Ta MC körkort, A eller A1?

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
För er som är intresserade av nyheter kring mitt val av hoj så har jag nu kollat på... större hoj :lol
Nu är jag uppe i en tung hoj. Jag blev förvånad över försäkringarna.
Har kollat på en 650 bandit och en kawasaki zr-7s.
Men bara kollat på nätet än så länge. Om kawasaki´n är kvar nästa vecka så åker jag och tittar på den.
Har läst både bra och dåligt om modellen. Det flesta instämmer om att det är en "allround" men några andra säger att man inte kan köra med den på motorvägen för den vibrerar för mycket i 100-120 kmh. Låter konstigt men man ska inte bara lyssna på det negativa. Bättre att avgöra själv.
Det finns hojar som är smidigare än bandit.

Ta en titt på småtwinnarna honda cb 500 kawasaki er 5 eller er 6, suzik sv 650 eller dl 650 m.fl.
 

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800R
Återigen, kolla försäkringspremien innan du slår till bara. Dessutom gällande motorväg så är det ändå bland det tråkigaste att åka på en motorcykel. Håll dig borta från dem. Roligast har man på 70-90 landsväg, ju krokigare desto bättre!
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Om du tror att det är mycket billigare att ta sig till jobbet så tror jag inte det, då en 1000cc sporthoj tex dricker under 0,5L/Mil om du kör lagligt och lugnt till jobbet. Och en 125:a dricker nog lika mycket om inte mer på motorvägen.
Du kanske ska kolla vad en literklubba kostar att köpa, försäkra och underhålla innan du ger goda råd? Eller är kostnadsskillnaden obefintlig mot en 125:a?

En annan sak med att ha just en 125:a är försäkringen..nu vet jag inte den du är intresserad av men då 16 åringar kommer över o kan köra en sådan så kan premierna bli dyra så att en tyngre hoj blir billigare att försäkra, kan ju räcka för dig komma över en 175-200 cc så får du bort fördyrande 16-års hoj.
Det där hade varit sant om vi snackade 50cc moppar men ej 125cc. 125:eek:r är absolut billigast att försäkra, iaf hos bilsport mc. Så länge vi inte jämför med veteranhojar då.

Rookies: Ta tungt kort, men var inte rädd för att trotsa kören och köpa en lätt hoj om det är det du känner för. När jag en gång i tiden frågade om lämplig första hoj så blev jag nerlusad av kommentarer som att jag måste ha 1000cc, absolut minimum 600, att jag skulle tröttna blixtsnabbt annars osv. Visade sig inte stämma alls på mig, kört lågkubikhojar sen 2009 och gillar det lika mycket idag som då!
 
Last edited:

Rookies

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2014
Ort
göteborg
Hoj
Ingen än sålänge
Pledians: Jag förstår vad du menar. Med all respekt att jag frågar om hjälp här och får svar, men jag läser också mellan raderna. Men jag kommer inte köpa något värsting hoj. Jag sa i början att jag var ute efter en pendlarhoj och det är det jag kommer köpa också. Sedan att jag har valt 125 till 600-700 cc är mitt val.
Jag kan ärligt säga att jag är tacksam att ni gav mig det rådet.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Har kollat på en 650 bandit och en kawasaki zr-7s.
Men bara kollat på nätet än så länge. Om kawasaki´n är kvar nästa vecka så åker jag och tittar på den.
Har läst både bra och dåligt om modellen. Det flesta instämmer om att det är en "allround" men några andra säger att man inte kan köra med den på motorvägen för den vibrerar för mycket i 100-120 kmh. Låter konstigt men man ska inte bara lyssna på det negativa. Bättre att avgöra själv.

Jag har haft en Kawasaki ZR-7S.
Jag tyckte att det var en trevlig hoj. Inte bäst på något men bra allround.
Har neutral körställning, svagt framåtlutad. I 2:ans växel så går det ok att köra i 25-30km/h utan att använda kopplingen. Så den fungerar okej i stan på 30 vägar, även om det är roligare om det går lite fortare...
Tyckte den var relativt vibrationsfri upp till någonstans strax över 4000 rpm.
I 4:ans växel så var det ganska precis 4000rpm vid 80km/h.
Så när jag körde lugnt på landsvägar och varierade hastigheten i intervallet 70-90km/h låg jag oftast i 4:an eftersom den går relativt lugnt då, men ändå svarar bättre på gasen än om man ligger i 5:an i samma hastigheter.
Vid 5:an (den är 5 växlad) så får man ner varvtalet lite till vid samma hastighet eller upp farten vid samma varvtal. Men det blir ändå bara någonstans runt 100 strecket som jag upplevde den som relativt vibrationsfri.
Sen är det inte så att skillnaden är som dag och natt när man varvar högre.
Det är inte så att vid 4000rpm är den helt vibrationsfri och vid 6000rpm så håller den på att skaka sönder... utan den fungerar bra på 10000rpm också (röd markeringen börjar vid 10 000rpm).
Kör du bara en mil eller två tror jag inte att du märker så mycket.
Däremot om man ska ligga och mata 15 mil motorväg i sträck utan att pausa så blir det tröttande i längden.
Så även om det är möjligt att köra 40 mil på en tank* så rekommenderar jag att ta minst 5 minuter paus åtminstone var 20:e mil om man inte vill bli helt stel och bortdomnad. ;)

ZR-7an är relativt primitiv, lite oldschool, med luft/oljekyld motor och hastighetsmätaren går på vajer från framhjulet.
Men då är det mindre saker som kan strula. :)
Det enda i teknikväg jag saknade var ABS.
Kunde eventuellt varit bra med klocka i instrumenteringen också om man någon tid att passa.

Annars är Kawasaki ER6 en populär hoj. Är väl på ett ungefär motsvarande ZR-7:an. Fast är en nyare maskin. ER6 finns både i en n version och en f version, där n är naken och f har helkåpa.
Naken versionen är vanligare i Sverige, men går att hitta f versionen med kåpa också.
ER6 finns både med och utan ABS.


Det finns även ett nyare alternativ till Banditen, Suzuki GSX 650F. Finns en version i blå/vit som är rätt snygg och ser liknande ut som en "gixxer" i samma färgkombination (en GSXR, Suzukis sporthoj).
Fast körställningen är mycket neutralare på GSX 650F (än på gixxer).
Jag har inte kört någon sådan, bara provsuttit i butik, spontant tyckte jag körställningen påminde mycket om ZR-7:ans neutrala körställning. Men att hojen i övrigt var en modernare maskin.
Ska också finnas både med och utan ABS.



* Var en gång jag körde över 40 mil på en tankning (Kawasaki ZR-7S).
Tankade upp den helt full, nollställde trippmätaren, körde, nästa tankning över 40 mil senare. Men då körde jag på reserven på slutet och var inte säker på om jag skulle komma fram till macken innan soppatorsk...
Så bättre att tanka tidigare för att vara på den säkra sidan.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
...har kollat på som jag tidigare nämnde en bmw f650 gs/cs. eller kawasaki vyrses 650. Blir något av de 2. Marknaden får bestämma

Bra val av praktiska hojar. Jag tycker att just BMWs F650cs är den perfekta pendlarhojen: Ingen kladdig kedja att tvätta och smörja, värmehandtag, bra ABS (vilket är ovanligt på så pass billiga hojar), driftsäker, går billigt, smidig i stan, lättkörd, lastar en hel ICA-kasse i hålet i "tanken" utan vidare och är en välbyggd och allmänt trevlig bekantskap. Extra plus för att den är så ful att ingen vill sno den.

Jag är inne på min/familjens 14e hoj och Scarvern kommer bli kvar länge som pendlarjärn.
 

Rookies

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2014
Ort
göteborg
Hoj
Ingen än sålänge
Ursäkta för att jag går utanför ämnet nu men måste ha svar på en fråga gällande teoriprovet.
Känns onödigt att skapa en ny diskussion för detta. Är teoriprovet exakt samma som bil? Eller är det flera frågor som rör specifikt MC? Så som hur man ska ligga i en kurva exempelvis.
Jag har testat och gjort teoriprov bil och klarade det flera gånger med max 2 fel. Tänkte om jag kunde beställa ett prov direkt så har jag gjort den biten.
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Ursäkta för att jag går utanför ämnet nu men måste ha svar på en fråga gällande teoriprovet.
Känns onödigt att skapa en ny diskussion för detta. Är teoriprovet exakt samma som bil? Eller är det flera frågor som rör specifikt MC? Så som hur man ska ligga i en kurva exempelvis.
Jag har testat och gjort teoriprov bil och klarade det flera gånger med max 2 fel. Tänkte om jag kunde beställa ett prov direkt så har jag gjort den biten.
Det är specifika mc frågor på teoriprovet. Det som du behöver vetta finns i Mc-boken. Själv lånade jag en på biblioteket när jag pluggade inför teorin.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ursäkta för att jag går utanför ämnet nu men måste ha svar på en fråga gällande teoriprovet.
Känns onödigt att skapa en ny diskussion för detta. Är teoriprovet exakt samma som bil? Eller är det flera frågor som rör specifikt MC? Så som hur man ska ligga i en kurva exempelvis.
Jag har testat och gjort teoriprov bil och klarade det flera gånger med max 2 fel. Tänkte om jag kunde beställa ett prov direkt så har jag gjort den biten.

Mer exakt har jag för mig att det är 10 fordonsspecifika frågor på provet och resten är allmänna teorifrågor. Så har du sån koll på testet för bil lär det inte kräva mycket plugg på mc specifika frågor för att klara det galant.
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Du måste göra de 2 riskutbildningarna innan du får boka teoriprovet. Www.korkortsportalen.se

Nej. Man måste man vara godkänd på båda riskutbildningarna för att få skriva teoriprovet, men boka det kan man göra så snart man har körkortstillstånd. För att boka förarprov måste teorin vara godkänd. Allt förutsatt att vi talar mc här, för bil gäller andra regler.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top