Test av batteriladdare?

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
Honda VFR800 -01
Är det någon som här läst tester av batteriladdare? Jag läste (har totalt glömt var) ett test där Ctek-laddaren hamnade bland de sämsta laddarna. Det var någon relativt billig laddare som vann testet.

Hmmm... kan det ha varit i SMC:s medlemstidning jag läste testet?

Om någon har läst ett test kan ni ju lägga ut en snabb sammanfattning av testresultatet.
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
Kolla i allt om Mc nr 2 2005, jag kollade där sen köpte jag en smart laddare på biltema för 249 kr som är kanon bra
 

Micke-cbr600

Duke´n
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
CBR600 -93 såld,Ktm Duke II -03 såld, Ktm Duke II -01 såld, Yamaha tt600e -96 såld, Yz450f -03 såld, Gpz600r -85 ( LT-Z50 :-)
LameViffer skrev:
Är det någon som här läst tester av batteriladdare? Jag läste (har totalt glömt var) ett test där Ctek-laddaren hamnade bland de sämsta laddarna. Det var någon relativt billig laddare som vann testet.

Hmmm... kan det ha varit i SMC:s medlemstidning jag läste testet?

Om någon har läst ett test kan ni ju lägga ut en snabb sammanfattning av testresultatet.

Har för mig att det va ett test i smc´s tidning !
 

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
hm, harald nyborg har en bra laddare för 149 tror jag det var... eller var det 199 ?? :va
Fungerar alldeles utmärkt...
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Trots alla lovord om ctek så tycker jag inte att den är bra. Fick min optimate3 stulen och jag borde köpt en sån igen...
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
LameViffer skrev:
Är det någon som här läst tester av batteriladdare? Jag läste (har totalt glömt var) ett test där Ctek-laddaren hamnade bland de sämsta laddarna. Det var någon relativt billig laddare som vann testet.

Anledningen var att redaktionen som enda(!) kriterium för rangordningen hade tittat på hur mycket ström laddaren drar ur batteriet när den inte är nätansluten. CTEK-laddaren, som hade högst urladdningsström, drog 0,7 mA ur batteriet, vilket innebär att den tömmer ett 14 Ah hojbatteri på ungefär ett år om den får sitta kopplad till batteriet utan nätspänning. :rolleyes:

Det var ett rejält bottennapp av redaktionen på MC-folket, och det är svårt att veta om man skall skratta eller gråta åt eländet.

CTEK-laddaren är bra. Jag har flera olika laddare, men använder en CTEK för det mesta.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Har en XS3600 själv och är riktigt nöjd. Kommer ihåg det där testet som inte var vetenskapligt på något vis (nu är jag ju jävig men den är bra på riktigt).

69:an skrev:
Det var ett rejält bottennapp av redaktionen på MC-folket, och det är svårt att veta om man skall skratta eller gråta åt eländet.
 

Mojje

www.mce.se
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
BMW K1300s -09
LameViffer skrev:
Är det någon som här läst tester av batteriladdare? Jag läste (har totalt glömt var) ett test där Ctek-laddaren hamnade bland de sämsta laddarna. Det var någon relativt billig laddare som vann testet.

Hmmm... kan det ha varit i SMC:s medlemstidning jag läste testet?

Om någon har läst ett test kan ni ju lägga ut en snabb sammanfattning av testresultatet.
Det var som sagt i SMC-tidningen som de skrev om laddare.
Hur de kan kalla det ett test vet i f-n?! De hade inga omdömmen eller några slutbetyg på laddarna, i.o.f. så hade de lyckas göra en tabell med en del värden i. Hade dock knappt med varken storheter eller enheter. De kunde lika gärna bara visat upp bilderna på laddarna och sagt vilken de tyckte var snyggast.

LÄNGE LEVE SVERKER OCH PLUS!

//\//\
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Instämmer om att Ctec är en kanonladdare, den sparkade igång ett gammalt bilbatteri som ingen annan laddare fick liv i, samt att husvagnsbatteriet på något konstigt vis räcker längre sedan det är laddat med Ctec (istället för laddaren som sitter i husvagnen, min gissning är att Ctec "toppar" batteriet, medans den inbyggda bara laddar till spänningstopp)

Familjen har tre Ctec, och alla är nöjda med sina, T.O.M dom som kör HD med gel batterier, och ett larm som effektivt dödar ett nytt batteri på en vinter!
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
Jag kör också med en Ctek (XS 3600) och är inne på andra säsongen med samma batteri (underhållsladdar hela vintersäsongen). Har inte haft några som helst problem med den, däremot har jag en arbetspolare vars Optimate la av.
 

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Värnamo
Hoj
XT600e -99
Min CTEK XS 3600 funkar utmärkt både till bil-, MC-batteriet och ett 46Ah Gelbatteri avsett för reservkraftsystem (~30 kg)
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top