Telia Digital TV!??

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Hej ni,

Det jag undrar är om det ska behöva vara sån jävla skitbild. Blippar och bloppar och har sig.

Finns det någon som har det inkopplat och upplever samma sak.

Är det en inkopplingsfråga, vilken TV man har, vart man bor.

Någon som VET nåt!!

Tack på förhand för givande svar. :tomten

//Madelene
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Endast signalkvaliteten det beror på, ej tv'ns fel. Kolla alla anslutningar, ring kundtjänst och fråga hur det ska vara inkopplat.
Fungerar det fortfarande inte så reklamera skiten och var glad om du slipper det, sämre skit än Boxer ju.
 

Aaron

Exilkuban
Gick med
9 May 2003
Ort
Tjyvhult
Hoj
2008 Aprilia RSV1000R
Det är inte bara signalkvalitén det beror på.
Digitalt = det funkar eller det funkar inte (i princip).

Förmodligen är det så att du endera har du fått för dålig bandbredd av Telia (för få antal bitar per sekund) eller så har du kassa kablarna.

Dålig bandbredd ger typiskt att bilden fastnar eller det blir rutor i bilden som fastnar.

Olika TV-kanaler behöver olika många bitar per sekund så det kan vara så att vissa kanaler ser bra ut, vissa inte.

Telia bör mäta och fixa! Ring Kundtjänst. Det är inte TV:n det beror på.
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Vad har du för hastighet på bredbandet? En kompis hade samma problem och han hade tydligen fel modem. Dom skickade han ett nytt å sen vart det bra. Ring till kundtjänst och hör.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Glömde säga att Telias kundtjänst är skiiiiiit också.....har väntat snart 3 m ånader på en återbetalning, har bara ringt 4 ggr nu
 

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Ort
Riverlake
Hoj
XT660R / X
Jag har testat det gratis i ett år, jag körde den som tvmottagare i biorummet, den användes rätt sällan.

Man kan dock hyra erotiska filmer, fast de var tyvärr rätt oskyldiga, nån mutta fladdrade förbi lite snabbt, MTV visar mer hud...

Tyvärr var bilden inte tillräckligt bra samt att det inte gick att få ut surroundljud. Sen tog det ett par minuter att starta upp boxen, och det tröttnade jag på. Och ibland hängde sig bredbandet, bara att springa iväg och starta om modemet + routern...

Man måste tjata på kundtjänsten innan de gör en mätning, den gör de från tangentbordet.

De konstaterade att jag var precis utanför gränsen för störningsfri bild.

Jag sa upp digital-tvn inom ett år. Sen kom fakturan, med fanns naturligtvis digital-tv. Jag fick ringa kundtjänst, då sa dom att jag måste betala för tre månader. Då sa jag att det inte ens funkade.
Telia - "jo det gör det visst".
Jag - "Jasså? Jag tänker inte betala för det funkade ju inte dessutom har jag sagt upp den."
Telia- "Du måste betala ändå, för jag kan se att det funkar här."
Jag- "Näre, nu nuuuuu nuuuuu får du prata med min FRU!"
Frugan- "Jag tänker inte betala ett öre. Jag har sagt upp den, och dessutom har ni har ju gjort en egen mätning som visar att vi ligger utanför gränsen. KOLLA IGEN!"
Telia-" ja hmm jo här står det ju... OK jag stryker den..."
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
mitt funkar kalas och jag bor inte så centralt. så långt ut de går som max. har lägsta hastighet och har inga problem med tv eller att ladda samtidigt. har dock ej ip telefoni då jag tänkte de skulle bli för mycket.
betalar ca 900 spänn i mån för tv, internet samt telefon och tycker de verkar vara billigaste alternativet :tummenupp
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Jag hade oxå problem med digitaltvn innan... Det var massa störningar och skit hela tiden.. Ringde supporten hur många gånger som helst, och de kunde bara konstatera att allt var ok.

Till slut fick dom iallafall tummen ur och skickade ut en servicetekniker, han kostaterade på en gång att det var en liten mätdosa på telekabeln som var problemet... Problemet försvann på en gång, och jag behövde inte betala ett öre för utryckningen... :)

Nu är jag supernöjd! Har inga problem alls, med varken tv:n eller bredbandet..
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Enl telias kundtjänst så ska man inte ha mer än 2mbit bredband till datorn för att tv ska fungera bra, blir för trångt annars(fast det upplyser dom inte om)
 

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Tråkigt att höra att deras ip-tv krånglar. Inte helt oväntat men tråkigt.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
mitt funkar kalas och jag bor inte så centralt. så långt ut de går som max. har lägsta hastighet och har inga problem med tv eller att ladda samtidigt. har dock ej ip telefoni då jag tänkte de skulle bli för mycket.
betalar ca 900 spänn i mån för tv, internet samt telefon och tycker de verkar vara billigaste alternativet :tummenupp

Är det inte det som kostar 299:-/mån nu? Dags att se över ditt abonnemang.
 

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Sailcottage
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
Bandbredden har ingenting med IP-tevens kvalitet att göra. Den läggs ovanpå den ordinarie hastigheten. Dock med undantag för 24 Mb/s där den tar cirka 6 Mbit/s.

Kolla följande:
- att du har ett silverfärgat modem
- att du inte har förlängsningskabel mellan telejacket i väggen och modemet.
- att du inte har för lång kabel mellan modemet och tv-boxen. Tio meter (+/-) är en riktnorm.
- kolla också gärna kabeln mellan tv-boxen och teven.

/Mackan

(Nej jag jobbar inte på tv-supporten men har jobbat på kundtjänst... :))
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Är det inte det som kostar 299:-/mån nu? Dags att se över ditt abonnemang.

Det betalar man för det billigaste TV utbudet + bredbad + tel. Vill man ha något annat tv utbud kostar det mer. Ja dom bjussar ju det första halvåret på ett par av dom andra utbuden, men sen kostar det mer.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Kolla följande:
- att du har ett silverfärgat modem
- att du inte har förlängsningskabel mellan telejacket i väggen och modemet.
- att du inte har för lång kabel mellan modemet och tv-boxen. Tio meter (+/-) är en riktnorm.
- kolla också gärna kabeln mellan tv-boxen och teven.

/Mackan

Shit, det kan vara för långt mellan modemet och boxen. Gränsfall där.

Till slut fick dom iallafall tummen ur och skickade ut en servicetekniker,

Dom ska skicka ut en sådan till mig oxå. :tummenupp

Så hoppas jag att dom kan styra upp det.

//M
 
Last edited:

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Vi har problem med comhem vi :gnissla Har aldrig varit problem tidigare, men för ett par dagar sen började det bli störningar (främst på 3an) och det brusar till osv osv.. En kompis som bor ett par mil ifrån har samma problem..
Comhems kundtjänst verkar inte heller vara mycket att hänga i granen :rolleyes:
 

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Sailcottage
Hoj
YZF 750R -93 (såld)

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Avståndet mellan modemet och boxen är i 99% av fallen orsaken till liknande problem.

Titta gärna lite på en trådlös lösning:
http://www.telia.se/privat/katalog/...Path=/privat/produkter_tjanster/tv/tradlostv/

Hm:va, jag har ca 30-40m mellan modem och box. Sladden är dessutom kopplad via kabeldelare som gör att jag kan koppla två urtag per kabel. Man använder alltså då bara fyra ledare (två par) per pryl. Det gör att jag kan koppla både dator och tv-box till samma sladd som sen går iväg till modemet. Jag har dessutom skarvat den nånstans på mitten genom att löda lite fult.:gnissla

Under de tre år jag kört Telias TV har inte haft några som helst problem, vare sig med datorn eller TV-bilden kopplade med nämnda sladd. Jag kanske ska köpa en lott? :tungan
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Hm:va, jag har ca 30-40m mellan modem och box. Sladden är dessutom kopplad via kabeldelare som gör att jag kan koppla två urtag per kabel. Man använder alltså då bara fyra ledare (två par) per pryl. Det gör att jag kan koppla både dator och tv-box till samma sladd som sen går iväg till modemet. Jag har dessutom skarvat den nånstans på mitten genom att löda lite fult.:gnissla

Under de tre år jag kört Telias TV har inte haft några som helst problem, vare sig med datorn eller TV-bilden kopplade med nämnda sladd. Jag kanske ska köpa en lott? :tungan

Kör själv med fulkopplingar samt 35 meterssladd, funkar klockrent här med:tummenupp
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top