Teorier om vibrationer i motor sökes!

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Hallojsan!
Bytte motor i min thunderace förra sommarn p.g.a efter 4dagars bankörning så började den ta jättemycket olja och började vibrera.
Plockade lös toppen och cylindrarna och lämnade till en kunnig herre som konstaterade att oljeringarna var kaputt.
Jag undrar om detta kan vara det som orsakar vibrationerna?`Jar har inte mätt upp cylindrarna eller kolvarna än men det ska göras. Ska även klyva och mäta upp veven.
Men tills det är gjort skulle det vara roligt att höra lite olika tankar om vad som orsakar vibrationerna. Den vibrerar på nästan alla varvtal men är starkast kring 4-5000 rpm. I övrigt så går motorn jättebra!

Mvh Tomasbjork
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det är inte så att drevet till kedjan är slut. Min började vibrera duktigt vid 4-5k alldeles efter att jag bytt däck. Trodde givetvis att det var felbalanserat men icke.

Lossade kåpan över drevet och såg att tänderna såg ut som metkrokar. Bytte drivpaket, sim-sala-bim alla vibratoiner borta.
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Det är inte så att drevet till kedjan är slut. Min började vibrera duktigt vid 4-5k alldeles efter att jag bytt däck. Trodde givetvis att det var felbalanserat men icke.

Lossade kåpan över drevet och såg att tänderna såg ut som metkrokar. Bytte drivpaket, sim-sala-bim alla vibratoiner borta.

Kassa lager, eller motorbultar som sitter löst.

Har ju bytt motor och nu vibrerar det ingenting så felet är ju i min gamla motor. Och jag märkte inte att några bultar var lösa eller liknande.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Innan du tog motorn ur ramen och rev isär den skulle du ju ha gjort ett kompprov. Jag hade liknande problem med min Gixxer, och då va det dåligt komp i en burk och kamkedjan var ojämnt sliten. Sen om det hade något samband eller inte vet jag inte, möjligen skulle ju det ojämna kompet ha kunnat orsaka ojämnt slitage i kedjan. Hursom, nya kolvringar på en burk och ny kamkedja så gick motorn som en klocka igen! :tummenupp
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Innan du tog motorn ur ramen och rev isär den skulle du ju ha gjort ett kompprov. Jag hade liknande problem med min Gixxer, och då va det dåligt komp i en burk och kamkedjan var ojämnt sliten. Sen om det hade något samband eller inte vet jag inte, möjligen skulle ju det ojämna kompet ha kunnat orsaka ojämnt slitage i kedjan. Hursom, nya kolvringar på en burk och ny kamkedja så gick motorn som en klocka igen! :tummenupp

Okej, det var bra att veta. Jo, det var synd att jag inte gjorde ett k-prov.
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Nu har jag tagit isär toppen och tagit ut alla ventiler. Dom var ganska sotiga men sätena såg ganska okej ut, tror jag. Ska byta ventiltätningar och slipa in ventilerna sen är jag nöjd med toppen och går vidare med bottendelen. Har tänkt klyva den och mäta upp veven, cyllarna och kolvarna och När man lika har isär den är det väl lika bra att byta nå lager? Oljeringar vet jag redan att jag måste byta.
 
Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top