon är hojen jag valt att behålla, haft allt möjligt, speed triple, fighter gsxr1000/750, motarder, superduke..
Tuonon är inte bäst på allt, men chassit är det ingen som slår i den kategorin.

Service å reservdelar finns i Malmö hos nyöppnade probike. Inte för att det åtgår mycket delar utöver slitprylar som alla firmor kan få fram..
Har två styck, en till mig och en till frun. Tillsammans har de gått 4000mil. Problemfritt. Försök ta en -08 eller nyare, då gjordes sista uppdateringen.

Vi har tourat en del med dem också men nuförtiden blir det mest bankörning. Längsta dagstripp var 100mil i norrländska tassemarker. Funka
 
Last edited:

Becko

Ny medlem
Gick med
30 May 2013
Ort
Malmö
Hoj
Speed Triple 1050
Jag provkörde en Shiver med Akrapovic-pipor, mycket trevligt ljud. Det är helt klart en trevlig maskin, man sitter helt upprätt på den och snygg är den också! Tyvärr så tyckte jag inte att motorn räckte till... Jag hade kunnat rekommendera den till min far. Jag vill ha något betydligt busigare, oavsett om jag kommer använda alla hästar eller inte så vill jag känna att det finns där, och då kanske man inte tröttnar på hojen lika fort. Jag har kikat på ( http://www.blocket.se/goteborg/Aprilia_RSV_1000R_Tuono_52898063.htm?ca=23_11&w=3 ) men har inte haft ork att åka o titta på den... Vad tror ni om den? Varför ser den så skum ut vid "sadel-nyckelhålet"?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
-09, utmärkt hoj.
Det är hållaren för låscylindern som är i annat material än själva kåpan, därav utseendet runt om.
Bara att provköra!:tummenupp
 

DesMonster

SDK Socio #2925
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Karlstad
Hoj
Monster S4R -08
En S4R passar mig. En bra blandning mellan hoj till korvmojen, kurviga vägar, bankörning och även hyfsad på längre turer. Nedan en bild från en tur till Norge för nån sommar sen, 250 mil.

DSC_1186_4.jpg


DSC02131_1.jpg
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jag gick på Superduke och ångrar mig inte en sekund. Fantastisk motor, vassa bromsar och ett härligt chassie!

Såg att någon tipsade om Nuda också, och det är en högintressant hoj. Ska provköra vid tillfälle då jag fått för mig att det är en riktig bra maskin.

Dock!
Superduke är och förblir mitt val framöver.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top