Tips om bra kamera please.

Status
Ej öppen för fler svar.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Dottern vill ha en systemkamera "för att ta bra bilder". Eftersom jag själv en gång i tiden hade Nikon FE med motor och grejor så känner jag att det kanske skulle vara lite kul. Samtliga fabrikat har ju någon sorts billighetsmodell som ofta säljs i paket med en teleglugg till hyfsade pengar.
Frågan är vilket fabrikat säljer en systemkamera "el cheapo" som "funkar riktigt bra!" Mao vilken billig kamera är bäst?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Alla moderna systemare är bättre än vad 99% av oss dödliga fotowannabees är. :)
Nikon/Canon dominerar begagnatutbudet på hus och objektiv - lärde du dig att spaka Nikon så kör på en sådan (beggad D80 är inte fel alls), objektiven är viktigare än husen, och hoppa över superzoomar med stort omfång, för det blir aldrig bra.

Ett fast 50/1,8 (finns i både nikon och canon) är rock'n'roll till kaffepengar, och skall finnas i var mans fotoväska, sedan är det mest vad var och en gillar att fota som styr vad man skall ha, actionfoto blir gärna någon fet tele, 70-200/2,8, hubba-hubba (som för övrigt fungerar bra som porträttele, men är inte värst bärbart)...

Mitt råd är, köp beggat, lägg slantarna på glaset.

/J
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Om nytt, så är Nikon D60 med 18-55 vr troligtvis ett av de bättre valen.Har sett för 3999:- Canon eos 1000 är väl jämförbar men något sämre kitglugg sägs det..Men som sagt Nikon eller Canon.Bra begmarknad för objektiv.
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Om du har kvar objektiv till din gamla Nikon så passar dom även på nya digitala varianterna (fast du får räkna om brännvidden lite, ungefär *1,5) Har du inte kvar gamla grejer så håller jag med ovanstående om att både canon och nikon ät kanontrevliga kameror. Eos 400 och D40 går att få nya för småslantar och båda är riktigt trevliga.
Lycka till i jakten:tummenupp
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det finns alltid ”bättre kameror”.

Men:

Nikon D40 med 18-55 zoom för 3790 krwww.cyberphoto.se

:fakta

Njä...skall man använda den som en systemkamera är tänkt att användas (med flera olika objektiv) så går den där bort.

Varför det då...jo, avsaknad av drivning av fokus via huset, man måste köpa objektiv som har fokusmotor inbyggt, vilket begränsar/fördyrar urvalet en smula (visst kan man köra manuellt med).

Njä, skall man ändå handla så krångla inte till det i onödan, är det Nikon, se till att det är fokusmotor i huset, hos Canon har man inte det bekymret.

Jag var oväntat nöjd med min Canon 400D som var lite tillsvidare-kamera efter att D200:an och lite gluggar finansierat första geggmoppen, med en enda hake, den var för liten för mina grabbnävar, men passar förmodligen perfekt för en tjejs mindre händer.
En sådan borde man kunna hitta väldigt billigt, eller till rätt pris med massa godis till.

/J
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Njä, skall man ändå handla så krångla inte till det i onödan, är det Nikon, se till att det är fokusmotor i huset, hos Canon har man inte det bekymret.

Det lät ju klokt....

Var ute på onoff idag och Canon EOS 1000D med två Canonobjektiv (18-55 och 75-300) för 5795 låter ju käckt. Någon som har erfarenhet av den?

Tack för alla tips förresten! :tummenupp
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Det lät ju klokt....

Var ute på onoff idag och Canon EOS 1000D med två Canonobjektiv (18-55 och 75-300) för 5795 låter ju käckt. Någon som har erfarenhet av den?

Tack för alla tips förresten! :tummenupp

Tjenare!

Jag fotar en hel del, har bra kamera och flera "L" objektiv i Canon serien.
Jag vet ju inte vad din dotter är ute efter men vill hon börja fota med en riktig systemkamera och klara sig "länge" med den så köp en EOS 450D, visst 1000D är väl helt okej men punga hellre ut några extra 100-lappar så får du en bättre kamera som både hon och du kommer bli nöjd med ett bra tag framåt.

Ett tips, köp 450D huset bra sen ett annat "kit" objektiv som är mer ljuskänsligt och skarpare, kör Ni den kombon så kommer det bli kanon.

Tips:
Tamron 17-50/2,8 = Skarpt och ljust med bra omfång, mycket för pengarna!
Eller...
Tamron 28-75/2,8 = "Exakt lika dant" som förgående fast mindre vidvinkel och mer zoom istället.

Kan även rekommendera ett batterigrepp senare i framtiden, det gör kameran betydligt skönare att hålla i, speciellt om man ska fota vertikalt.

Men om Eran budget är rätt tight så köp en EOS 450D med bara kitobbet, det funkar kanon det med, men rekommenderar ett Tamron.

OBS! Köp inte ett paketköp, deras 75-300 objektiv är inte mycket att hänga i granen, lägg de pengarna på tillbehör istället eller ett Tamron som sagt. :)

Bara mina tankar!

Lycka till!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top