Jag har just bytt drivpaket på min Varadero, använde XLmotos billiga kedjeverktyg för jobbet. Eftersom jag är kedjeoskuld så vill jag bara dubbelkolla med de mer erfarna här på forumet; ser denna lagom nitad ut eller ska jag dra på lite hårdare?
Nitarna är just nu ca 5 mm i diameter, vilket mått ska vara 0,4-0,5 mm?Ta ett skjutmått och mät är bättre, normalt brukar man nita kedjan kring 0.4-0.5mm
Jag har mätt bredden på länken och den är ungefär samma som de övriga, men jag håller med. Tycker inte att x-ringen har pressats ihop nämnvärt. Kan man fixa det i efterhand på något vis?Nitningen behöver inte alls vara stor, det är nästan inga krafter alls i den riktningen.
Det jag blir mer tveksam till är vilket avstånd du har på din nitade länk.
En kedja är inte starkare eller håller längre än dess svagaste länk och jag tycker det ser ut som att du inte tryckt ihop den rätt när du nitade.
Jag tror du riskerar att få in smuts bakom tätningen.
Nitarna är just nu ca 5 mm i diameter, vilket mått ska vara 0,4-0,5 mm?Tack för tipsen!
Nitarna är just nu ca 5 mm i diameter, vilket mått ska vara 0,4-0,5 mm?
Jag har mätt bredden på länken och den är ungefär samma som de övriga, men jag håller med. Tycker inte att x-ringen har pressats ihop nämnvärt. Kan man fixa det i efterhand på något vis?
Niten har en kant som länken stoppar mot - efter att du lagt på x-ringarna så trycks brickan på till stopp. Bäst är att använda ett nitverktyg som har funktionen att trycka på brickan o när den stoppar mot kanten på nitarna, först då kan man nita ihop kedjan. (4.20 in i filmenTack för tipsen!
Nitarna är just nu ca 5 mm i diameter, vilket mått ska vara 0,4-0,5 mm?
Jag har mätt bredden på länken och den är ungefär samma som de övriga, men jag håller med. Tycker inte att x-ringen har pressats ihop nämnvärt. Kan man fixa det i efterhand på något vis?
Jäklar, ska se om jag kan pressa in brickan lite till trots att jag redan har nitat kedjan. Annars blir det att göra om och göra rätt med en ny länk. Repetition är ju all kunskaps moder.Niten har en kant som länken stoppar mot - efter att du lagt på x-ringarna så trycks brickan på till stopp. Bäst är att använda ett nitverktyg som har funktionen att trycka på brickan o när den stoppar mot kanten på nitarna, först då kan man nita ihop kedjan. (4.20 in i filmen)
Har du inte gjort så är risken att brickan inte sitter rätt.
Trycker man på plattan till det tar stopp brukar det nypa.Niten har en kant som länken stoppar mot - efter att du lagt på x-ringarna så trycks brickan på till stopp. Bäst är att använda ett nitverktyg som har funktionen att trycka på brickan o när den stoppar mot kanten på nitarna, först då kan man nita ihop kedjan. (4.20 in i filmen)
Har du inte gjort så är risken att brickan inte sitter rätt.
Finns ju tolkar som följer med de flesta kedjorTrycker man på plattan till det tar stopp brukar det nypa.
Vilka kedjelås har en kant så att man automatiskt hamnar på rätt mått?
Han som gjort filmen verkar inte riktigt klurat ut hur verktyget är tänkt att användas tror jag...
Alltså... går det att nita för hårt? Plattan landar väl på rullen och sedan rör de sig tillsammans... eller?Trycker man på plattan till det tar stopp brukar det nypa.
Det går tyvärr utmärkt att nita för hårt så man får en styv och tråkig länk.Alltså... går det att nita för hårt? Plattan landar väl på rullen och sedan rör de sig tillsammans... eller?
Du har rätt i det, har nog bara nitat ett lås som sett ut så och det var många år sedan. Nu är det verktyget som trycker plattan lagom långt in på nitenTrycker man på plattan till det tar stopp brukar det nypa.
Vilka kedjelås har en kant så att man automatiskt hamnar på rätt mått?
Han som gjort filmen verkar inte riktigt klurat ut hur verktyget är tänkt att användas tror jag...
OK! Tack för info...Det går tyvärr utmärkt att nita för hårt så man får en styv och tråkig länk.
Utmärkta tips, stort tack! Jag ska göra ett nytt försök med kedjan i helgen.Jag brukar låna ut verktyg och skickar då med ett mejl om dom inte nitat förr.
......................................................................
Att nita en kedja( vårt sätt bara som är ett förslag)
Aldrig ha bråttom. Handlar om att ta lite i taget, mäta, ta lite i taget, mäta….
Pressa aldrig något för långt in(blecket) eller för mycket(niten)
Blecket: mät med skjutmått bredden på en länk bredvid, och pressa in blecket, prova dig fram och kontrollmät emellanåt.
Nita: mät med skjutmått tjockleken på nitlåset(brukar vara ca 5mm), stuka sen niten 0,4mm(min 0,4, max 0,5), prova dig fram och kontrollmät emellanåt.
......................................................................................................
Till Varadero och VTR1000F(gen. 1) brukar jag nita färdigt kedjan(gratis, tycker en lyckad nit är vacker)åt dom som vet och frågar om jag kan göra det. På dom två går det att montera en sluten kedja. Vet inga andra hojjar som det går att göra det på......nån som har koll?
Med tolkar så.....tänker du på distanserna som tex följde med i förra generationen av EK kedjorna?Finns ju tolkar som följer med de flesta kedjor
Lite olika tjocklek på nitens material(rörnit) så man kan spräcka den om man tar i för kung o fosterland, därav en bra regel att bara stuka den 0,4-0,5mm. Inget annat händer, själva blecket(plattan) rör sig inte inåt så att kedjan blir trög......Alltså... går det att nita för hårt? Plattan landar väl på rullen och sedan rör de sig tillsammans... eller?
Ja precis, jasså följer de inte med längre?Med tolkar så.....tänker du på distanserna som tex följde med i förra generationen av EK kedjorna?
Dom har dom tagit bort nu. Bra om man visste hur dom funkade men....antar att folk pressade i botten så hårt att sen när dom skulle tas ut där så satt dom så hårt att man rev sönder o-ringen.
I Kellermanns verktyg tex medföljer en brygga som gör att man inte kan pressa in länken för djupt.
Nitade en kedja nyligen med samma verktyg som du har.Jäklar, ska se om jag kan pressa in brickan lite till trots att jag redan har nitat kedjan. Annars blir det att göra om och göra rätt med en ny länk. Repetition är ju all kunskaps moder.
Tack för alla tips!
Eldrivna Oruga Unitrack
Oruga Unitrack, en motorcyk... |
|
Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj
Söndag 19 maj är det dags f... |
|
Boka provkörning under Start2Ride nu
Under helgen arrangerar mot... |
|
Dags för 2024 års Start2Ride
Kommande helg arrangerar mo... |
|
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!
Den traditionsenliga mc-kor... |
|
Eldrivna Oruga Unitrack
Oruga Unitrack, en motorcyk... |
|
Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar
Gran Premi de Catalunya Mot... |
|
Lunchhälsning från Merzouga!
Bästa ökenguiden, Jordi Arc... |
|
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! |