Ta hojen till jobbet den 16 juni!

Eva

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Umeå
Hoj
Z750 -07
Tänk dig att alla motorcyklister tar hojen till jobbet samma dag, skulle inte det vara häftigt?
Sveriges MotorCyklister, SMC, uppmanar alla svenska mc-förare att ta hojen till jobbet måndag 16 juni.
Motorcykeln är ett fordon som de flesta svenska motorcyklister enbart använder på fritiden och som ett hobbyfordon.
Men, allt fler väljer att pendla med motorcykeln till och från jobbet. Istället för att sitta fast i en bilkö kan man snabbt, enkelt och billigt ta sig till jobbet.

I många svenska städer finns särskilda mc-parkeringar där man parkerar gratis. Ännu en anledning att välja två hjul istället för fyra för bilparkeringar är sällan gratis.

Allt detta är förmodligen orsaker till varför många företag nu använder motorcykel som tjänstefordon.
Stockholm är en stad där det är särskilt fördelaktigt att vara motorcyklist. Motorcyklar är nämligen undantagna från trängselskatten.

I mitten av 1980-talet startade ett försök att tillåta motorcyklar i bussfiler för att minska antalet olyckor, helt enkelt för att de syns bättre då.

Försöket permanentades eftersom det föll väl ut och minskade olyckorna. SMC vill nu att fler bussfiler ska öppnas för motorcyklar.

Motorcyklar har en lägre bensinförbrukning jämfört med bilar och alla nya motorcyklar har krav på avgasemissioner som ger lägre koldioxidutsläpp.

Väljer alla att köra motorcykel 16 juni minskar köerna och avgasemissionerna.
Varje år arrangeras något som heter ”Ride to Work” över hela världen.
Det är en dag man uppmanar alla hojåkare att ta motorcykeln till jobbet. SMC har valt att marknadsföra måndagen 16 juni som den dagen då alla motorcyklister tar hojen till jobbet.

Om alla motorcyklister sätter sig på motorcykeln istället för bilen kommer motorcyklisterna dessutom att synas ute i trafiken.

Det finns nämligen snart 300 000 motorcyklar i Sverige!

http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=4325
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Självklart gör jag det, men det gör jag ju varje arbetsdag från mars till oktober om det inte är minusgrader eller snö ute. Pendlar Norrtälje - Stockholm. :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Eva skriver:

"Men, allt fler väljer att pendla med motorcykeln till och från jobbet. Istället för att sitta fast i en bilkö kan man snabbt, enkelt och billigt ta sig till jobbet."

Billigt???

Bilen kostar mig de facto ca 8:- / mil. Hade den varit privat hade siffran kanske varit 35-45:- (rääknat på att man har bilen ett tag).

Skulle jag åka hoj skulle det kosta ca 70:- / mil, hur får nån det till billigt?

Bara undrar.
 

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Ort
046
Hoj
1800
Tar ofta hojjen till jobbet, men:

Istället för att sitta fast i en bilkö kan man snabbt, enkelt och billigt ta sig till jobbet.

Är det lagligt att kryssa fram mellan bilar eller ute på väggrenen genom/förbi bilköer? Har länge funderat på detta och min slutsats är att det knappast kan vara lagligt? :)
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Eva skriver:

Bilen kostar mig de facto ca 8:- / mil. Hade den varit privat hade siffran kanske varit 35-45:- (rääknat på att man har bilen ett tag).

Skulle jag åka hoj skulle det kosta ca 70:- / mil, hur får nån det till billigt?

Bara undrar.

Man kan inte gämföra äpplen med päron. En skrotbil mot en ny hoj...
En sporthoj mot en Opel kadett...
En tjänstebil mot en privatägd hoj...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Man kan inte gämföra äpplen med päron. En skrotbil mot en ny hoj...
En sporthoj mot en Opel kadett...
En tjänstebil mot en privatägd hoj...

Hade den varit privat hade siffran kanske varit 35-45:- (rääknat på att man har bilen ett tag).

Skulle jag åka hoj skulle det kosta ca 70:- / mil, hur får nån det till billigt?


35:- / mil, gäller en mindre privatägd bil. Jag kör idag E85 Golf.. Den kostar appr. ungefär så mkt i jämförelse. Service-, däcks- och värdeminskningskostnader är brutalt mkt högre på en hoj än på en bil.

Golfen kostar kanske drygt 200 lök, hojen bara 110.. Hojens värde efter 3000 mil jämte bilens ger dock en liknande värdeminskning. Värdena efter 6000 mil ska vi inte prata om. Lägg då till antalet däck som passerat på repektive fordon, servicekostnader (2500 mil mot 750 intervaller) och att hojen de facto kostar betydigt mer i bränsle / mil.

Den tid man tjänar in på att trycka sig mellan köerna tappar man även snabbt på att byta om, baxa lås och grejer på hojen osv..

Slutsats: Att åka hoj till jobbet är en lyx för att det är kul att åka hoj. De adderar inget som helst reellt mervärde förutom det.

(Personligen skulle jag behöva ha en garderob på jobbet också, samt oftast ha bil vid kontoret för att ta mig ut under dagen, men det är en annan sak)
 

MacMarine

GSXR
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Vindeln
Hoj
GSX1100
det blir klart billigare med min GSX än V70AWD hojen drar halva mängden bränsle mot bilen försäkringen hälften så dyr för hojen helförsäkring som bilen
och volvon äter däck på exakt liknande sätt som hojen möjligen mitt fel men så är det. Slutsats bara det blir varmt nog så går jag till jobbet ;-)
 

-Freddy-

Guest
Slutsats: Att åka hoj till jobbet är en lyx för att det är kul att åka hoj. De adderar inget som helst reellt mervärde förutom det.

(Personligen skulle jag behöva ha en garderob på jobbet också, samt oftast ha bil vid kontoret för att ta mig ut under dagen, men det är en annan sak)

Men bilen i sig du nämner är enbart ett transportmedel, a till b utan nöje. Superduken är bara nöje, inget annat, och kostar därefter. Köp en M3a eller en S4a om du vill jämföra. Hojen din har t.o.m fler hk är bilen.
Hade du jämfört med en radfyra, touring 600cc/1000cc som inte tillverkats i Österrike och skramlar sönder efter 2000mil hade det också varit en helt annan sak. Tror jag.
 

Sundelin

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
Z750 -04 Röd
Slutat räkna för länge sedan och ler bara när jag sätter mig på hojjen så klart den tas till jobbet :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men bilen i sig du nämner är enbart ett transportmedel, a till b utan nöje. Superduken är bara nöje, inget annat, och kostar därefter. Köp en M3a eller en S4a om du vill jämföra. Hojen din har t.o.m fler hk är bilen.
Hade du jämfört med en radfyra, touring 600cc/1000cc som inte tillverkats i Österrike och skramlar sönder efter 2000mil hade det också varit en helt annan sak. Tror jag.

Jämförelsen blir ändå inte helt fel då jag räknar på 2 nya fordon där bilen trots allt kostar nästan det dubbla i inköp
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top