Tidiga 2000tal 600cc sporthojar med insprut

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Egentligen hade jag väl tänkt o köra på 600a. är intresserad som satan i gatan av gsx-r750 men jag vet inte. är jag mogen nog att ha en sådan? jag vill gärna kunna lära mig att bemästra maskinen någolunda och kunna nå maskines gränser och inte mina egna gränser.

Jag tänker 600 för att ha mer förlåtelse än 750. men jag kanske tänker fel? men i min skalle så säger det att mer vrid + hästar = Lättare hjulsläpp och krasch när jag är ute o leker på gränserna

Men rätta mig, jag har varken kört de ena eller andra utav dessa, det är ni som är "experterna" med erfarenhet :yoparty

Jo, det är ungefär vad jag rekommenderar som förstahoj när folk frågar, max ~600cc. Min filosofi är att man får mycket mindre chans för ovälkomna överraskningar med det mindre vridet när man inte ens försöker köra på gränsen, t.ex. kallt/blötväder. Man har helt enkelt avsevärt färre hästar på "fisåkarvarv" än en literklubba t.ex.

Men du har ju redan en 600 på runt 100hk(?)! Steget till en 750 är inte så stort som du tror. Jag hade en GSXR 750 -00:a, och jag upplevde den som en 600:a, fast lite starkare överallt. Men man var ändå tvungen att hålla sig på 8000 och över för att det skulle skjuta på, lite som på en 600:a. Under så var den snäll (läs: slö ;) ).

Steget mellan 750 och 1000 är avsevärt större och läskigare i min mening, än mellan 600 och 750.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jo, det är ungefär vad jag rekommenderar som förstahoj när folk frågar, max ~600cc. Min filosofi är att man får mycket mindre chans för ovälkomna överraskningar med det mindre vridet när man inte ens försöker köra på gränsen, t.ex. kallt/blötväder. Man har helt enkelt avsevärt färre hästar på "fisåkarvarv" än en literklubba t.ex.

Men du har ju redan en 600 på runt 100hk(?)! Steget till en 750 är inte så stort som du tror. Jag hade en GSXR 750 -00:a, och jag upplevde den som en 600:a, fast lite starkare överallt. Men man var ändå tvungen att hålla sig på 8000 och över för att det skulle skjuta på, lite som på en 600:a. Under så var den snäll (läs: slö ;) ).

Steget mellan 750 och 1000 är avsevärt större och läskigare i min mening, än mellan 600 och 750.

Jo de e sant om min hoj. knappt 100hk på papper i alla fall, o den e jag inte rädd för längre (vi har testat många ställningar nu :yoparty )

så alla gubbar här inne säger ni att 750 kom med insprut år 1998?
får väl "lägga in den" bland mina möjliga hojval då! men jag antar pris och skick kommer få avgöra vad som köps, antar man kan ha kul på både 600 och 750 hojar :banana :hihi
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Alla gamla insprutningshojar utan elektriskt ''tomgångsspjäll'' har det där chokereglaget som enbart påverkar minsta öppning på gasspället. På nyare hojar samt alla bilar sköts den funktionen helt automatiskt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Alla gamla insprutningshojar utan elektriskt ''tomgångsspjäll'' har det där chokereglaget som enbart påverkar minsta öppning på gasspället. På nyare hojar samt alla bilar sköts den funktionen helt automatiskt.
Och fipplar man lite med insprutsbryggan så får man en fin semestergas, min 750 gjorde 140-150 med "choken" :tummenupp Jag minns fortfarande när jag körde på E4, sittandes på tanken, med armarna i kors, och en kille på hoj åkte upp bredvid och gjorde :tummenupp :hihi
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
O.O en cruse control säger du? :tuttar
Japp, även om den inte var så förbannat adaptiv :hihi Långsammare uppför, snabbare nedför och det där med att hålla ett konstant avstånd till framförvarande gick sådär :rolleyes: Men när man rullade transportsträckor på motorväg var det grymt behändigt. Eller när man ville byta sittställning, vila högerhanden osv. Dessutom var det smidigt på bankörningar, det var ju väldigt enkelt att höja tomgången lite så att körningen blev mjukare :tummenupp
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Japp, även om den inte var så förbannat adaptiv :hihi Långsammare uppför, snabbare nedför och det där med att hålla ett konstant avstånd till framförvarande gick sådär :rolleyes: Men när man rullade transportsträckor på motorväg var det grymt behändigt. Eller när man ville byta sittställning, vila högerhanden osv. Dessutom var det smidigt på bankörningar, det var ju väldigt enkelt att höja tomgången lite så att körningen blev mjukare :tummenupp
Been there dont that. Srad gixxer 750 är en hoj med charm.
98 kom sprut som sagt och är en bra hoj på alla sätt.

Har aldrig fått testa 00-03 så vet inte hur mkt lyft det var... men 04-05 är ett rejät lyft men då får nog ts lägga till 5k och närma sig 30k spontant.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top