Tips för att Lyckas knäskrapa.

MikkE

Guest
Fan vilken enkel grej egentligen. Provade idag att luta mig mer och bara låta hojen göra biffen. Jävla mkt roligare det blev att ta kurvor =)

Var ju rena rama Rossi på vägen :yoparty
 
Last edited:

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Trosa
Hoj
StreetTriple R -10
Fattar inte riktigt vad han menar att man ska göra med axeln men va fan... det är ju bara att hänga som en apa från hojen så skrapar man för fullt :brynad

Ej MikkE, var kör du nånstans att du vågar lägga ner hojen så mycket så här tidigt på säsongen?
Asfalten är ju fortfarande kall och det ligger damm och grus i nästan varje kurva...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag var nog sveriges ovigaste. Skrapade både fotpinnar och kåpor (p.g.a nedlägg, ej vurpa) på anderstorp med millen...med något knä i backen blev det aldrig!
 

Stefan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sköllersta
Hoj
Blå Kronan med dubbla pakethållare
2854803 Jag var nog sveriges ovigaste. Skrapade både fotpinnar och kåpor (p.g.a nedlägg, ej vurpa) på anderstorp med millen...med något knä i backen blev det aldrig!


Om du inte får ner knät när du är nere så pass att kåporna skrapar, så lutar du nog kroppen åt fel håll i kurvorna.
Testa att luta inåt nästa gång, det är lite otäckt men det går:rolleyes:
 

radek

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
sandvångsgatan
Hoj
cbr600rr
Minns jag helt hopplöst snurrade rundor på en parkeringplats bara för att få i knäet, fånigt men självklart vill man som nybörjare testa o känna känslan.

Ialfl, hur fort jag än snurrade och bar mig åt med kroppen var det fortfarande 2 decimeter kvar. Sen kom jag på det :tungan

-Hitta en öppen yta utan trafik
-Kör rakt fram i 10kmh, (sakta!)
-Ner med bröstet ända ner i tanken (viktigt)
-Ut med överkropp parallellt med hojen (behöver inte hänga så det krampar heller)
-Motstyr valfritt håll
-och nu det magiska, gasa samtidigt mjukt men bestämt!

Det ska bli en cirka 15-20 meters radie, 180 graders sväng med ingångshastighet 10kmh och utångshastighet 25-30.

Inte snurra cirklar i konstant hastighet!
Och se till att ha varma däck.

Övning nr2: Sväng åt andra hållet direkt efter och gör om :) Det går faktiskt skrapa höger vänster höger vänster ganska enkelt i helt ofarliga hastigheter.
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Jag läser att endel klagar på att vägarna är för kalla för att lägga ner ordentligt på..

jag har inte märkt av minsta lilla tveksamhet i greppet på vägarna trots att asfalten varit relativt kall och att jag faktiskt bitvis kört rätt hårt.

är det någon som verkligen upplever problem med greppet pga kyla eller är det bara lite vinternoja.


har ni problem med greppet.. vad kör ni då med för däck?
//droopfy
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Haha.. Satsar på att sätta det med 950:n, det börjar ta sig, nu är det bara en meter kvar undefär!
 

Solid snake

Guest
2855141 Jag läser att endel klagar på att vägarna är för kalla för att lägga ner ordentligt på..

jag har inte märkt av minsta lilla tveksamhet i greppet på vägarna trots att asfalten varit relativt kall och att jag faktiskt bitvis kört rätt hårt.

är det någon som verkligen upplever problem med greppet pga kyla eller är det bara lite vinternoja.


har ni problem med greppet.. vad kör ni då med för däck?
//droopfy
Bakelitsulor antagligen, tycker att jag kört hårt med motarden i kurvorna, fegranden där bak är helt borta och inte mycket till fegrand kvar där fram...
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Bakelitsulor antagligen, tycker att jag kört hårt med motarden i kurvorna, fegranden där bak är helt borta och inte mycket till fegrand kvar där fram...

Precis.

jag knäskrapar inte i kurvorna. för jag kan inte =)
jag ska testa dedär med axeln idag och se vad som händer.

men fegisränderna på däcken finns inte kvar på långa vägar och jag upplever att jag redan nu bitvis genom fina kurvor kör fortare än jag gjorde under förra säsongen.

Haha.. Satsar på att sätta det med 950:n, det börjar ta sig, nu är det bara en meter kvar undefär!

AHAHA... jObba på gara. en meter hit eller dit.

bara att svänga mer och köra fortare... säger dom....
 
Last edited:

Dennis_I

Norrland är vackert =)
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Gällivare och i ryggsäcken
Hoj
CBR1000RR -08
Jag läser att endel klagar på att vägarna är för kalla för att lägga ner ordentligt på..

jag har inte märkt av minsta lilla tveksamhet i greppet på vägarna trots att asfalten varit relativt kall och att jag faktiskt bitvis kört rätt hårt.

är det någon som verkligen upplever problem med greppet pga kyla eller är det bara lite vinternoja.


har ni problem med greppet.. vad kör ni då med för däck?
//droopfy

Har faktiskt råkat ut för släpp av vanlig körning pga av kalla däck och kall asfallt ett gäng gånger, (Nä det var inge grus eller dam) körde förra sommaren med BT014 och M1:eek:r om vartannat, en gång släppte det så häftigt att jag på nått sätt räddade situationen av att jag hade ett knä i backen å trycka upp skiten med, då vart det puls! Så mitt tipps ha varma sulor å hyffsat varm asfalt :D
 

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Djefvulsön
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Jag läser att endel klagar på att vägarna är för kalla för att lägga ner ordentligt på..

jag har inte märkt av minsta lilla tveksamhet i greppet på vägarna trots att asfalten varit relativt kall och att jag faktiskt bitvis kört rätt hårt.

är det någon som verkligen upplever problem med greppet pga kyla eller är det bara lite vinternoja.


har ni problem med greppet.. vad kör ni då med för däck?
//droopfy


Försökte fibrilt förra säsongen, just för att lära känna känslan.
MEN då släppte gång på gång mina däck när hojen kom ner för långt.
(detta var avon azaro)

Nu har jag bytt däck, och lyckades nästan från början.
Nu är det bara högersidan kvar...
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Försökte fibrilt förra säsongen, just för att lära känna känslan.
MEN då släppte gång på gång mina däck när hojen kom ner för långt.
(detta var avon azaro)

Nu har jag bytt däck, och lyckades nästan från början.
Nu är det bara högersidan kvar...

aha... beror då troligen på däcken.
avon och deras mc-däck har jag nog inte hört jättemycket gott om. men det kan ju vara elakt skvaller också.

bridgestone och michelin funkar kanon enligt mina erfarenheter.
släpper bara på grus =)
och lite på vått underlag
eller när dom är jäkligt kalla och slitna.

Har faktiskt råkat ut för släpp av vanlig körning pga av kalla däck och kall asfallt ett gäng gånger, (Nä det var inge grus eller dam) körde förra sommaren med BT014 och M1:eek:r om vartannat, en gång släppte det så häftigt att jag på nått sätt räddade situationen av att jag hade ett knä i backen å trycka upp skiten med, då vart det puls! Så mitt tipps ha varma sulor å hyffsat varm asfalt :D

jo... med kalla däck så får jag också släpp.
ställde upp motarden väldans snyggt :rolleyes: i första kurvan efter att jag bytt från endurofälgar till motardkittet för några veckor sedan.
men dom slitna däcken spinner bara tills jag får upp skaplig värme i dom... sen bettar dom jävlar...

så kalla däck och kall asfalt är ingen bra kombination.. däremot har jag inte haft några problem med varma däck och kall asfalt... jag upplever att det bettar finfint.
((droopfy
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top