Tips åt deprimerad vän?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Det är nästan så att jag själv funderar på att följa med på en session eller två då jag har kraftiga humörsvängningar ibland och skulle gärna vilja veta vad det beror på. Jag kan gå i taket för skitsaker ibland och andra dagar rycker jag på axlarna åt något mycket värre. Som idag när en 170-vattenledning sprack under marken och jag fick ägna hela dagen åt att byta den istället för att göra det som skulle göras och som det är bråttom med. Jag lade ingen vikt vid det men hade det skett i söndags så hade jag antagligen mördat någon över det :crash
Men det är säkert något helt annat än depression så klart, kan ambivalens vara en sjukdom :brinnerup

Kan spara dig den tiden, de kommer säga att de är adhd. De jag förstått om dig är att du är driftig och flitig Det kallas numera adhd och ska medecineras bort.

Jag är likadan fast jag inte riktigt lärt mig hantera det än (dock blir de ljusår bättre för varje år och de personliga helvete jag genom gått i år har faktiskt hjälpt mycket med att lära mig när de är värt att bli arg.) något jag också märkt är hur otroligt mycket vänner som gör som du betyder! jag har två sådana riktiga stöttepelare utan dem hade jag aldrig klarat mig, de finns ingen gräns för hur tacksam jag är eller vad jag skulle göra för dem och de försöker jag låta dem veta.

De jag vill ha sagt med det är att även om de känns hopplöst är det sådana som gör som du gör nu som gör skillnad och gör världen bättre, folk glömmer gärna det och tror att man räddar världen genom att lika en status på fb..
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är det någon som har personlig erfarenhet av psykolog/psykoterapeut som tycker att det hjälpt?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag vet inte.

Men det finns några som har ett "program" ang sorgbearbetning.

Tror dom är någonting på spåren ang behandling.

Handlar lite om att förklara varför saker upplevs olika för olika individer osv.

Ibland kan det vara bra att veta varför man känner sig dålig. Dvs hur psyket funkar. Sedan kanske man kan göra något åt det.
 

Allan K

Medlem
Gick med
6 Apr 2013
Ort
Åland
Hoj
2012, Kawasaki Versys ABS
Motion har visat sig i många fall ha samma effekt som depressionsmedicin. Det hjälper ju inte mot ekonomiska problem men han kanske orkar ta tag i dom sen när han mår lite bättre psykiskt.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
En kortare uppdatering;
Jag har inte gått in mer konkret på ämnet med honom än då tillfälle inte har visat sig. Däremot är han mera positiv nu och har dessutom tagit på sig mer jobb på längre avstånd vilket gör att han "kommer ifrån" sina grundproblem och verkar må bättre av det. Däremot kan det ju bli bakslag när han kommer hem igen och måste ta tag i allt och blir stressad osv. Men det visar sig, jag ska försöka hjälpa honom så gott det går med hans byggnation och dylikt. Jag har även tagit över ett av hans tidigare arbetsuppdrag som medförde massa stress och problem för honom och det verkar vara en stor lättnad för honom så jag hoppas att det går åt rätt håll nu :tummenupp
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Vad e kraven för att bli berrtigad psykolog? Går de på hög kostnadskontroll?
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Inom öppenvården så går det på högkostnadsskyddet. Dock kan det ta väldigt lång tid för att att få hjälp via dom. Först o främst så får man ju gå via vårdcentral där du får KBT behandling 10ggr och medicinering sen får man tjata sig till en remiss till psyk där man får korta pratstunder med mer medicinering och att dom även gör en utredning om man har nån sorts diagnos innan man kan bli berättigad hjälp i mitt fall svår ångest och depression. Man blir alltså knäppare och knäppare innan man tillslut kan få det man velat hela tiden i mitt fall då samtalsterapi för att slippa mediciner som förändrar psyket och personlighet så inåt helvete. Väntar fortfarande på samtalsterapi då det inom min kommun var väntetid på 13-18 månader!! Har nu med hjälp av olika kuratorer fått en samtalskontakt inom öppenvården var 14e dag tills samtalsterapin startar.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Vägrar mediciner och de är nu allt e skit, har de inte löst sig inom ett år så finns jag ändå inte så de va ju inte till nån hjälp..
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Är ju det som är så tragiskt inom dagens sjukvård att allt tar sån jäkla tid. Man kan ju ligga på ordentligt och få en bra läkare som kan hjälpa till att trycka på. KBT behandling kan man få ganska snabbt och det hjälpte mig mkt men dock räcker inte 10 besök länge.. Hålla sig ifrån dessa lyckopiller är bra för min del då det bara förvärrat allt. Har dock lugnade vid behov och insomningstabletter vilket hjälper mkt men toleransen är ju jobbig. Det bästa är samtalsstöd så man kan se situationen från annat håll och få ur sig det man behöver som man inte vill dela eller tynga vänner och familj med. Mitt råd är att trycka på o ringa vårdcentral och även öppenvård.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top