Tips på bra intercom

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Såg någon intercom-recension för headsets från 2020e eller nåt, där nåt av dem (vill minnas att det var en Sena) hade nån typ av medhörning, så man kunde prata med folk "utanför hjälmen" då huvudenheten som sitter på hjälmen hade en mick. Tror det var 20S eller 30K det handlade om, men jag kan inte hitta infon när jag läser om kiten tycker jag?
Du tänker på Sena ambient mode.

Min 20s hade det. Jättebra idé, usel implementation.

Micen satt inuti höljet, utan något sätt för ljud att komma in, så det hördes inte mer om man slog på ambient. Men jag upptäckte att om man öppnade laddningsluckan fungerade funktionen finfint. :huvet

Nån som vet nåt mer om dylik funktion, finns den på andra modeller/märken, eller kan det ha varit nåt Fortnine slängde ur sig felaktigt i sin recension?
Ska finnas på Sena 50s.

@Tegel1432 fungerar det bättre på 50s?
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Såg någon intercom-recension för headsets från 2020e eller nåt, där nåt av dem (vill minnas att det var en Sena) hade nån typ av medhörning, så man kunde prata med folk "utanför hjälmen" då huvudenheten som sitter på hjälmen hade en mick. Tror det var 20S eller 30K det handlade om, men jag kan inte hitta infon när jag läser om kiten tycker jag?

Det känns teoretiskt som en riktigt bra funktion, för det är ju ett h-vete när folk börjar prata med en innan man knappt hunnit stänga av hojen, med hjälm, proppar och kanske till och med musik på i hjälmen. Är personen på andra sidan hjälmen inte en hojåkare finns det ju inga tecken i världen som får personen att vara tys och vänta på att man får av sig hjälmen och ut propparna utan att de redan hunnit dra hälften av det de tänk säga mig. :D

Nån som vet nåt mer om dylik funktion, finns den på andra modeller/märken, eller kan det ha varit nåt Fortnine slängde ur sig felaktigt i sin recension?
Den funktionen finns på bl.a. Sena 20S och 50S och kallas ambient mode. Hade den på mitt förra headset (50S). Just den funktionen imponerade inte alls. Har man öronproppar märks det i princip ingen skillnad alls med funktionen av- eller påslagen, så jag brydde mig aldrig om att använda den.

EDIT: Sniglom var snabbare
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag köpte något i stil med detta för att kunna övningsköra med tjejen:


Inte just dessa men något motsvarande ickemärke som ser ungefär likasamma ut. Funkade faktiskt över förväntan, fick plats innanför klädseln i hjälmen och märks inte av annat än mikrofonen som sticker fram. Smidiga att installera också, bara att lyfta på en tygflärp och trycka på plats, parkoppla med blåtand och sen var man igång. överraskande bra batteritid och absolut hörbar ljudkvalitet, bara att ringa upp varandra med valfri mobilapp och prata på. Funkar även om du vill lyssna på musik när du kör ensam också, ljudkvaliten kanske inte är något att hurra över men volymen räcker åtminstone till så man hör bra även i motorvägshastighet. Är man osäker på hur mycket användning man kommer ha av intercom och inte vill satsa på kvalitetssystem för en massa tusenlappar till en början så kan detta vara ett alternativ.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Den funktionen finns på bl.a. Sena 20S och 50S och kallas ambient mode. Hade den på mitt förra headset (50S). Just den funktionen imponerade inte alls. Har man öronproppar märks det i princip ingen skillnad alls med funktionen av- eller påslagen, så jag brydde mig aldrig om att använda den.
Kanske samma problem på 50s då, att laddningsluckan behöver öppnas för att micen ska plocka upp ljud ordentligt.

Känns som ingen på Sena testar funktionerna. 20s hade en FM-radio med så dålig mottagning att den inte gick att använda någonstans.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kanske samma problem på 50s då, att laddningsluckan behöver öppnas för att micen ska plocka upp ljud ordentligt.

Känns som ingen på Sena testar funktionerna. 20s hade en FM-radio med så dålig mottagning att den inte gick att använda någonstans.
Ja, de mest avancerade modelerna har jag inte varit speciellt nöjd med då de där extrafunktionerna varit menlösa och inte fungerat speciellt bra. Dessutom stack fästet ner så mycket att det hindrade mig från att vrida på huvudet pga att det tog i axelremmarna när jag körde med ryggsäck. Däremot är jag väldigt nöjd med deras 10U som jag använder mest nu. Basfunktioner som gör vad de ska riktigt bra och i stort sett aldrig krånglar. Dessutom (iaf i Arai-varianten jag har) blir den otroligt slimmad och i princip helt inbyggd i hjälmen.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Däremot är jag väldigt nöjd med deras 10U som jag använder mest nu. Basfunktioner som gör vad de ska riktigt bra och i stort sett aldrig krånglar. Dessutom (iaf i Arai-varianten jag har) blir den otroligt slimmad och i princip helt inbyggd i hjälmen.
Jag har två stycken Sena SMH10 som jag köpte 2014, batteritiden är fortfarande bra. Är jättenöjd med dem, föredrar dem över min packtalk edge, just för att de gör alla basfunktionerna rätt.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Jag har en uråldrig Cardo Scala Rider G9 som funkar kanon fortfarande och i frugans hjälm sitter en Scala Rider Q2 (dvs ÄNNU äldre). Jag har ju som jag nämnt återfallit i mc-livets bana inför den här säsongen, efter 8 års uppehåll. Q2:an tar inte längre laddning och jag tänkte därmed skaffa en till, så jag kan prata med frugan, eller barnen då nån av de ibland åker med. Känns tryggare att kunna prata med barnen när man kör tycker jag.

Och då var jag lite sugen på att köpa nytt till mig själv och flytta över G9:an till barnens hjälm, men isåfall var det mest just medhörningsfunktionen jag lockades av, och den låter ju värdelös i praktiken (även om tanken är helt underbart bra). Så nu är jag istället inne på att köpa en billig lösning som man kan koppla till G9:an och mobil, mer än så behövs inte funktionsmässigt.

Eller ska man ändå satsa på en ny Cardo med JBL till sig själv, och flytta över G9:an. Gaahh..dessa beslut.. Skattepengarna kommer väl iofs snart. ;) Och jag har ju varit supernöjd med Cardon i alla år. :4skrika :lol
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har en uråldrig Cardo Scala Rider G9 som funkar kanon fortfarande och i frugans hjälm sitter en Scala Rider Q2 (dvs ÄNNU äldre). Jag har ju som jag nämnt återfallit i mc-livets bana inför den här säsongen, efter 8 års uppehåll. Q2:an tar inte längre laddning och jag tänkte därmed skaffa en till, så jag kan prata med frugan, eller barnen då nån av de ibland åker med. Känns tryggare att kunna prata med barnen när man kör tycker jag.

Och då var jag lite sugen på att köpa nytt till mig själv och flytta över G9:an till barnens hjälm, men isåfall var det mest just medhörningsfunktionen jag lockades av, och den låter ju värdelös i praktiken (även om tanken är helt underbart bra). Så nu är jag istället inne på att köpa en billig lösning som man kan koppla till G9:an och mobil, mer än så behövs inte funktionsmässigt.

Eller ska man ändå satsa på en ny Cardo med JBL till sig själv, och flytta över G9:an. Gaahh..dessa beslut.. Skattepengarna kommer väl iofs snart. ;) Och jag har ju varit supernöjd med Cardon i alla år. :4skrika :lol

Man kan byta batteriet på Cardon… G9 har jag kvar någon av och kör i skoterhjälmen, fortfarande helt OK.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Kostade typ 300kr sist jag köpte, bytte själv på 10 min.
Hittade på batteriexperten för 99. :tummenupp Att jag inte ens tänkte på att kolla detta innan, förutsatte att den var för gammal för att ens ha ersättningsbatterier tillgängliga. :) Återigen, tack för tipset!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kanske samma problem på 50s då, att laddningsluckan behöver öppnas för att micen ska plocka upp ljud ordentligt.

Känns som ingen på Sena testar funktionerna. 20s hade en FM-radio med så dålig mottagning att den inte gick att använda någonstans.
Det där med FM radion är inte Sena ensamma om.
Jag har en Cardo Scala Packtalk som har FM radio men den har (liksom sena i ditt exempel) så dålig radio att det inte funkar att lyssna på radio eftersom det är så usel mottagning att det är stora störningar även om man befinner sig inom stockholmsområdet. Dvs den är inte användbar till att lyssna på musik via radio om man har några som helst krav på ljudkvalitet.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det där med FM radion är inte Sena ensamma om.
Jag har en Cardo Scala Packtalk som har FM radio men den har (liksom sena i ditt exempel) så dålig radio att det inte funkar att lyssna på radio eftersom det är så usel mottagning att det är stora störningar även om man befinner sig inom stockholmsområdet. Dvs den är inte användbar till att lyssna på musik via radio om man har några som helst krav på ljudkvalitet.
Jag har använt FM-radio för under hundralappen som haft betydligt bättre mottagning. Tycker det är förvånande hur man kan lyckas så dåligt, känns som verkligen inte vet vad man sysslar med.

På min Cardo Packtalk Edge så fungerar faktiskt FM-radion. (Det kanske den gör på nyare Sena 50s med.) Men att radion fungerar får man så klart sota för genom att basfunktionalitet är sämre. Knapparna på enheten är små och hårda, rullhjulet (som är för litet) måste rullas i lagom tempo, annars reagerar det inte.

Önskar det fanns någon tillverkare som faktiskt byggde bra intercom-produkter. Känner att varken Sena eller Cardo är kapabla till design, teknik, funktion, dokumentation eller support.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har använt FM-radio för under hundralappen som haft betydligt bättre mottagning. Tycker det är förvånande hur man kan lyckas så dåligt, känns som verkligen inte vet vad man sysslar med.

På min Cardo Packtalk Edge så fungerar faktiskt FM-radion. (Det kanske den gör på nyare Sena 50s med.) Men att radion fungerar får man så klart sota för genom att basfunktionalitet är sämre. Knapparna på enheten är små och hårda, rullhjulet (som är för litet) måste rullas i lagom tempo, annars reagerar det inte.

Önskar det fanns någon tillverkare som faktiskt byggde bra intercom-produkter. Känner att varken Sena eller Cardo är kapabla till design, teknik, funktion, dokumentation eller support.
Utifrån min egen erfarenhet så anser jag nog att Cardo Scala Packtalk är en riktigt kompetent intercom. Den är fenomenal på att vara intercom. Och om man åker en grupp och vill lyssna på musik så kan en spela musik och dela med dom andra. (Även om jag personligen aldrig använt den).
Men den funkar jättebra till det den är avsedd för.
Det är egentligen bara FM radion som är dålig. Men å andra sidan så är jag totalt ointresserad av att lyssna på radio när jag kör i alla fall. Jag har inte ens lysssnat på musik från mobilen i den förutom att jag testat det vid något tillfälle när jag nyss köpt den.

Men jag gillar inte att lyssna på musik när jag kör i alla fall utan använder den bara som just intercom.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Jag fortsätter låna tråden, för även om min G9 funkar bra så blir man ju ändå sugen på att byta upp sig. Och ny hjälm börjar det med bli dags för, så då ter sig ju frågan naturlig; Har vi någon som köpt en hjälm med inbyggt BT-headset som funkar godkänt? Jag är inte ute efter superljud, men jag vill kunna lyssna på musik via mobilen, samt koppla upp mot passagerarens G9 eller Q2.

Eller är det flesta hjälmar med inbyggt BT intercom endera dåliga hjälmar eller har dåliga intercom? Några erfarenheter?

Kan väl lägga till att jag tänker mig en ny hjälm i prisklassen upp till 3000 ungefär, om man skulle titta på hjälm utan BT (typ HJC F70 eller så).
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Många hjälmtillverkares "egna" intercom är oftast Sena.
Det funkar hjälpligt att koppla Sena mot Cardo, men du får inte DMC, eller vad Sena nu kallar sitt mesh.
Jag har Cardo av den enkla anlednigen att de var bäst när jag köpte ett par.
Vi har Sena headset på jobbet från samma tid (2015) och de är hopplösa.
Idag är min rekommendation att köpa det som kompisarna har, eller köpa billigt kinablåtand som duger till musik och svara i telefon till nöds.
Cardo kopplar hyfsat bra mot andra blåtandsgrejer när jag behövt, antar att Sena gör det också.
 

mandarin

Medlem
Gick med
21 Mar 2011
Ort
Sundbyberg
Hoj
Yamaha mt 07 moto cage -14
Jag hade Cardo Scala Rider Q2 först, köpte sen Sena 20s år 2015 tror jag. Jag upplever att dom båda funkade lika bra och inte var någon större skillnad. Hade problem med att koppla ihop min Sena med en kompis Cardo. Fick det aldrig att funka. I övrigt har min Sena fortfarande väldigt bra batteritid och funkat felfritt, fram till i somras. Ser att flera har nämnt dålig FM mottagning. Jag har aldrig tidigare haft några problem med det (bor i Stockholms området), men denna sommar har det varit ganska hopplöst dålig mottagning. Brusar och sprakar. Det går oftast att lyssna på radion, bara att byta station varje gång när det blir alldeles för mycket brus. Har dock lessnat på det nu och börjat kolla efter ny intercom inför nästa säsong. Och helt plötsligt så är jag lika vilse och förvirrad som många andra i denna intercom-djungel.... Jag har googlat och jämfört väldigt många, men jag blir bara mer förvirrad och får beslutsångest.
Några förslag?

Önskemål:
Slimmad design
Bra ljud/hög volym
FM radio
Bluetooth
Rimligt pris, men inget budget-skräp

Jag är aldrig uppkopplad till andra, men vill ha möjlighet att svara på nödvändiga telefonsamtal.
Brukar lyssna på radio när det är en kort sträcka, Spotify från mobilen vid längre sträcka.
Då jag kör naken hoj blir det en del vindbrus. Använder alltid öronproppar men upplever ändå att max-volymen på både min Q2 och 20s är lite för låg. (Testat olika hjälmar med samma resultat.)
Har ibland problem med min nuvarande jacka med lite högre krage och "volym-knappen", ett snurrande hjul. När jag vrider på huvudet åt vänster så tar hjulet i kragen och justerar volymen. Vill därför ha en mer slimmad design.
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Ett tips vad gäller radion är att köra internetradio och "streama" till intercom-enheten från telefonen. Min Cardo Packtalk Bold har värdelös FM-mottagning. Med internetradio är det en fröjd att åka och ha radion på hela tiden. :) Dock med den reservationen att ibland så har man även dålig mobiltäckning och då kan ljudet tystna men det kommer tillbaka så fort mottagningen förbättras. Men så länge man har mottagning så är ljudet perfekt.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top