Tappat nycklarna R1

Gravedancer

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Gällivare
Hoj
2003 yamaha r1
Hej!

Nu har nästa skit hänt! tappat nycklarna till hojjen, yamha R1 2003a undrar nu hur jag ska kunna starta den utan nyckel dvs via kablarna som går ut från tändingslåset? skalat upp dom och fått igång tändingen m,m startmotorn snurrar runt men en gul lampa lyser längst ner i instrument panelen och blinkar?. är det något slags stöldskydd eller vad är det för något? den startar inte men allt funkar.¨¨

Stort jobb att byta tändingslås m,m??..

mvh Sebbe
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ja, den har startspärr och kommer inte att gå igång utan nycklar. Du borde ha en röd huvudnyckel som behvös för att beställa en ny. Har du inte den blir det jobbigt, vilket väl är meningen.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Då plockar du fram reservnycklarna istället och använder dem.

Om han tappat den okså då :tuttar

Bara bytta box + tändning, kostar en peng :gnissla

Va vist no startspärr men blir byta box om du redan bränt skiten :gnissla tändlås kan bli billigare men då måste du ha nytt tanklock okså, blir svårt att få ner soppan annars :D
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
03 har ingen stöldspärr, detta kom 04, samtidigt som R1:an fick avgassystemet i röven'


inte jobbigt att byta.
 

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Du vet att du ska ha 6 volt till ecu'n annars grillar du den. Bara leta upp ett kopplingsschema och sen leta rött på den kabeln till ECU och sen köpa lämpligt motstånd ;) OM du inte redan grillat den vill säga... :D
 

Gravedancer

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Gällivare
Hoj
2003 yamaha r1
Ja, den har startspärr och kommer inte att gå igång utan nycklar. Du borde ha en röd huvudnyckel som behvös för att beställa en ny. Har du inte den blir det jobbigt, vilket väl är meningen.

Var in på yamaha och surrade med dom, dom menade på att det inte är något chipp i nyckeln på 03??. och att jag isf hade kunnat beställa bara ett nytt tändningslås och starta den, men hade velat veta ifall det inte går att koppla in ett vanligt on off tändningslås på den..

Så slipper jag börja byta lås nu i slutet på säsongen, och byter det i vinter ist då resten ändå ska gås igenom :).

Du vet att du ska ha 6 volt till ecu'n annars grillar du den. Bara leta upp ett kopplingsschema och sen leta rött på den kabeln till ECU och sen köpa lämpligt motstånd ;) OM du inte redan grillat den vill säga... :D

Haha oooops då kanske den är fuckt upp isf.. har inte kopplat i något 6v i den, kan du förklara lite närmare det där, är det den tjocka röda kabeln som kommer från tändningslåset jag måste ha motstånd på eller hur menar du? har noll koll på det här :/
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Var in på yamaha och surrade med dom, dom menade på att det inte är något chipp i nyckeln på 03??. och att jag isf hade kunnat beställa bara ett nytt tändningslås och starta den, men hade velat veta ifall det inte går att koppla in ett vanligt on off tändningslås på den..

Så slipper jag börja byta lås nu i slutet på säsongen, och byter det i vinter ist då resten ändå ska gås igenom :).



Haha oooops då kanske den är fuckt upp isf.. har inte kopplat i något 6v i den, kan du förklara lite närmare det där, är det den tjocka röda kabeln som kommer från tändningslåset jag måste ha motstånd på eller hur menar du? har noll koll på det här :/

Aha, då hade jag fel. I så fall är det inga större problem. Det där med 6 volt vet jag inget om tyvärr.
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Du vet att du ska ha 6 volt till ecu'n annars grillar du den. Bara leta upp ett kopplingsschema och sen leta rött på den kabeln till ECU och sen köpa lämpligt motstånd ;) OM du inte redan grillat den vill säga... :D

Verkar skumt om den ska gå sönder om den får för hög spänning, vad jag vet så stänger de flesta styrenheterna av sig helt när spänningen blir för hög. Vet inte hur yamaha bygger dock, men borde inte dom tänkt så långt dom också? :p
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
kanske det, men den du länkar till, så talar annonsen inte om vilken årsmodell den passar.


samt att inget tanklock/lås följer med, ska han köra tanken tom & sen då ?

Är det inte samma upp till imob.?

Ang. tanklocket så skruvar man ur locket, skruvar isär låset och fläker ur alla låsstift/plåtar, utom det första så funkar vilken nyckel som helst som går i låset.

Men köra upp tanken och hiva den när den är tom är ju alltid ett alternativ.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Polarns 01 har imobilizer, är den alltså eftermonterad? :va

japp, det måste han ha

på bilden ser du 2 nycklar
den till vänster är den utan imobilizer, den till höger är med


yamaha R1 98-03 är utan
04- till idag har med


edit.
sedan går det ju att köpa ett nytt nyckelämne, som den till höger & slipa in så den passar en 98-03 (om man vill ha nyare nyckel)
 

Bifogat

  • r1 nyckel.jpg
    r1 nyckel.jpg
    37.2 KB · Visningar: 65
Last edited:
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top