Tips på hoj när man ska ta Abegränsat kort

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Ok, får att klara upp lite i mitt snurrebo...

Angående att köra olagligt så är detta inte vad jag ska göra. Vad som står på pappret ska finnas i maskinen!
Tills kortet är hemma....... :)

Vi tar ett exempel:

Jag köper en supermotard 600 cc med 50 hästar.
För att kunna övningsköra med den måste jag först strypa den och sedan omregistrera den med ny effekt i detta fallet max 34 hk pga A begränsat, om den nu väger minst 150 kg.


Stämmer detta att man måste omregga den eller? Vem reggar detta? Måste man bromsa den för att kunna visa upp intyg, eller behövs inget intyg alls på att den är strypt?
Eller hur är det?

Vad väger en supermotard? Är det möjligt överhuvudtaget att strypa ner en supermotard? Så att den blir laglig att övningsköra med?

Har kollat upp lite info med en KTM 660, vet inte vilken årsmodell, tror det var 04an. Den har tjänstevikt 135 kg, vilket betyder att man måste ha lite under 22 kw för att klara kravet på 0,16kW/kg. Om man beställer strypningar från ex mc-kompaniet så kanske dom gör så det blir 25 kw, men då funkar det ju inte för a-begränsad :gnissla.

Nån som beställt strypningar från nån firma till sin 660 och har lyckats regga in den som A-begränsad?
 

samtheman

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2007
Ort
Halmstad
Hoj
DR650SM
Har kollat upp lite info med en KTM 660, vet inte vilken årsmodell, tror det var 04an. Den har tjänstevikt 135 kg, vilket betyder att man måste ha lite under 22 kw för att klara kravet på 0,16kW/kg. Om man beställer strypningar från ex mc-kompaniet så kanske dom gör så det blir 25 kw, men då funkar det ju inte för a-begränsad :gnissla.

Nån som beställt strypningar från nån firma till sin 660 och har lyckats regga in den som A-begränsad?

Man kan inte tejpa på en cementsäck på 20 kg och regga om vikten samtidigt då?:D

Lite allvar......
Är inte helt insnöad på just en 600 cc hoj men är det överhuvudtaget möjligt att ta A begränsat med en motard? Iochmed att dem är såpass lätta...:confused:
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Man kan inte tejpa på en cementsäck på 20 kg och regga om vikten samtidigt då?:D

Lite allvar......
Är inte helt insnöad på just en 600 cc hoj men är det överhuvudtaget möjligt att ta A begränsat med en motard? Iochmed att dem är såpass lätta...:confused:

Japp, t.ex en Husa 650, KTM 525/450! Reggade på ca 9Kw.
Annars tycker jag min SV 650n går dugligt, strypt. Funkar kanon att lära sig köra på!:tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Regga om en cykel kostar 600kr hos svensk bilprovning och strypningar 1500kr.

Hur mycket pengar ska du spendera på motorcykeln?
 

flarren

Pilot
Gick med
30 Jan 2007
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki ZH2 -20
Jag har fortfarande A begränsad och har en husa 650. Den är reggad på 6kw, så den går som mellan... Dock så vet jag inte vad som skulle hända om jag blir stoppad. Ja menar, går det ens att strypa en 650 till 6kw :va Knappast troligt att det skulle fungera. Vad gäller försäkring så finns det försäkringsbolag som går på den registrerade effekten, tex folksam. (Jag betalar ca 1000 kr/året för trafikförsäkringen) Länsförsäkringar ville ha drygt 11000 kr/året :yoparty , så det var uteslutet.
 

samtheman

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2007
Ort
Halmstad
Hoj
DR650SM
Pengarna tänker jag inte på så, utan jag vill köpa en hoj som jag kan övningsköra med och sedan behålla när mitt A begränsat går över till A.
Fyller 21 i september så för att hålla ner kostnaderna hade jag tänkt köpa en hoj som jag övningskör med och sedan behåller ett tag.

Eller tänker jag fel? Det är väll en riktig chansning att köpa en billig hoj som är inom A begränsnings reglerna som är från typ 89 och gått sina mil för under 10kkr?
Tror att det kommer att kosta mer om man köper en övningskörnings hoj och sedan en annan hoj som man ska köra när man får sitt A kort. Lika bra att köpa en hoj som duger till båda delar. Vad tror ni?
 

Disasterpiece

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
1000r k7
Vad jag menar är att som du säger att många bara har 25kw på pappret och i verkligheten har en motorstarkare hoj och försäkrar sina hojar som 25kw:are och genom sin motorstyrka så är dom faktiskt mer olycksdrabbade än dom som bara har 25 kw. Och därför får vi i försäkringskollektivet betala mer för att dom skiter i regler och lagar.


Alla mina hojar (r6 och gsxr 1000 x 2) var reggade som 25kw, fick ingen billigare premie för det!

Varken jag eller någon av alla dom jag känner har gått i backen med en 25kw-hoj. Men i din värld händer det tydligen dagligen?
 

aprilia_mac

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2007
Ort
kristianstad
Hoj
aprilia RS 125 1998
tjena..jag tog lätt mc och jag kör olagligt..för jag tog strypning en månad efter jag hade klarat av det..sen när du väll har tagit strypning en gång och upplevt hur det är så komemr den vara alltid av det lovar jag..det är sjukt tråkigt att köra lagligt...
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Trådskaparn,

Det finns mååååånga trådar på sporthojj om detta innan :)

Vad för hojjar gillar du?

Tänk på att en hojj med kåpor och nyare är dyr att välta med.

Och innan du kör olagligt så tänk körkortet ryker och ingen ersättning för hojjen av försäkringsbolaget vid krasch.

Lycka till med kortet!
 
Last edited:

samtheman

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2007
Ort
Halmstad
Hoj
DR650SM
Är inne på någon cross modell, men somsagt som jag frågade innan, är det möjligt att regga en cross hoj lagligt? Inom A begränsat reglerna menar jag med att regga lagligt.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top