Tekniskt kunnig på startmotorer????

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Hej på er alla.
Kan någon förklara för mig och alla andra hur en startmotor fungerar?
När jag provar min gamla Kawasaki 650 SR –81 efter en totalrenovering händer följande:
Startmotorn drar runt motorn och låter helt OK men när jag släpper knappen blir det ett oherrans liv. Det rasslar som om hela alltet skulle braka ihop. Detta händer vid varje tillfälle.
Jag har plockat ner hela startmotorn och jag kan inte se att något är skadat eller nerslitet. Jag vände drevet som ligger an i motorn men det gjorde ingen skillnad. Den är ordentligt fastsatt och ingenting glappar.
Hur är kuggarna vända för att inte startmotorn ska fortsätta snurra när motorn startat?
Detta är min tredje Kawasaki jag helrenoverat men aldrig stött på detta förut.
Mycket tacksam för all hjälp.
:)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Antar att du känner till principen på den allmäna funktionen.
Den frikoppling som sitter till alla MC-motorer jag råkat på är ett drev på en gängad axel.
När startmotorn snurrar, vandrar drevet ut och går i ingrepp.
När motorn försöker driva startmotorn vandrar drevet tillbaka.
Men:
På många sitter även ett litet "frihjul".
Brukar vara en stålklump med utvändiga splines på ena sidan och invändiga på andra sidan.
Till saken:
Har för mig att Kawasaki några år endast monterade frihjulet.
Dessa fungerar genom att kulor eller rullar klättrar på ramper tills de låser mot ytterhöljet.
Ingen bra konstruktion!
Kivar kulorna/rullarna så draggar den med sig startmotorn, som inte håller emot särskilt mycket.
 

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Antar att du känner till principen på den allmäna funktionen.
Den frikoppling som sitter till alla MC-motorer jag råkat på är ett drev på en gängad axel.
När startmotorn snurrar, vandrar drevet ut och går i ingrepp.
När motorn försöker driva startmotorn vandrar drevet tillbaka.
Men:
På många sitter även ett litet "frihjul".
Brukar vara en stålklump med utvändiga splines på ena sidan och invändiga på andra sidan.
Till saken:
Har för mig att Kawasaki några år endast monterade frihjulet.
Dessa fungerar genom att kulor eller rullar klättrar på ramper tills de låser mot ytterhöljet.
Ingen bra konstruktion!
Kivar kulorna/rullarna så draggar den med sig startmotorn, som inte håller emot särskilt mycket.

Tack för din utmärkta förklaring. :pannkyss
Vad säger dig denna sprängskiss?
Kan jag se eller känna att allting fungerar utan att behöva riva motorn?
 

Bifogat

  • convert.png
    convert.png
    23.1 KB · Visningar: 141

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Mitt tips är att du tittar på startmotorns kugghjul när din polare startar, då ska kugghjulet gå fram å greppa i kransen på motorn å när han släpper så ska den gå tillbaka så dom inte har kontakt längre.
Jag satsar en 20 % av min internet penis att kugghjulet inte släpper å går tillbaka ordentligt så antingen startmotorn dras runt av motorn eller kuggarna rappar över.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Verkar som om det är en av de "dåliga" konstruktionerna, utan den mekanism som du nämner "Agent Apelsin".
Har lite svårt för att fatta utan att se bitarna i verkligheten..
Men:
Kan du få loss biten som heter 13252 på bilden i andra inlägget, så är jag kanska säker på att detta är "frihjulet".
Skall driva åt ena hållet, frihjula åt andra.
Lite svårt att rätta till när det kivar.
Släta ytor och rätt toleranser krävs.
Jag skulle köra med det tills det rasar!
 

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Följande har hänt sedan jag skrev det första inlägget:
Nytt kugghjul till startmotorn har inköpts och monterats.
Tyvärr kvarstår oljudet och motorn har därför inte kunnat startas.
Jag har rivit ner kopplingen av den anledningen att oljudet kommer därifrån. (tror jag!!)

Det som oroar mig är att själva kopplingskorgen inte sitter helt fast i kugghjulet som sitter i direkt anslutning på baksidan.
Ska det vara så?
Bild 1. Hela härligheten.
Bild 2. Som jag ser det är allt helt ok. Inga skador eller oväntat slitage.
Bild 3. ! = kugghjulet som jag tror sitter skruvat i korgen men kan ruckas ca 1 cm.

Följande har hänt sedan jag skrev det första inlägget:
Nytt kugghjul till startmotorn har inköpts och monterats.
Tyvärr kvarstår oljudet och motorn har därför inte kunnat startas.
Jag har rivit ner kopplingen av den anledningen att oljudet kommer därifrån. (tror jag!!)

Det som oroar mig är att själva kopplingskorgen inte sitter helt fast i kugghjulet som sitter i direkt anslutning på baksidan.
Ska det vara så?
Bild 1. Hela härligheten.
Bild 2. Som jag ser det är allt helt ok. Inga skador eller oväntat slitage.
Bild 3. ! = kugghjulet som jag tror sitter skruvat i korgen men kan ruckas ca 1 cm.

Var tog mina bilder vägen??????
 

Bifogat

  • DSC00051_web.jpg
    DSC00051_web.jpg
    134.6 KB · Visningar: 74
  • DSC00049_web.jpg
    DSC00049_web.jpg
    109.7 KB · Visningar: 70
  • DSC00048_web.jpg
    DSC00048_web.jpg
    104.6 KB · Visningar: 78
Last edited:

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Snälla hjälp mig om någon nu kan. Alternativet för mig är att åter riva ner hela motor och därmed går väl halva säsongen så långsam som jag är......
:pannkyss :)
 

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Är det ingen på SH som kan svara på min fråga?
Ska kugghjulet som sitter på kopplingskorgen gå att "rucka" ca 5 - 8mm eller ska den sitta helt fast?
Snälla.....:confused: :)
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top