Tips behövs till rädd passagerare

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hade valt att åka solo och låta tjejen göra det som hon själv tycker om. Det går säkert att komma över rädslor, men då ska hon själv vilja utsätta sig för den prövningen. Det är fel att försöka få henne att gilla åka motorcykel om hon inte innerst inne egentligen vill. Man måste inte dela alla intressen bara för att man är ett par.

Personligen gillar jag inte bli skjutsad på motorcykel. Det har nog med kontroll och tillit att göra. Än har jag inte åkt passagerare med någon där jag känt mig helt bekväm över situationen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mitt tips till passageraren är att ta körkortet och köra själv.
Annars är mitt andra tips att föraren kan ta det lite lugnare så att tilliten kan byggas upp, det tar tid. Själv gillar jag inte alls att åka med bakpå, oavsett vem det är som kör.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Min tjej tycker att det är skitkul att åka bakpå (förutom sporthoj pga sittställning) så jag byggde om min hoj till ensits:D Hojkörning gör man ju helst ensam på hojen, men ibland (10-20 ggr per år) så kan jag tycka att det är mysigt. Nu har hon köpt en egen hoj och hon övningskör=)

Mitt tips är att köra väldigt försiktigt och bygga upp förtroende. Jag hatar själv att bli skjutsad då jag gillar att ha kontroll över fordonet, hon kanske känner detsamma? Men börjar man försiktigt så borde det ju gå. Sen är väl inte mt09 den bästa att skjutsa på då den är så wheeliebenägen..
 

F. Void

Ny medlem
Gick med
22 May 2014
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R 2009
Det är intressant det här med att så få tycker om att åka baktill på hojen - på den punkten är jag likadan, och det handlar definitivt om ett kontrollbehov. Men jag tror också att storlek går att härleda till diskussionen. Är man en nätt liten dam/gosse kan det säkert vara trevligt att bli transporterad baktill, men i egenskap av 1.90 lång karl känns det som att sitta i skräddarställning över en raket.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Min mc-karriär började med att jag åkte med en kompis och insåg att jag ville sköta spakarna själv. Som jag ser det finns bara de alternativen, aningen gillar man att vara passagerare eller så vill man köra på egen hand.
Således:
Om man inte gillar att åka bakpå finns två alternativ: kör själv eller stanna hemma.
Om tanten inte gillar att sitta i bak, varför släpa med henne?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det är intressant det här med att så få tycker om att åka baktill på hojen - på den punkten är jag likadan, och det handlar definitivt om ett kontrollbehov. Men jag tror också att storlek går att härleda till diskussionen. Är man en nätt liten dam/gosse kan det säkert vara trevligt att bli transporterad baktill, men i egenskap av 1.90 lång karl känns det som att sitta i skräddarställning över en raket.

Meh, sitta bak och kramas en timme i sträck måste väl vara fina fisken?
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
min fru vill köra själv, bara åka bakpå när det är dags för lite wheelandes.

numera är hennes mage lite i vägen för körningen, men om 10-14 dagar e den borta, då blir det att leta banhoj vi kan dela på... hon e extremt sugen på att köra.

jag får återuppta min gamla hobby... sportdykning, om jag vill ha nått eget.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Varför försöka tvinga på människor att göra saker de inte vill? Fy va drygt att behöva sitta rädd på en mc!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
min fru vill köra själv, bara åka bakpå när det är dags för lite wheelandes.

numera är hennes mage lite i vägen för körningen, men om 10-14 dagar e den borta, då blir det att leta banhoj vi kan dela på... hon e extremt sugen på att köra.

jag får återuppta min gamla hobby... sportdykning, om jag vill ha nått eget.

Ska det tas licens och tävlas då med? :yoparty
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Kom till gröndal och kör en KNIX-kurs med henne på söndag. Alla kör åt samma håll och asfalten är slät. Ni kommer att få köra samma kurvor om och om igen. Att köra hoj tillsammans är som att dansa, när två kroppar tar sig fram i harmoni är det nästintill oslagbart.

Jag finns, om inget oförutsett händer, på plats och har kört mycket med co-pilot på gata och vid tillfälle på bana och tycker om det. Vill ni ha små råd och tips så säg bara till.

En rädd person bakpå blir stel och en stel person blir inte harmonisk. Det är eftersträvansvärt med harmoni.

Bild från tuvängenknix. Pass efter pass åkte hon med.
 

Bifogat

  • 14126323448_058d5e8a0d_c.jpg
    14126323448_058d5e8a0d_c.jpg
    155.8 KB · Visningar: 225
Last edited:

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Ja jag har låtit henne provköra på parkering några gånger och det har gått rätt bra faktiskt, får väl fortsätta lite på det spåret.

Bortsett från alla lustiga (i min åsikt iallafall) skämt så kanske vi kan skaka fram några till tips? :tungan

Ja, eller så som jag gjorde mitt ex. Hon var rädd för att åka med på R1:an , men så tog jag med henne till en stor bilfri parkering och där körde jag i cirklar med knäskrap. Hon hängde ut med hjälp av ett passagerarhandtag på tanken. Hon tyckte det var skitkul och sen var det inga problem mer! :tummenupp
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Skaffa en stånka, de tycke de öm!

Det säger JAG med, då säger HON "då blir du singel" så ja vette fan alltså..:confused:

Så länge du lutar med och gör som mig kommer det gå bra, börjar du ta egna initiativ går det åt helvete. Sen är det upp till henne:7peta
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Konstigt det här, med vissa fobier. Jag har inga som helst problem att åka bakpå hoj, kanske beroende på vilken det är som kör, såklart, men aldrig, ALDRIG I tell you, kommer jag att beträda en bergochdalbana. :D Och det, handlar rätt och slätt om kontrollbehov. :D
 

hoppah

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2014
Ort
Linköping
Hoj
Ktm 690
Min tjej är väldigt ordningssam, litar på mig till 100% och har aldrig haft några problem med att hänga på när det vankas roligheter, så hon har inga problem när jag kör henne bakifrån.






jaa... jag är singel :huvet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har ni några tips till henne?
Byt pojkvän.
Mister du en står dig tusen åter, ja så kommenterade en tjej på en fest att hennes kille gjort slut några minuter tidigare.
Och det stämmer bra.
Tycker jag.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top