Ta hjälp av en transistor

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
en LED är trots namnet ingen diod och står inte emot nånting alls bakvägen, dock lyser den ej om den matas från fel håll.

Ingenting går bakvägen via ramen, måste bli en sluten krets.

Kopplar du ihop +12VDC med 5VDC kommer allting annat som är kopplat mellan +5VDC och -(ramen) att istället få 12VDC, vilket är minst sagt problematiskt. Enda som eventuellt kan rädda det är om DC/DC omvandlaren från 12V till 5V har en egen minus 100% avskärmad från ramen och minuspolen från +12V matningen, vilket inte är speciellt troligt utan med största sannolikhet delar +5VDC och +12VDC samma -(jord)


edit: en optokopplare känns som en mycket vettigare lösning, men endå viktigt att rena felaktigheter reds ut då trådarna är lätt googlingsbara, annars kan en del andra hojars elsystem bli sönderbrännda i framtiden ;)
 
Last edited:

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Tänk på att sätta en 1A diod parallellt med reläspolen, motriktad så dioden inte drar nån ström normalt, men kan ta spänningspulsen från reläspolen när strömmen till reläet bryts av transistorn i Optokopplaren. Annars blir inte transistorn i Optokopplaren långlivad.

Om jag kopplar så här:
Relä_till_ljusrelät_via_optokopplare.png

Behöver jag använda en diod då?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om du kopplar så där kommer optokopplaren att gå sönder så fort du ansluter +12V.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om jag kopplar så här:
View attachment 417461

Behöver jag använda en diod då?

1) Jag tror det, du behöver en diod parallelt med spolen för att skydda transistorn i Optokopplaren. 1A med 50V eller mera (200V/400V osv) gör jobbet utan problem.

2) Ser det ut som på bilden kommer transistorns Bas/Emitterdiod få 12Volt direkt och brinner upp. Brukar inte Basen vara internt kopplad till Kollektorn i Fototransistorer? Dvs ingen ledning mellan A och B. Utan kollektorn och basen på transistorn kopplas ihop, kanske med ett litet motstånd emellan?
VILKEN OPTOKOPPLARE: Fabrikat? Modell? Länk?

3) Anders Brink har lämnat ett förslag att använda MOSFET. Jag hittade inte hans förslag hos Elfa men hittade en annan MOSFET. Den är isolerad så den kan skruvas fast på en kylplåt utan problem. Men med så låg effekt som kommer utvecklas i den så tror jag inte det behövs kylplåt. 14,80kr + moms hos Elfa. Motståndet på 10000 Ohm = 10kOhm och elektrolytkondensatorn på tex 10uF/25Volt hindrar att störpulser påverkar Gaten G
på MOSFETn. Jag har sett störpulsers påverkan på en 555 timerkrets, det var inte bra. Löstes med motstånd och kondensator.
VARNING: Förväxlat D och S, D ska vara upptill, S nertill.
 

Bifogat

  • LjusreläExempel-2.PNG
    LjusreläExempel-2.PNG
    70.7 KB · Visningar: 53
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag har inte sett den typen av optokopplare med separat anslutning som TS visar. Men med en sådan krets kopplar man troligen basen på optokopplaren till jord via ett motstånd som delar upp strömmen så att man får transistorn att leda vid en högre ström än för en vanlig optokopplare.

Med tanke på att det är ett växlande relä som används förstår jag inte varför man har en optokopplare överhuvudtaget.
 
Last edited:

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Nu är detta hobbymek så då kanske man inte behöver optimera på pengar.
Optokopplare eller fotokopplare är väldigt bra om man behöver isolation, men det behöver man egentligen inte här. Men generellt så är de bra på just isolation men sämre på signalförstärkning, man får ofta signalanpassa på in och utgång. Om LED:en inte ger mer ström än vad sändardelen på opton tål så kör man all ström rätt igenom optokopplaren. Då kan den driva ungefär samma ström på sin utgång, det är det som Ctr avgör - men ha lite marginal! Finns opto med inbyggda drivsteg på utgången också.

FET:ar, det passar utmärkt med N-kanal logiknivå. Lägger man på 5V på gate leder den mellan drain och source. Men man ska tänka på att den också KAN läcka mellan drain och gate så har man inget som drar ner gate mot jord så kan man riskera att den öppnar och börjar leda. Valet av FET är komplicerat, kör man verkligen on/off kan man växla rejält stora strömmar med små komponenter. Men bottnar man den inte dvs distinkt går mellan 0V till 5V blir den en massa värme och det brinner upp. Det är precis i växlingsögonblicket det är kritiskt! Med 10k + 10uF blir det en smula söligt, jag hade känt mig bekväm med en tiondel av värdena. Men förmodligen inget problem förrän man har en bönräknare hängande över axeln med orden "valde du den billigaste".
Främst gateanslutningen är ESD känslig.

Bipolär transistorer är rätt använda trevliga komponenter, jag tycker det hade fungerat. Tar man en lite biffigare NPN variant så kan man köra förvånansvärt stora strömmar genom bas-emitter. Det stjäl förvisso 0.7V men det är "bara en diod". Sedan kopplar man sin last från +12V till kollektor och jordar emitter. Liksom med opton så använder man det faktum att matningen strömbegränsar (resistorn i serie med LED:en). Men man ska ha klart för sig att även 0.7V och mycket ström blir värme, så att köra in strömmen från en glödlampa blir inte så bra.

En bra FET till denna applikation bottnar bättre och ger mindre förlusteffekt. Optokopplare är på gränsen till vad de är tänkta att användas för i detta fallet.

Vill man så vore det ju möjligt att ersätta även relät med en transistor - men det får bli kurs B.

Finns som synes många lösningar på samma problem.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Jag har tittat igenom databladet
http://www.electrokit.com/productFile/download/632
och den slutsats jag gör från sidan 9 (som redan skrivits i ett annat inlägg)
och Fig 7,8,9,10
är att basen och emittern på fototransistorn ska kopplas samman med ett motstånd nånstans mellan 220 Ohm och 1000 Ohm, tex 470 Ohm.
Men jag har aldrig använt den här typen av krets. LED som driver en Fototransistor.
Vilket väl märks.
 
Last edited:

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Slutgiltiga kopplingen

Så här har jag nu kopplat...
Körde på en enkel variant, bara med en diod i serie med oljetryckslampan.
För att förhindra att 12v "läcker" in i instrumentet.

Oljetrycks-övervakning_med_relä_till_ljusrelä.png

Det fungerar klockrent!

Det verkade ju som att använda optokopplare krävde lite mer kopplande med elektronikkomponenter....
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top