Tips och idéer för bygge av en Touring/Adventure

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Hej Sporthoj! Det var ett tag sedan men nu är man tillbaka igen. :)

Nu har det äntligen blivit bestämt och planeringen har börjat för första MC semestern någonsin och den bär iväg till Irland. Rutten kommer i stora drag se ut som följer.
Skövde-Esbjerg Färja till Harwich sedan vidare till Liverpool för att färja till Dublin. Här börjar äventyret och vi vill kunna åka nästan alla typer av vägar. (Men kommer inte köra på de minsta stigarna)

När vi (jag och tjejen och vi kommer åka på samma hoj) är klara med Irland drar vi över en kort sväng genom Skottland och England för att sedan ta tunneln :näsblod till Frankrike och vi avslutar lite med en kort tur i Frankrike och sedan hem till Svea igen.

Eftersom touring och äventyrsdjungeln är helt ny för mig har jag nu ingen aning om vad jag skall välja för cykel.
Budget för enbart cykel är 20-30k, totalt 40k med väskor och ombyggnad.

Den första som jag kom fram till är Africa Twin. Jag älskar projekt och byggen och även denna kommer i så fall byggas om. Uppdatera fjädring och styva till det samt Motardfälgar istället.

MEN sen kom jag att tänka på att det kommer ju bli en himla massa landsväg av det större slaget som transport och hur rolig är den då där? Så då började jag fundera på en CBR 1100 Blackbird istället. Då kom ju funderingar på om den verkligen kommer fungera bra på Irland och när man vill in på diverse små grusvägar mm. Jag vill inte att hojen skall vara ett hinder för att man inte åker en viss sträcka.

Blackbirden kommer i så fall få ett fighterstuk då jag gillar den upprätta körställningen.

Så nu behöver jag hjälp! Vad finns det för hojar jag har missat som är mellanting mellan dessa och funkar på de flesta ställena? Vi kommer bo på B&B och liknande så inget tält ska med. Bara kläder i princip. Men det är ju Irland så det får väl bli vinterjacka...

Har jag postat denna fel får någon gärna flytta på den.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Africa Twin och dess konkurrenter typ Super Ténéré är ju jäkligt fina hojar. Men som du säger, kanske grova grusvägar kanske inte riktigt blir grejen utan 90% blir asfalt och resterande är i alla fall väg.
Men så kommer vi till att du kommer att ha passagerare som gärna vill sitta och åka i alla fall hyfsat bekvämt.
För din budget skulle jag kika efter tex en BMW R100RT som duger gott till grusväg iom mycket låg tyngdpunkt och bra markfrigång. Dessutom fin att åka två på. För pengen svårslagen med tanke på användningsområdet och den väger in på under 250 kilo fulltankad inkl packväskor.

Självklart finns det en miljon hojar som är bättre på flera sätt, men sällan i skick för krångelfri långresa inkl väskor etc för tjugofem papp.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jupp, 25 papp ligger de billigaste på just nu. Pruta lite och ha pengarna på fickan. Sen passar du på att klaga lite på soppapumpen, som går stup i kvarten, så är du nere på 20 papp.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Ja just det Varaderon finns ju, dock trodde jag som BrooklynS att de var dyrare än så men de var ju rätt vettiga i pris. Med tanke på att man får en Africa Twin för samma pengar som är äldre. Bra grund att bygga på för den grisen väger ju lite väl mycket för min smak samt det utseendet måste ju fixas. Och det gör det hela bara roligare!

Tackar Wiseguy en sådan får det nog bli. Kommer väl upp en byggtråd sedan när det har investerats i en. :)
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top