Ta ett lån för MC-köp.

jahsoldier

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Linköping och Kamala(thailand,phuket)
Hoj
Ute efter nytt.
Hej

Ska ansöka om ett mindre lån för att köpa "ny" MC men undrar lite över när kreditupplysnings-bolagen får tillgång till min senast deklarerade inkomst? Är ganska mycket mer kreditvärdig nu än förra deklarationen.

Är det för tidigt att ansöka nu tror ni?
 

revolve

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2011
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6n 2006
Är väl bara att ansöka och se hur utfallet blir? Ring och prata med din bank skulle jag säga :tummenupp
 

Smagatusk

Guest
Grejen är ju att går de efter den tidigare deklarationen fortfarande så riskerar jag att få avslag på ansökan, och vill ju inte samla på mig onödiga kreditupplysningar. Men får väl ringa banken och kolla.

Gå till den bank som du mest troligt kommer att be om lån om i framtiden. Antagligen är det samma bank du får in din lön hos. Skapar man en personlig relation med en bankman så har de en tendens att bortse hur många förfrågningar man och bara ser till antalet utnyttjade krediter man dragit på sig.

Lojalitet mot sin bank lönar sig ibland!

Lycka till!

EDIT: Lyssna inte på Sandfållan. :D
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
När man ansöker om lån brukar man inte få ange sin inkomst? I så fall skriver du din aktuella inkomst
De kommer att göra en kreditprövning på dig. Denna kreditprövning tillsammans med din angivna inkomst bör vara grunden till om du får lånet eller inte. Om de sedan känner sig osäkra med din inkomst kommer de att be dig om bevis i form av lönespecifikation och anställningsavtal för att du skall bevisa din angivna inkomst.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jo eller hur, för det är säkert många som kan casha 80k..

Lyssna inte på honom jahsoldier, snacka med banken
Det handlar väl lite om planering? Om man bränner pengarna man har bara för att man har dom och tycker att det är helt ok att betala ränta på lån istället så, visst. Men gnetar man lite så är det inte omöjligt att nöta ihop det på ett år, och sen har man ett helt klart mycket billigare hojägande ;)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
På Lyxfällan brukar de ju ha 50 kreditupplysningar och får ändå fortsätta låna, tror inte du ska oroa dig för mycket om det.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Är du med i nåt fackförbund? Flera fack har avtal med bank om medlemslån till en bra ränta, oftast bättre än vad du kan förhandla själv. Så gå till den bank som har avtal med ditt fack. Inte med i facket? Räkna på om det inte kan löna sig att gå med bara en enda månad för att få lån med bra ränta.
Boka sen tid på banken och ta med dig din tre senaste lönespecar samt ditt anställningsbevis.
Sen ber du banken om ett preliminärt besked om du kan få lånet med hänsyn till dina inkomster och kostnader. Då kommer banken säga att de ska göra en kreditupplysning på dig. Det säger du nej till och förklara att du inte är intresserad av att de gör en kreditupplysning om de ändå inte tycker din kalkyl håller. Stå på dig.
Först när de svarat ja el nej till din kalkyl låter du dem göra UC. Bankmannen kommer avsky dig, eftersom du inte följer deras mall, men eftersom de vill låna ut så kommer de ge med sig.
Så gör man om man vill undvika en massa onödiga kreditkollar. Lycka till.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Kreditupplysningar betyder inte ett smack. Har aldrig hört talas om att ett kreditbolag/bank bryr sig om hur många som gjorts. Däremot är de intresserade av dina eventuella anmärkningar.
 

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Rivergoal
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
Kreditupplysningar betyder inte ett smack. Har aldrig hört talas om att ett kreditbolag/bank bryr sig om hur många som gjorts. Däremot är de intresserade av dina eventuella anmärkningar.

Där har du fel!

Om jag ska sälja en bil till en kund på jobbet och kunden vill finansiera sitt bilköp genom oss, då är det 20% kontantinsats som gäller. Om vi då ser att kunden har ansökt om lån hos bank så drar vi öronen åt oss ibland. Detta pga att kunden då kan ha ansökt om ett lån för att täcka sin kontantinsats för ett eventuellt köp.

Gör man för många upplysningar hos UC på samma person under en viss tid så blir det snart stopp, även om personen ifråga är kreditvänlig!

För att svara på TS frågeställning så är mitt svar: Om du får avslag på ett eventuellt lån pga för låg inkomst föregående år, så kan ett arbetsgivarintyg samt en aktuell lönespec göra att lån beviljas.

//D
 

Smagatusk

Guest
Det handlar väl lite om planering? Om man bränner pengarna man har bara för att man har dom och tycker att det är helt ok att betala ränta på lån istället så, visst. Men gnetar man lite så är det inte omöjligt att nöta ihop det på ett år, och sen har man ett helt klart mycket billigare hojägande ;)

Det där är så löjligt tänk på så många plan så jag vet knappt var jag ska börja...

Du vet väl inte vad han jobbar med? Det finns kanske inte utrymme för övertid eller ett kvällskneg eller vad man nu gör för att tjäna extra pengar. Och låt säga att killen är i ung ålder och vill ha en hoj nu innan flickvänner och skit börjar "sätta ner foten" och fördärvar pojkdrömmarna för att ett nytt möblemang går före allt annat. Ska han då spara en tusing i månaden i 5-6 år innan han kan köpa det han vill NU?

Alla har inte samma förutsättningar som dig Hoztic, och med nästan obefintliga räntekostnader ser jag ingen anledning att inte leva lite som ung.
 

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Tannåker
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Betala av lån är de absolut tråkigaste som finns. Du blir lyrisk i början, sedan blir de vardag att pröjsa ett par tusen i månaden i flera år framöver. Jag gjorde misstaget som du håller på att göra, jag köpte bil och mc på lån, ångrar mig varje jävla sekund. Och vad säger att du är kreditvänlig om 3-4 år?
 

Smagatusk

Guest
Betala av lån är de absolut tråkigaste som finns. Du blir lyrisk i början, sedan blir de vardag att pröjsa ett par tusen i månaden i flera år framöver. Jag gjorde misstaget som du håller på att göra, jag köpte bil och mc på lån, ångrar mig varje jävla sekund. Och vad säger att du är kreditvänlig om 3-4 år?

Ja, men du har åtminstone nåt att göra under tiden du betalar av dem. Dvs köra hojen du lånat till.
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Helt rätt, har du inte cash så väntar man tills man har, min prio regel iaf. Om du inte MÅSTE köpa hus elr ngt liknande.

Har man cash, ja då om nåt ska man ju låna eller har jag missat nåt?.
Man ska ju inte låsa tillgångar. :va
 

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Tannåker
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Ja, men du har åtminstone nåt att göra under tiden du betalar av dem. Dvs köra hojen du lånat till.

Absolut.

Men som jag sa, jag pratar för mig själv just nu. Jag inser iallfall nu att det hade varit roligare att göra annat för de pengarna än att betala av lån. Säger som min bankman sa till mig när jag tog senaste lånet vilket man trodde var rätt då men inte nu. Han avrådde mig men min övertygelse sa ja. Inga problem att betala tillbaka so far men förra året var de krisigt på firman, skoja att man var rädd att stå där med lån och skit utan jobb.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Kreditupplysningar betyder inte ett smack. Har aldrig hört talas om att ett kreditbolag/bank bryr sig om hur många som gjorts. Däremot är de intresserade av dina eventuella anmärkningar.

Lite hårddraget: Banker bryr sig, kreditbolag bryr sig mindre.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top