tickande r1 05/varför ???

daniel.yzfr7

Mr R7
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
YZFR1+49/39cc minimoto för race
Hejsan ..
Jag har en R1/05a som har gått nu ca 1200 mil.
jag tycker att den har börjat ticka mera sen jag köpte den.:mad:
Jag vet att yammas motor tickar rätt mycket men detta är nog för mkt.
Jag har frågat en del mekaniker på yamaha/mm och de säger att det är inte
så ´mkt att bry sig om`".den går ju bra mm mm mm :va
Vad tror ni på sporthoj???
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
de finns så mkt olika tickande så de omöjligt att svara på nästan utan att ha lyssnat själv..mer/mindre tickande vid olika varvtal osv?
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Tickar den under belastning?
Tickar den på tomgång? Under hela varvtalet?
Töm ur olja kolla efter spån!
Det är säkert bara en inbillning från din sida.
Iof min har gått 2000mil och tickar inte märkbart.

Byt olja och filter.
/mvh JOnas
 

daniel.yzfr7

Mr R7
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
YZFR1+49/39cc minimoto för race
de finns så mkt olika tickande så de omöjligt att svara på nästan utan att ha lyssnat själv..mer/mindre tickande vid olika varvtal osv?

Nej samma tickande ljud hela tiden men det är svårt att höra när man varvar motorn...låt säga att det hörs mkt tydligt fram till 4000rpm.
Självfallet låter det lite från kopplingen men det är inte det ljudet som ororar mig.Skall prova med samma olja som jag hade förra året.
10w50w race olja från påarps mc-service!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Yammorna brukar ju alltid ticka lite från vänstersidan. Tror man hör ventilerna genom godsen där.
 

purk

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Fredrikstad
Hoj
Aprilia Tuono R 08
Tikkende R1

Ikke uvanlig med FZ1 og R1. Erfaringen min fra 04 FZ1 hvor tikkingen kom fra ekshaustventilen som åpner og stenger ved ulike turtall. Ventilen som er plassert rett bak grenrørene er utsatt for sgterke temperatursvningninger og noen ganger kan dette skape stort nok rom til at vibrasjoner skjer. Helt ufarlig men utrolig irriterende. Tikker svakere ved orginalt anlegg - kjedelig
 

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Min tickar också...jag blir fan lite irreterad av detta jag ska be en mekaniker kolla på den nästa vecka...
 

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Min tickar också...jag blir fan lite irreterad av detta jag ska be en mekaniker kolla på den nästa vecka...

Min R6a tickar också, 2 mekaniker har lyssnat på det men båda säger att det är inget att bry sig om utan att det är typiskt yamaha. Jag tror ändå att den kanske kommer sprängas förr eller senare.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du har händelsevist inte bytt till en olja som är tunnare? typ 5-50? bäst är det om man kör en olja som har ett smalt band typ 20-50 eller 15-40 15-50 något tunnare än 15 då startar alla motorer att slammra. Något tunnare än 15 skulle jag aldrig köra för vi kör ju på sommaren:tummenupp
 

daniel.yzfr7

Mr R7
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
YZFR1+49/39cc minimoto för race
:D
Du har händelsevist inte bytt till en olja som är tunnare? typ 5-50? bäst är det om man kör en olja som har ett smalt band typ 20-50 eller 15-40 15-50 något tunnare än 15 då startar alla motorer att slammra. Något tunnare än 15 skulle jag aldrig köra för vi kör ju på sommaren:tummenupp

Ja det är därför som jag skall byta till 10-50 olja..komer inte ihåg om oljan som jag köpte i höstas var 5-40 eller 10-50.motul racing olja var det iallafall.

Kanske skulle köpa 15-50 istället.....jag kör ju som sagt inte när det är minus.

Yamman lever iallafall upp til namnet skramlaha:D :D :D :D :D :D :D
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tror ändå att den kanske kommer sprängas förr eller senare.

I så fall beror det på din aggressiva åkstil :7peta

Alla cyklar tickar mer eller mindre det är plötsliga variationer man skall oroa sig för. Kolla ventilerna så att spelet står still.

Körde trimmad stånka som givetvis kroniskt vibrerade, en dag slutade den vibrera och jag var jättenöjd. När jag kom hem upptäckte jag att det berodde på att motorfästet spruckit....:huvet
 
Gick med
2 Feb 2007
Ort
Revingeby
Hoj
Yamaha R1-05
Enligt mina uppgifter så tickar alltid R1 mer eller mindre. Min tickar, dels har det med exupventilen samt kopplingen att göra. Jag har haft min inne på kontroll och det finns inget dom kan hitta.. Mitt regnr börjar på "XBX", vad är det för fel på den eller ?
 

Interceptor

Wheelie addict
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Någonstans där man är välkommen
Hoj
Harley Davidson Night Train -07
Har haft 4 Rettor och de tickade alla.


Röd R1 -05 som börjar på WLS byttes in efter 50 mil pga mycket strul som de inte fixade på verkstan. :mad:


Blysläden jag wobblar omkring på nu har ju den fördelen att det inte hörs om det är nåt som tickar :lol
 

Ceke

Back in business
Gick med
11 Dec 2005
Ort
Mölnlycke
Hoj
Nada:(
Min Retta -06 tickade oxå. När jag kollade upp det så var förklaringen att det var avgasventilerna som stod och "slamrade". Tror inte att det något att oroa sig för. :tummenupp
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top