Ta med hojjen till Mallorca

havresson

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-00 Suzuki SV650
Hej alla!

Jag sitter och småplanerar detta årets Mallorcasäsong.
Jag vill ha med min suzuki sv650 ner i år. Jag måste vara på ön i slutet av mars/början av april...
Min plan är att köra hojjen ner genom Sverige (från Eskilstuna). Sätta den på autozug i norra Tyskland och sen köra från Spanien igen. Färja från fastlandet till ön. Jag hoppas vädergudarna är med mig och att detta är möjligt...

Jag skulle vilja ha lite tips som jag ska tänka på OCH viktigast av allt; saker att förbereda med hojjen! Jag är ingen mekaniker och måste förlita mig på andras kunnande.

Alltså:
Suzuki SV650 -vad förbereda innan avfärd?
-vad är viktigt att ha med sig på resan? seriösa svar där tack.
Modellspecifikt -vad brukar strula och hur fixar jag det?

Är det nån som vill med förresten? :7peta
 

Mini SV ?

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Bästerås !!
Hoj
KTM 690 SMR
Nyservad hoj med olja filter osv, nya däck om du kommer åka väldigt mycket. Fräscht batteri, ta med kedje olja.

Hade en SV650 -03 som jag körde 2200 mil med, ända som hände med den var att gasvajern gick av => mitt fel drog nog lite för mycket i den.

låter riktigt trevligt:tummenupp lycka till
 

DeMarko

#3643
Gick med
26 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 749 Monoposto
Kolla upp dina bromsar oxå så att du har bra klossar. Sen så får du ställa in GPS:en eller markera upp kartan så att du undviker motorväg. blir MKT roligare då! :tummenupp
 

havresson

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-00 Suzuki SV650
tackar tackar allihopa, jag kommer först och främst att stanna i 7 månader, förhoppningsvis längre (om inte får hojjen eventuellt stanna där och vänta på mig, okul att köra hem i november...).

Batteri är något jag borde kolla upp ja, just nu ligger det jag har urplockat under min säng :) i väntan på bättre tider...det är relativt nytt då det gamla dog, MEN det har legat oanvänt i över ett år.

bromsar..mm..kan jag lita på att de kollar dem när jag reggar på hojjen?

ska undvika att paja gasvajern...hehe.

Har funderat på att byta ut kedjan, minns inte riktigt i vilket skick den var men är det något som man "gör ofta"? Det känns väl som om det är den största grejjen som jag inte har koll på.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Finns garanterat MC-mekaniker på mallorca med :), angående bromsar, du menar vid besiktning gissar jag? isåfall kollar de att bromsarna uppfyller minikraven för att anses trafiksäkra, men har du halvsletna klossar kan det ju vara bra att byta innan endå, slipper du göra det senare
 

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Har funderat på att byta ut kedjan, minns inte riktigt i vilket skick den var men är det något som man "gör ofta"? Det känns väl som om det är den största grejjen som jag inte har koll på.

Livslängden på kedjan beror på hoj, kedja och givetvis skötsel. En välskött kedja kan hålla oerhört långt (byte kan ske vid 1000 mil men också vid 4000 mil). Det finns inget direkt standard mil-mått på när man ska byta.

När man byter kedja byter man hela drivpaketet (alltså kedja+ fram- och bakdrev) då dessa slits tillsammans.

Här finns lite info om drivpaketet:


http://www.mcvaruhuset.se/page_contents.php?id=23&where=4
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Vad gäller bromsarna så stämmer det som klubba säger men du kan givet vis fråga besiktningsmannen vad han tycker, hur slitna dom är, samma gäller kedja lr snarare drivpaket (kedja + fram och bakdrev) dettav är ju slitdelar som byts då och då, besiktningsmannen kan ge utlåtande om kondition. Vi betalar för deras jobb och dom flesta hjälper gärna till om man frågar.
7 månader!!!!! Vad gör du där jobbar du eller är det en jättesemester?


EDIT: OK lite sen men ändå...
 
Last edited:

*DanTheMan*

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Nov 2003
Ort
3km från Das Bult
Hoj
Kawasaki J300
Det här med att sätta mc på tåg e ju bara en massa strul...enklare att bara gasa genom europa.Åker du från norra Tyskland på morgonen så e du framme näst nästa kväll,,det e ju en baggis.Sen e färjan från Barcelona ganska dyr men det får du ta.
Alternativt så ringer du Västerås flyttexpress som trafikerar Mallorca rätt så ofta.Sist tog dom 4000 enkel väg.
Är uppvuxen på ön så behöver du tips e det bara att höra av dig.
Var kommer du bo nånstans?
 

gnällhoj.com

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
I landet där döden kommer som en befrielse
Hoj
fyra st nästan nya
Vi var tre stycken som åkte från sthlm till göteborg och färja ner till tyskland
och sen hela vägen ner till barcelona med en övernattning
färja över och en vecka på mallåkra och sen hem
tror att vi bokade färja i förväg -86 var det
Men tänkte du åka ensam hela vägen ner 300mil ?????
vet inte om jag ens skulle våga det --- illa nog med puckona på vägarna i svärje
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det här med att sätta mc på tåg e ju bara en massa strul...enklare att bara gasa genom europa.Åker du från norra Tyskland på morgonen så e du framme näst nästa kväll,,det e ju en baggis.Sen e färjan från Barcelona ganska dyr men det får du ta.
Alternativt så ringer du Västerås flyttexpress som trafikerar Mallorca rätt så ofta.Sist tog dom 4000 enkel väg.
Är uppvuxen på ön så behöver du tips e det bara att höra av dig.
Var kommer du bo nånstans?

Har du provat Autozug? Jag var själv skeptisk innan ajg testade, men det funkade förbannat bra. Man slipepr sitta och nöta massa trista mil på Autobahn. Skulle tro att kostnaden för tåget blir ungefär densamma som kostnad för soppa, slitage, övernattning, middag osv. Dessutom är man pigg och fräsch när man stiger av tåget.
 

havresson

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-00 Suzuki SV650
Jag vill inte mata ner genom europa själv i början av april...väder och säkerhet är väl framförallt det jag tänker på. Plus att jag vill ha en hyfsat fräsch hoj väl nere på ön. Det finns säkert en massa mekaniker och grejjer där men det är inte den första situationen jag vill försätta mig i, hehe...

Färjan är dyr ja men jag får tillbaka de pengarna av jobbet...
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Har du provat Autozug? Jag var själv skeptisk innan ajg testade, men det funkade förbannat bra. Man slipepr sitta och nöta massa trista mil på Autobahn. Skulle tro att kostnaden för tåget blir ungefär densamma som kostnad för soppa, slitage, övernattning, middag osv. Dessutom är man pigg och fräsch när man stiger av tåget.
Jag har oxså provat Autozug och tyckte att det funkade klockrent. Förstår att du inte vill köra hela vägen, men bit är ju coolt att köra. Packa lätt är väl min rekommendation och gissar att du skickar ned resten av dina prylar. Hör av dig via PM eller telefon om du vill ha fler tips.

Åsa :hej
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top