The dragbike!

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Riktigt fränt..!!
Tycker front kåpan är helrätt..
hk är ju inte allt, denna hoj lär väl inte väga så mycket eller??

mvh!!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Riktigt fränt..!!
Tycker front kåpan är helrätt..
hk är ju inte allt, denna hoj lär väl inte väga så mycket eller??

mvh!!

ne den väger väl inte så mycket.. upp till hundra går de bra nog orginal så.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
här går de lite tungt fast man är på upploppet.
iaf så har jag kompressorn iväg på lite fixning.. skall byggas stödlager bla.

bild på det fick jag idag :)
tar lite tid men är på gång.
hur lag ska lösa fastsättning av drivning i hojen får bli en annan femma..
tips ideer o tankar på hur gör där vore nice.

Kan du inte svetsa fast en kuggkrans på svänhjulet och köra kompressorn med kjedja?
Rem bygger ju gärna en massa på bredden med remhjul och annat. Ska ju gärna vara bredare än en fläktrem till en amazon.

Nu har jag inte koll på hur kompressorn ser ut men i mitt huvud borde det fungera.:gnissla
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Kan du inte svetsa fast en kuggkrans på svänhjulet och köra kompressorn med kjedja?
Rem bygger ju gärna en massa på bredden med remhjul och annat. Ska ju gärna vara bredare än en fläktrem till en amazon.

Nu har jag inte koll på hur kompressorn ser ut men i mitt huvud borde det fungera.:gnissla

de blir nog fläktrem.. skulle kompressorn skära el likn så vill jag inte ha en kedja löpande ammock. tanken va kedja först men..
iaf så om allt snurrar åt rätt håll så är min tanke bulten som håller svänghjulet på plats skall typ förlängas el göra en ny rättare sagt som man skruvar dit för att sticka ut genom kåpan som ska göras ny med oså ett stödlager.. frågan är om gängen är rätt så den inte skruvas upp samt att gängen håller? hur stora kan krafterna bli? inte allt för mycket tror jag.. annars är väl svetsa på en axel ett alternativ. ¨han som bygger stödlagret kan nog lösa det isf.

offtopic så va man och hämta en cb500 four idag.. undrar just nu om den ska va orginal, cafe el lite lätt bratad.
den är ju inte orginal nu, isf skulle jag inte röra den..
sitter nå 4-1 på den.. orginal skulle va nice. :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
offtopic så va man och hämta en cb500 four idag.. undrar just nu om den ska va orginal, cafe el lite lätt bratad.
den är ju inte orginal nu, isf skulle jag inte röra den..
sitter nå 4-1 på den.. orginal skulle va nice. :)
Jo tjena du, att den kommer att förbli i det skick du köpte den :D

Folk som oss köper hojar och några veckor senare är de någon form av projekthojar utan att vi har någon aning om hur det gick till.
Erkänn, erkänn...
:7peta


Brat säger jag förresten när det gäller stuket. Det är liksom så rätt det kan bli just nu.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jo, du har ju en poäng i att en kjedja som smäller sönder allt i sin väg runt 6000 rpm är ju inte så kul. Vare sig för hojen eller föraren:död

Borde gå att fästa ett remhjul direkt på svänghjulet utan att det blir en massa tråkiga krafter. Antingen ett som har samma innermått som svänghjulets yttermått som träs utanpå och spärras med någon form av kilar eller nit. Blir ju säkert en CNC:ad specialhistoria oavsett vilket sätt man använder.
Annars borde det ju gå att bulta ett hjul i svänghjulets sida med ett stöd på utsidan och en lagrad distans som sitter fast på muttern men löst i stödet.
Om jag inte minns fel så sitter svänghjulet med en mutter och inte en bult, ser ut så på SR motorerna i alla fall, men det kanske är standard på alla hojar:va

CB500 är fina hojar. Går tydligen att få rätt bra fart på dem också. Har ju figurerat bilder på ett par fräna CB:s på SH tidigare med struts, flakelack och remdrivna generatorer. Låga och grymma. Ska se om jag akn slänga upp en bild i kväll när man är hemma.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jo, du har ju en poäng i att en kjedja som smäller sönder allt i sin väg runt 6000 rpm är ju inte så kul. Vare sig för hojen eller föraren:död

Borde gå att fästa ett remhjul direkt på svänghjulet utan att det blir en massa tråkiga krafter. Antingen ett som har samma innermått som svänghjulets yttermått som träs utanpå och spärras med någon form av kilar eller nit. Blir ju säkert en CNC:ad specialhistoria oavsett vilket sätt man använder.
Annars borde det ju gå att bulta ett hjul i svänghjulets sida med ett stöd på utsidan och en lagrad distans som sitter fast på muttern men löst i stödet.
Om jag inte minns fel så sitter svänghjulet med en mutter och inte en bult, ser ut så på SR motorerna i alla fall, men det kanske är standard på alla hojar:va

CB500 är fina hojar. Går tydligen att få rätt bra fart på dem också. Har ju figurerat bilder på ett par fräna CB:s på SH tidigare med struts, flakelack och remdrivna generatorer. Låga och grymma. Ska se om jag akn slänga upp en bild i kväll när man är hemma.

jo dom har man sett.. sparade bilderna på en annan dator som är lite död. hittar du dom får du gärna posta igen.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Och hur går det här?! (harklar sig och talar med myndig stämma)

Händer ju nästa lika lite i denna byggtråd som i min egen...
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tja.. fastna lite på upploppet förra säsongen.
har beställt lite fotpinnar samt blinkers som ska dit, men de blir först till våren skulle jag tro..
den går och kan köras förutom fotpinnarna,, sen är de "bara" lite elstrul.
lite besiktning på de så..
kompressorn har samma status..
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hehe, har bara väntat på det, faktiskt inte, så jag håller på mycket med bilar nu, mycket pga jänta.
lättare o ta med.
men hojen står kvar och jag har börja känt de drar i byggtarmen igen.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jaha, detta dog av och intresset tog en annan väg som de händer ibland. står dock inne bland bråten och tänkte kika om nån e sugen på o ta över? de som är kvar är fixa nå fotpinnar/länkage har lite prylar liggandes, blinkers för elen strula, elen behöver dras snyggt. lite snyggare sadel vore nice.
behöver byta insugsgummin, finns på hyllan. fuktar lite vid cylinderfot men funkar bra ändå.
bygga nå bes-avgassystem.
de positiva är nya däck, kedja clipon miniblinkers.
startade för 2 år sen utan problem men har inte provat nu.
vill ha minst 3000:- för den och kompressorn kan även den säljas om nån e sugen. den är minipris 2000:-
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
jaha, detta dog av och intresset tog en annan väg som de händer ibland. står dock inne bland bråten och tänkte kika om nån e sugen på o ta över? de som är kvar är fixa nå fotpinnar/länkage har lite prylar liggandes, blinkers för elen strula, elen behöver dras snyggt. lite snyggare sadel vore nice.
behöver byta insugsgummin, finns på hyllan. fuktar lite vid cylinderfot men funkar bra ändå.
bygga nå bes-avgassystem.
de positiva är nya däck, kedja clipon miniblinkers.
startade för 2 år sen utan problem men har inte provat nu.
vill ha minst 3000:- för den och kompressorn kan även den säljas om nån e sugen. den är minipris 2000:-

Fan va sugen jag blir! Men bergforsen är en jävla bit bort!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top