Tack

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ohoj hur har ni det? Jag har fått mitt nya Genium ben nu :banana:fyllisar.....asså nu är det teknik på hög nivå:fakta börjar få kläm på hur man går igen .
Ha de kör safe
Fan va glad ja ä:)
Fan, har inte hittat din tråd förrän nu.
Schysst att du delar med dig så folk får veta hur en fin dag på hojen kan sluta om oturen grinar en i ansiktet. Det är mycket man själv inte råder över, det fick du betala ett högt pris för.

Kanske ses vi på rehab nån gång, ska hålla span efter en enbent kille i fortsättningen. Men å andra sidan såg du fullärd av YT-klippet att döma, kör hårt! :)


Han bröt nacke och rygg, samt krossade bröstbenet och alla revben, och en öppen fraktur i höger ben. Han är förlamad ifrån strax under bröstet och neråt. Har fått ligga med trakk i halsen kopplad till respirator, men denna blev utplockad nu i veckan. Mycket feber och infektioner då dom inte vände på honom ordentligt när han låg på intensiven, vilket orsakade liggsår. Han säger själv att han kände i samma sekund han landade efter krocken hur benen bara försvann. Känseln börjar strax under bröstvårtorna i höjd sett. Anledningen till denna avsaknad av känsel samt förlamning är att ryggmärgsvätskan har runnit ut, och det går inte att reparera. Han bad mig skriva detta, då han har svårt för det själv för tillfället, med tanke på rörlighet etc. Tänkte bara att jag skulle försöka svara lite snabbt, eftersom du har frågat.

Okej, det var han på Triken som orsakade olyckan, men jäklar vad jag känner igen mig i skadorna. Tiden på IVA med den vidriga trakken i halsen och all osäkerhet över vad som hänt, all förvirring i morfindimman... Vill inte tillbaks till hösten 2006.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag läste lite om de här proteserna nu på morgonen mellan tvättmaskin och torktumlare. Deras armproteser var riktigt häftiga. Jäkligt intressant med den sortens teknologi tycker jag.
Vet Nickeman vad dessa high-techben kostar i Sverige ungefär?

Jag har för mig att föregångaren, C-Leg, kostar 180-200.000 kr för ett underben. Att tro att ett Genium-underben ligger på 300-350.000 kr är väl rimligt. Jag har dock inte hört priset specificerat. Om ingen annan vet säkert kan jag kolla till veckan.

Det är en för mycket, tjejer kan inte fokusera på en sak i taget.

Ahh... Det förklarar saken. Jag skall alltså bara ta med en R1:a till korvmojen? Jag har ju kört dit båda i rejsbussen och ställt upp dem snyggt i depåtältet... :3freak
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
https://www.youtube.com/watch?v=CDsNZJTWw0w

På tal om proteser osv.

Finns nog många här som inte sett den, och en del som redan har.

Hela klippet är helt klart värt att se, men speciellt från 7 minuter och framåt, oerhört intressant.

Vetenskap gör verkligen framtiden är cool och mer human :)
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
https://www.youtube.com/watch?v=CDsNZJTWw0w

På tal om proteser osv.

Finns nog många här som inte sett den, och en del som redan har.

Hela klippet är helt klart värt att se, men speciellt från 7 minuter och framåt, oerhört intressant.

Vetenskap gör verkligen framtiden är cool och mer human :)
Ot: Wow!!!!
Nu vet jag vad jag skulle vilja jobba med när jag blir äldre :tummenupp
 

Nickeman

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Nyköping
Hoj
Nada
Vill inte verka okänslig men är lite nyfiken på vad, förutom hjälmen, som du tror räddade ditt liv?

det var nog ryggplattan oxå menade jag:rolleyes:
tror jag läste att Genium Otto Bock kosta ca 90 000 dollar.
jag har provat ut en kolfiber protes för låret , kommer den 10 oct,nu skaver plasten i skrevet:3freakmen annars går det bra:lol.
Jag har inte tänkt på hoj så värst mycket.framtiden får se :confused:
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
det var nog ryggplattan oxå menade jag:rolleyes:
tror jag läste att Genium Otto Bock kosta ca 90 000 dollar.
jag har provat ut en kolfiber protes för låret , kommer den 10 oct,nu skaver plasten i skrevet:3freakmen annars går det bra:lol.
Jag har inte tänkt på hoj så värst mycket.framtiden får se :confused:

Jag har hört US$90.000 för Genium med specifikationer godkända för USA:s militärer.
Om jag får möjljighet skall jag kolla upp priset imorgon, annars senare i veckan.
 

Nickeman

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Nyköping
Hoj
Nada
Jag har hört US$90.000 för Genium med specifikationer godkända för USA:s militärer.
Om jag får möjljighet skall jag kolla upp priset imorgon, annars senare i veckan.
Jag kan dock inte bada i vattnet som militärens ben kan ,mitt klarar 2liter i minuten,kraftigt regn o tvätta bil typ inga problem,batterit räcker ca 6-7dagar:)

PS. Jag blir stark o positiv av det som skrivs här .........tack för goa människor.
 
Last edited:

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Grymt imponerad av hur positiv du är, hoppas nya benet funkar bra. Blev det någon träff med von mike?
 

Nickeman

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Nyköping
Hoj
Nada
Grymt imponerad av hur positiv du är, hoppas nya benet funkar bra. Blev det någon träff med von mike?
Ja han kom o hälsa på ....oj vad känslorna tog fart :kramadet kom en liten tår det kändes bra efter som jag inte har något minne av olyckan,hans snabba insats på olycksplatsen gör att jag just kan sitta här nu ,jag har fått ett journalutdrag från CIva Karolinska,Hadde 65/0 i blodtryck fick 12enhet.blod 13enhet plasma 1 blodplätt.:fakta.......
Så jag är tacksam att jag det lovar jag:)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Priserna varierar beroende på vilka komponenter som skall användas och hur avancerad utprovningen är, men så här ligger det till mellan tummen och pekfingret:

C-Leg: 170-200.000 kr
Genium: 350-400.000 kr
Genium MilSpec: Sannolikt runt 700.000 kr

Att jämföra med en "normal" protes som kan kosta upp mot 70-80.000 kr för en avancerad modell.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Jag kan dock inte bada i vattnet som militärens ben kan ,mitt klarar 2liter i minuten,kraftigt regn o tvätta bil typ inga problem,batterit räcker ca 6-7dagar:)

PS. Jag blir stark o positiv av det som skrivs här .........tack för goa människor.

Batteri? Vad går på batteri, är det en/flera elmotorer i leden på benet? Hur fungerar det? (chiptrimma?) :gnissla
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Letade efter tråden igår, såg nämligen att din dotter(?) lagt ut klippet på facebook genom en gemensam vän.

Sjukt kul att se dina framsteg och den inställningen du verkar ha haft i ett tidigt skede.

Har en kompis nu som ligger på Nyköpings lasarett med båda lårbenen och armarna brutna plus att han blivit stelopererad efter två krossade kotor i ryggen efter olyckan i oxelösund för dryga månaden sen.

Efter sånt här händer så känner man sig ödmjuk emot livet.
 

Nickeman

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
Nyköping
Hoj
Nada
Letade efter tråden igår, såg nämligen att din dotter(?) lagt ut klippet på facebook genom en gemensam vän.

Sjukt kul att se dina framsteg och den inställningen du verkar ha haft i ett tidigt skede.

Har en kompis nu som ligger på Nyköpings lasarett med båda lårbenen och armarna brutna plus att han blivit stelopererad efter två krossade kotor i ryggen efter olyckan i oxelösund för dryga månaden sen.

Efter sånt här händer så känner man sig ödmjuk emot livet.
oj du milde:(....lider verkligen med honom och hans familj,svårt att ta in tragiska händelser som inträffar...men..man Måste försöka att kämpa och komma tillbaka...det är nu som nära och kära ska finnas där
Hälsa din kompis så gott:krama
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top