Tillvägagångssätt för tjuven?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nästa gång ni hör en gasdriven hulligantuta i 10 sek i Hammarbyhöjden -Skarpnäck - Enskede Gård så går en vinkelkap samtidigt, och en till hoj eller moppe rullas bort med skateboard under framhjulet och släpas ner i en källare i närheten. Eller loftgång.

Tänk då hur "proffsen" gör och hur fort och osynligt det går. En hoj är så jävla utsatt. Tänk er att sno ett dyrt slipon...15 sek.

Jag säger -skit i att ta hojen till ragget från Visby om hon bor i ett område med rostiga Corollor på gatan.
 

SunriseRider

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Ort
Anon
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
En gissning:

- Mörk tyst låg skåpbil med släckta lyktor rullar in, i det här skedet koncentrerar man sig på jobbet, inte på att bli upptäckt, schauffören rapporterar tiden trådlöst inifrån bilen, vid varje milstolpe skall en händelse vara utförd
- Ut kliver 3 starka personer, 1 väntar i lastutrymmet med dragrep
- MC-kapellet tas bort i ett ögonblick med sax, hojen sätts i fritt om den inte redan är det
- Hojen rullas in i bilen
- Skåpbilen lämnar brottsplatsen

Tid totalt: 35 sekunder.

Räkna med att man har tränat detta några gånger för att göra det så tyst, spårlöst och koordinerat som möjligt och att man med jämna mellanrum gör nya rekordtider. I städer på dagtid kan jag tänka mig att man helt enkelt bara tar fordonet och sticker, tack vare tillgång på nycklar. Hojen rullas runt hörnet, startas vid lämpligt skede och körs in i en väntande skåpbil.

Glöm kranar, lastbilar, slipmaskiner och sånt.
 
Last edited:

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Fick ett otrevligt samtal strax innan klockan fem på morgonen för snart 2 veckor sedan där en snäll farbror meddelade att: "två stycken personer setts släpa iväg på din hoj från XXX gatan runt hörnet till andra gatan, samt att de tack vare vittne hade gripits på plats". Nyvaken och yr stammar jag, samtidigt som jag sliter på mig ett par brallor och en tröja, fram någon fråga om hur fan de har lyckats "släpa" upp min hoj ur garaget osv. "Jag vet inte mycket mer än att ett vittne har ringt in som sagt, men det vore bra om du kan ta dig till platsen och ta hand om din hoj, för det är väl du som har den med regnr:XXXXXX?? Du kommer se var det är för det står 2 bilar där med blåljus". Ahhha, det är bara min scooter de har släpat iväg på sa jag och just då kändes det som det kvittade att ngn hade snott moppen.

Jävla polis och ringa och skrämma upp en mitt i natten. Trodde det var min nya hoj som jag inte ens haft i en vecka de hade lyckats plocka från garaget som ligger på samma gata som jag hade lillscootern stod på mc-parkeringen.

Roliga är att de 2 pajasarna tydligen inte hade fått igång den och istället börjat släpa iväg samtidigt som de bara kunde svänga åt ett håll, och sedan satt sig och vilat bara runt hörnet från mc-parkeringen när polisen kom :D

Frågan jag fortfarande ställer mig är dock hur fan de har lyckats få bort skivbromslåset (var ett sånt med en liten pigg i som man låser genom ett av de små hålen i skivan) utan att ha förstört skivan samtidigt som de hade knäckt sönder allt runt och i tändningslåset osv?
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Citat spawn: "allt var uppklippt med en flex."

Vilken tror du han syftar på då?

flex är ett smeknamn på vinkelslip.
trodde det smeknamnet var mer utbrett i landet men ack vad jag hade fel.
förlåt min vän (flex=vinkelslip):):):)
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Min lilla Aprilia 125 scooter hade flera tillgreppsförsök när jag bodde i finkvarteren Brandbergen.

Fräckaste försöket var när jag hälsade på en kompis i Slätmossen, parkerade precis utanför porten vid 18-tiden. Där hade några gossebarn i mopedålder lyft hela ekipaget och bar iväg det på gångvägarna. En hundrastande dam såg dem och frågade vad de höll på med. Eftersom de inte var smarta hade de ingen bra förklaring redo och släppte och sprang. En granne tog hand om moppen och skällde ut mig efter noter eftersom jag låtit någon stjäla den.:confused:

Gången innan körde de moppen med skivbromslåset kvar över en gräsmatta till en gångtunnel där de tog fram bågfilen. Efter gissningsvis en rejäl stund märkte de att bågfilen inte hade något att hämta och slängde moppen nedför en slänt. Givetvis EFTER att ha pajat alla lås...

Den fick stå ut med mycket den lille stackaren, och jag vet inte om den fick ett bättre liv som fyllepulka i Västeråstrakten dit den hamnade efter min ägo.

Bästa stöldskyddet där var att ta upp den i lägenheten.

Idag är jag välsignad med att bo i radhus med tillhörande garage, och stöldskyddet är mest att få vet att hojen står där.
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Har min i mitt garage på gården med skivlås/styrlås.
Sen har jag larmat garaget så att larmed går så fort de öppnar ett fönster eller en dörr/dort.
Om de mot all förmodan skär sig genom väggen så har jag även volymskydd i garaget!
Dubbla sirener så de tjuter som satan och några välldigt argsinta grannar!
Om nån tar den så får de fan i mig ta den..
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Vargön
Hoj
625 -06
Nästan stulen.

Var? Vänersborg, 50 meter från polisstationen (vilket iofs är lika relevant som priset på korv men ändå) iallafall... Utanför mitt köksfönster mitt i stan, 3meter från mitt sovrum.

Hur? Antagligen med en mejsel i tändningslåset och på denna en hammare. Låset i skivan fram var det lite skavt på också, men inte mer än att det gick att polera bort med tummen.


Tack till! Sura tanten två trappor upp och fulla killarna på balkongen i bostadsrättshuset på andra sidan gården.

Inte tack till! Tummen mitt i handen tjuven.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Min stod på innergården med skivbromslås så dom backade bara in och lyfte in den...

Nästa båge skall ha gps-spårning och sen kommer jag och polarna på en visit!

Spelar ingen roll vilka åtgärder du gjort dom tar den om dom vill ha den! Ett garage är bra men när dom väl tagit sig in så får dom vara ostörda!

Nu har jag den vid köksfönstret med abus fetaste kedja men kolla youtube så finns det tester där dom knäcker alla kedjor inom 3min med stor bultsax!
 

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Västervik
Hoj
Blade -98
Har min i mitt garage på gården med skivlås/styrlås.
Sen har jag larmat garaget så att larmed går så fort de öppnar ett fönster eller en dörr/dort.
Om de mot all förmodan skär sig genom väggen så har jag även volymskydd i garaget!
Dubbla sirener så de tjuter som satan och några välldigt argsinta grannar!
Om nån tar den så får de fan i mig ta den..

Ja om man inte vill köpa ett larm med GPS spårning så kan man även göra som Jimmy och bygga sig ett eget litet Fort Knox :tummenupp Men jag hade nog även implementerat lite minor med snubbeltråd i denna lösning. Med motivationen: Får jag inte ha min hoj ifred så ska fan ingen annan ha den heller! :D

EDIT

Picotrack hittade jag pris på 10 papp....

Shit pomfritt, de va ingen billig pjäs. Tycker det borde finnas billigare, så ofattbart avancerat är det inte. I annat fall kanske vi kan få svenska staten eller F-bolagen att subventionera dessa enheter. :)

EDIT2

Vet att Tre hade en positioneringstjänst förr där man kunde se var en kompis med samma abonnemang befann sig. Vet dock ej om den tjänsten finns fortfarande.

EDIT3 :D

Detta borde vara "The shit" 2500:-
http://www.securitysweden.com/visa.php?kat=gps/02.txt&id=911
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
I mitt fall känns det meningslöst att lägga massa pengar på stöldskydd. Är de inne i garaget är resten av kåken bakom en olåst trädörr, där bl a hojnycklarna finns.

Om hojen blir stulen i mitt garage, går det på hem- eller hojförsäkringen då?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hur klipper man med en sådan?

Nä men skämt åt sido var bara nyfiken på om jag missat något speciellt vektyg.
:krama
flex är ett smeknamn på vinkelslip.
trodde det smeknamnet var mer utbrett i landet men ack vad jag hade fel.
förlåt min vän (flex=vinkelslip):):):)
 

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Säger nog mest som Jamie i Mythbusters: "When all else fails, C4!" Vrids tändningslåset om av någonting annat än originalnyckeln... Boom! :D

Skämt åsido så har ju cardgard ett larm för bilar (minns inte vad den modellen heter nu) som har GPS, möjlighet till fjärrdödning av styrbox via telefon osv osv. Frågan är om det skulle skulle vara möjligt att få till det på en hoj. Så länge man vet var och hur man ska koppla in så borde det teoretiskt sätt vara möjligt. Priset ligger dock även där runt 10k klassen.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag har ett ABUS Extreme till salu om nån skulle vara intresserad?

Jag har fått två hojar nästan stulna. Den första stod ute hos morsan o farsan, vi hade druckit lite öl så jag lät hojen stå och gick hem. Vid halv fyra på natten fick farsan för sig att gå ut på balkongen, helt utan anledning, och ser tre smågrabbar, fjorton, femton kanske, stå och slita i min hoj. De hade knäckt styrlåset men lyckades inte knäcka framskärmen :)hihi) så de stod där och slet. Farsan slog mig en signal och jag kom springande med ovan nämnda ABUS Extreme i högsta hugg. Jag hittade dem aldrig som tur var.

Den andra parkerade jag utanför lägenheten av nån anledning, då hade jag ett skivbromslås med larm. Den var borta på morgonen. Ut och leta, hittade inget på hela förmiddagen men när jag kom hem så hörde jag larmet från gården bakom min och visst, där var den - med tre grabbar i mellersta tonåren på. De sa att de hade hittat den där på bakgården (jovisst) men jag sket i vilket, låste upp låset och rullade hem hojen.

Man kan, som sagt, aldrig stoppa proffsen - det får man ta med i beräkningarna när man sätter sina emotionella band till hojen - men man kan göra det så svårt för joyridearna att de skiter i det.
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Skapa ett google-konto för hojen, köp en begangnad billigt smartphone (gärna med GPS för en mer exakt possition), kontantkort, logga in den på latitude, sen är de bara att kolla var den finns via datorn.

Mobilen monterar du naturligtvis på hojen med konstant strömförsörjning. Totalt kan de inte kosta mer än en 500-1000kr.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top