tips på budgetfighter (förstagångsbyggare)

Draedon

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
-
Hej!

Har precis fått upp ögonen för hojåka och nu efter x antal timmars surfande och plöjande av forum så börjar jag bli sugen på en streetfighter. Har dock familj och husköp på g så jag har inte någon giantisk budget. Sedan är det så att jag aldrig har ägt en hoj och ännu mindre byggt om en hoj.. så det vore väl lika bra att börja på någon billigt ifall man misslyckas totalt.

Så jag behöver alltså tips på billiga hoja (10-20k) som är relativt "enkla" att få snygga som fighter.

mickelin

Guest
CBR 900 tidigt nittiotal eller GSXR sent nittiotal.
Sedan finns det ju alltid "klipp" ute på blocket mm. Kan du få tag på en lagd hoj som inte har för stora skador är ju det ochså ett tips.
Lycka till!

Draedon

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
-
Tack för tipsen! Sitter och plöjer blocket och projekttrådar för fullt. :)
Bästa vore att hitta en lagd hoj som är fin maskinellt. Plasten har man ingen användning av och lack blir det ändå. Har ingen brådska så jag letar på i lugnan ro efter lämpligt objekt. :)

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Chief Drifter
Jag har ju visserligen en jävligt ovanlig hoj, men fick min för en riktigt billig slant och den funkar sjukt bra som bushoj/förstahoj! Väger ingenting, kostar ingenting, mycket billig att äga och går riktigt bra för att vara en 400! Nu är min visserligen trimmad och totalrenoverad i motor, men jag kan definitivt rekommendera cbr400/600 som en förstahoj! Lätt som en pannkaka att få den att se bra ut som fighter också. Kolla min projekttråd i detta forumet för lite bilder!

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Sitter också i samma situation! Har begränsat med pengar för både inköp och driftskostnader (läs student). Planen är väl fighter och i framtiden turbo & insprutning.

Hur är det med bes om man klär av en sporthoj? Dvs bygga ny bakram, bort med alla kåpor, styre, gaffel, hjul och allt som hör till? Vill köra lagligt. :)

Dregglar lite över: http://www.blocket.se/vi/17368999.htm?ca=15_s Men vet inte hur mycket en sån pärla kostar i drift, även om man kan göra allting själv. (maskinare :gnissla )

EDIT: Vad finns det för alternativ under 20k? helst runt 15

Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Men BUHUHUHU!!
Börja lipa och byt forum din lilla pajas!:mad::finger
Vad tror Du att vi gör här??
Bibehåller gamla lik till kåphojjar??:dummer
MKH
Thomas

Man tar inte klassiker i perfekt skick och bygger om dem. Man tar något i mindre bra skick. Det finns gott om dem.

Eller, vad hade du tyckt om att man hade tagit den röde med flammor CBR'n du byggde förra (eller var det 2 år sedan?) och slipade ner lacken, monterade kåpor och målade med biltemas mattsvarta?
Inte lika kul som om man hade tagit någon annan hoj. (gissar jag, jag känner ju inte dig, men hade jag lagt ner 1000 timmar på en hoj hade jag blitt lite sne om det första köparen gör är förstör allt arbete man lagt ner - även om det är han rättighet eftersom han nu äger hojen.)

Jag gillar fighters. :fakta
Men bara för det så anser jag inte att man ska ta vilken hoj som och bygga om.

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Bygg på en 2-taktare!
Mer "streetfighter" kan det inte bli!:tuttar

RD, RGV, RS med mera... billiga att hålla igång också för att vara så mycket hoj för pengarna.

Draedon

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
-
Öhh, väger den inte närmare 200 kg:va

Förresten, åk till Tyskland & köp en FZR 600 från början av nittio & fajta den. Klar för 15"

Är dom verkligen så billiga i tyskland? Den ska ju fraktas hem och sedan lär man ju skyffla lite papper. Är det mobile.de som gäller även för hojar?

moorflax

Medlem
Gick med
21 May 2008
Hoj
Triumph Bonneville -01, Vespa P200e -80
Men BUHUHUHU!!
Börja lipa och byt forum din lilla pajas!:mad::finger
Vad tror Du att vi gör här??
Bibehåller gamla lik till kåphojjar??:dummer
MKH
Thomas

Bra där!
Du ryter som en hel karl :D
Är det måhända du som är Thomas Qvick?

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
GSX 1100 för 12-14 kkr

Bombsäker motor.
100-122 hk std.
Gott om potential. Lätt med delar.
Tänkte mer på 750in men vet inte om man ska satsa på den första generationen 85-87 eller jobba ihop mera stålar till en 88-90 nånting? 90an är väl bäst? med usd gaffel och den långslagiga oljekylda motorn?

Om man köper den billiga kanske man vågar greja mera och har lite mer marginaler i bugdeten :D

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Fz750 eller Fzr1000 ifall man vill vara värst.... :)

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Sorry för mitt påhopp!!
Hade som sagt en dålig dag..
Förstår vad du menar nu, dock inte då!:va
Jaja!
Gillar fighter´s bör man annars dör man?:)
Ha det gott.
Qvick.:)

:krama

Alla har dåliga dagar. :)

Satt själv på jobbet, och då blir alltid svaren därefter... :hihi

Fajters rockar mest :rock

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept