Till er som kör streetfighter

Ölärgott

...men farligt om man dricker för lite
Gick med
27 May 2007
Ort
Göteborg/Lidköping
Hoj
ZX-9R -98
Hur har ni gjort för att få era hojar att gå bra? Var på verkstan nyss efter ett motorbyte och körde hem utan kåpor. Gick hur bra som helst i stan, men när jag kom ut på landsvägen och skulle varva ur hojen för å se hur den nya motorn gick var det precis som om den ville dö som när man håller på å få soppatorsk. Den gick ryckigt vid högre varv/hastighet. När jag hade fått på kåporna och luftburkarna till insuget under all plast gick den hur fint som helst. Är inte särskilt haj på motorer, men misstänker att dessa burkar sitter där av nån anledning. Hur har ni kommit runt problemet med burkarna om det nu är dessa som spökar?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Just när det gäller Kawasaki och deras Ram-Air så får man ombestycka eller minska ned insugningshålet i ramen.

Den drar helt enkelt in för mycket luft när du plockar bort allt. Jag vet att det låter konstigt när man säger den får för mycket luft utan Ram-Air. Men hojen är designad och optimerad för att gå rent med alla saker på plats och är dom borta får man optimera om den.
 

carpediem

WHY IS RUM GONE?
Gick med
22 Apr 2007
Ort
i ett hus?
Hoj
Suzuki rm 250 05 fmx mod
man kan ju bestycka upp också, så man anpassar soppan till luften och inte luften för soppan.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Bortsett från att motorn får fel luftblandning så borde väl luftmotståndet öka en hel del utan framkåpan? Aerodynamiken försvinner ju nästan helt! Men jag håller med om att fighter is the shit! Så grymt snyggt om man har en snygg framlampa.
 

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
löste mina problem på zx6an med ett par rör, kunde dock inte ha vilka blinkers som helst då vissa gjorde att den gick kasst (satt rakt framför rören)
 

Bifogat

  • rör1liten.JPG
    rör1liten.JPG
    32.1 KB · Visningar: 95
  • rör2liten.JPG
    rör2liten.JPG
    14.5 KB · Visningar: 73
  • rör3liten.JPG
    rör3liten.JPG
    17.9 KB · Visningar: 99

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
ingen med zx9r som har nån bild på någon slags luftstrypning? eller måste jag montera mindre munstycke till soppan?

det blev klart bättre när jag tog bort rören i ramen men det e fortfarande inte bra. när man vid högre fart ska växla så blöddrar det såpass när man släpper av på gasen att den inte sticker direkt när man har petat i nästa växel och det känns rätt störande.
/mvh erik
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ingen med zx9r som har nån bild på någon slags luftstrypning? eller måste jag montera mindre munstycke till soppan?

det blev klart bättre när jag tog bort rören i ramen men det e fortfarande inte bra. när man vid högre fart ska växla så blöddrar det såpass när man släpper av på gasen att den inte sticker direkt när man har petat i nästa växel och det känns rätt störande.
/mvh erik

gör nå snyggt o praktiskt..
ett finmaskigt nät tex.. en snygg rörklammer i rostfritt som håller det el likn.. borde ju minska inluften om det är problemet :)
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
vände den lilla slangen till "luffarturbon" neråt istället för framåt som jag hade den förut å nu går hojen som ett skott!
 

Ari81

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2007
Ort
Mmm
Hoj
Aha
vände den lilla slangen till "luffarturbon" neråt istället för framåt som jag hade den förut å nu går hojen som ett skott!

Vilket rör menar du :va du kan väl ta en bild :gnissla
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
vände den lilla slangen till "luffarturbon" neråt istället för framåt som jag hade den förut å nu går hojen som ett skott!


Så hade jag också och det fungerade skapligt har jag för mig.

Tillägas bör att jag åkte utan kåpor av vurptekniska själ.
 

rillle24

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2007
Ort
helsingborg
Hoj
zx6r fighter
har en zx6r streetfigter går bra förutom när det blåser mycket. ska testa det där med den slangen till luffar turbon.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
PÅ min hoj ser det ut så här

dsc00105_1.jpg


vad tycker ni jag ska göra? endast sätta ditt ett nät. Kanske kapa till nåt som gör hålet mindre?
Tyvärr kan man inte köra eller starta hojjen just nu på grund av att den står där den står så jag undrar lite här av er som redan kommit fram till lösningen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Grejen kommer att vara att minska ned hålet där luften skall in.
Dvs. en snygg täckbricka som täcker en del av hålet.
Börja med wellpapp och tejp. Sen tejpar du för en 10 % av hålet. Sen testkör du. Funkar inte det bra så öka med 10 % osv.

Sen när du fått fram rätt storlek så gör man en snygg täckbricka. Kanske någon lite utstickande agressiv variant. Tänk Triumph Speed Four.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
kanon bra ide, var lite inne på det spåret. får väl skära till nåt fint i alu. samma alu som jag gjorde min buggscreen av :)

tack för hjälpen.
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Grejen kommer att vara att minska ned hålet där luften skall in.
Dvs. en snygg täckbricka som täcker en del av hålet.
Börja med wellpapp och tejp. Sen tejpar du för en 10 % av hålet. Sen testkör du. Funkar inte det bra så öka med 10 % osv.

Sen när du fått fram rätt storlek så gör man en snygg täckbricka. Kanske någon lite utstickande agressiv variant. Tänk Triumph Speed Four.
Kan man inte bara räkna ut arean för öppningen i kåpan, å sen använda samma, för arean på den ser ut att vara avsevärt mindre än den de båda slangarna har?!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kan man inte bara räkna ut arean för öppningen i kåpan, å sen använda samma, för arean på den ser ut att vara avsevärt mindre än den de båda slangarna har?!

Det kan man göra också.
Frågan är bara hur längden på kanalerna påverkar.
Kanalerna är ju utformade på ett speciellt sätt för att uppnå rätt flöde.
Fast på gamla ram-air hojar kanske det inte är så noga.

Min variant var lite mer bondmek.
Resultatet blir ju det samma dvs. hojen går normalt igen.
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top