Ta-studenten-tråden 2006

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
GuW skrev:
När jag gick ut skolan ansågs man vara en "dropout" om man inte gick någon gymnasieutbildning alls, i dag ska dom som går gymnasieutbildning hyllas som fosterlandets hjältar.

Vem hyllar någon? Låt ungarna åka lastbilsflak, supa och skrika lite, klart de är glada att sluta skolan! Jag har aldrig hört någon som lyft fram studenten som en "bedrift", likväl kan det vara en anledning till firande.

Du är inte bitter skriver du. Då får du nog formulera om dig lite, för dina inlägg andas en del galla...
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Kuritas skrev:
2214434 Vem hyllar någon? Låt ungarna åka lastbilsflak, supa och skrika lite, klart de är glada att sluta skolan! Jag har aldrig hört någon som lyft fram studenten som en "bedrift", likväl kan det vara en anledning till firande.

Du är inte bitter skriver du. Då får du nog formulera om dig lite, för dina inlägg andas en del galla...
:fakta
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
GuW skrev:
2214414 Näe, jaa e inte bitter...
Allvarligt, jag skiter i om dom kallar det "magistersexamen i rymdfysik" att gå ut skolan, dom får väl för fan kalla det vad dom vill, vad jag vänder mig emot är att det ska ses som någon slags prestation att orka gå klar skolan.
Men snälla nån. Vissa har kanske lagt ner sig som f**an.
Pluggat multum för att få bra betyg i matte D,E o Fysik B etc.
Så kmr du och säger det inte är en prestation.
Kan säga dig att ta mc kort var 100 ggr så lätt än att klara matte C för mig.

Nejj sluta gnälla då det finns folk som lagt ner kropp och själ för att klara skolan bra och komma in på Universitet där kravet är mer än alla G kanske och vill nu fira det.
Och så kmr du och klanker ner på dom för att dom vill fira det med ditt skitsnack att skolan inte är någon prestation etc.

Tkr verkligen synd om din barn om du nu har några om dom får höra det du säger när dom tar studenten...

Finns bara 1 lösning för dig och det är:

Verktyg -> Internet-Alternativ -> Säkerhet -> Ej tillförlitliga platser -> Platser -> http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=122761 -> Lägg Till -> Ok.

Färdigt.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
På min tid:
Kass om man inte gick ut nian
Ok om man gick ut gymnasiet
Duktig om man tog studenten

Nuförtiden:
Kass om man hoppar av i mellanstadiet
Ok om man orkar gå ut nian
Duktig om man tar studenten (dvs gå ut gymnasiet)
Snille om man gör något utöver att gå gymnasie.

Devalveringen är genomgående, när barnen i dag pratar med sin farfar, och farfar berättar att han minsan tog studenten med varm röst (han hörde till dom kanske 25% som tog studenten) svarar ungarna i dag att det har dom också gjort (fast vad dom har gjort är att gå gymnasiet, vilket kanske 80% gör, fast det sjunker också år för år så snart är det bara 25% som på farfars tid)

När ungarna idag söker jobb och säger att dom har tagit studenten innebär det två helt olika saker för dom arbetssökande och arbetsgivarna, studenten är mindre värd i dag.

Skit samma, vi åkte inte flak (det gjorde dom som tog studenten), vi åkte raggarbil, vi blev fulla, vi kom hem på morgonen dagen efter vi gick ut gymnasiet, men måste man kalla det studenten för att få fira så gör det då.

Grattis IAF oavsett om ni går ut gymnasiet eller tar studenten.
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
GuW skrev:
2215312 På min tid:
Nuförtiden:

Troligen enormt mycket hårdare konkurrens om jobb och högskoleplatser än på din tid.
För att komma in på de stora universiteten behöver man mellan vg och mvg i snitt. Många i högstadiet planerar sitt liv måååånga år framöver, men visst finns det skolor där eleverna inte är engagerade.
Fler tar studenten ja, och det räcker inte längre för dom attraktivaste jobben, då måste man läsa på högskola. Utbildningsnivån är alltså generellt högre och det är inte negativt. (EDIT Alltså inte någon devalvering utan studenten "är mindre värd" pga mer konkurrens.)


I gymnasiet finns det två huvudval.
Mkt praktik, fordon etc som passar dom som inte gillar att läsa.
Lite praktik, natur etc som passar dom teoretiskt lagda.
=stor skillnad mellan linjerna.

Titta i några gymnasieböcker i fysik, kemi och matematik när du får chansen och se om det är så enkelt som du föreställer dig. :7peta

EDIT Igen, förstår inte vad som flugit i dig, brukar ju skriva ganska vettiga inlägg. Nu e du bara vrång och grinig.
 
Last edited:

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
För att citera min lärare dagarna innan jag tog studenten:

"-Jaha, arbetsförmedlingen öppnar kl 8.00 på måndag, välkomna ut i verkligheten!"

:hihi
 

jens__E

Mjao!
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Hedesunda
Hoj
X-JELL
Men shit va ni ska klaga.
Låt oss ta vår student och ha kul så kan ni sitta hemma och minnas eran skoltid när det fanns skamvrå och man fick plocka potatis varannan dag.. gammlingar :tungan :arsele


:fyllisar
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
GuW skrev:
2213459 Närå, om fem år till kommer man automatiskt att nomineras för ett bragdguld om man går ut nian.
Guldstjärnan man förut fick i förskolan när man lärt sig knyta skorna själv ska räknas som yrkesförberedande merit också....

BTW, jag tog aldrig någon "student", så ni kan fetglömma att det är devalveringen av min egen prestation jag är grinig över.

Exakt, blir väl så att man "tar studenten" efter att man har slutat nian :(
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
General E skrev:
2215513Titta i några gymnasieböcker i fysik, kemi och matematik när du får chansen och se om det är så enkelt som du föreställer dig. :7peta

EDIT Igen, förstår inte vad som flugit i dig, brukar ju skriva ganska vettiga inlägg. Nu e du bara vrång och grinig.

Jag har tittat i gymnasieböcker, både från min tid, och moderna, det har inte blivit lättare, det har jag aldrig sagt, men det har inte blivit speciellt mycket svårare heller.

(humorinlägg)
Fast gegrafi har blivit svårare, på min tid fanns både öst och väst-tyskland, öst gjorde kassa bilar av tygtrasor och dålig plast, väst gjorde bilar av boxersexor och bra plast :hihi (/humorinlägg) (skämt åsido, det är nog tyvärr så att geografi ändras för varje blodigt misstag i historien)


För det andra ÄR JAG INTE grinig, ni får kalla det vad ni vill, i mitt första inlägg ville jag bara belysa att vi inte sa att vi tog studenten när vi gick ut en gymnasieutbildning, utan att det var ett modernt påhitt.
Kanske lite för att belysa att vi gamlingar som inte har tagit "studenten" inte har studerat mindre, utan bara att normen har ändrats

Supa på avslutningar gör nog folk ändå tyvärr, jag ska ner på stan och hålla reda på mina ungar, hoppas att fler "gamlingar" gör samma sak.
 

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Karlstad
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
Tar studenten på torsdag den 8:e sne blir Rhodos på söndag :banana
Fy fan va ja är bra!
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
UrbanTiger skrev:
2219861 Nej...
Det fanns 4-åriga gymnasieutbildningar på den tiden... eller 3+1 som det blev i praktiken då sista året gjordes på annan ort. Samtidigt som det inte var obligatoriskt.
Remember those good old days... :hihi

Fast jag nöjde mig med en 2-årig utbildning iaf där jag tog studenten -92
Tyckte det var så kul så jag började om lite senare igen och tog en till 2004.
 
Last edited:

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Va fan.. jag vill åxå åka studentflak bakom stans fetaste traktor med skojjiga hemmagjorda skyltar och va askalas och sjunga med i Boten Anna :4skrika
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top