Ta bort kat.

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Har hört att hojen kan gå magert om man tar bort katten..Undrar om det stämmer.Fick nämligen mina slip on idag o dom passar inte mot katten.Sitter ju nå ringar på den som gör att jag inte får ner mellanrören tillräckligt långt.Försökte ta bort ringarna men dom satt som berg.Fick en kat ers. med när jag köpte dämparna..Så kan man ta bort katten utan o mappa om eller måste jag köpa en pc3:a o mappa om den eller går det ändå?Hojen är en Gsxr 1000-07
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag skulle ha mappat hojen, flödet i avgasröret blir helt annorlunda än vad hojen är original mappat till!
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Du behöver inte mappa om. Bort med katten och på med slipon. Motorn tar ingen ingen skada utan PC och mappning men du kommer troligen att kunna få några extra hästar både på topp och mellanregister med.
Det kostar ju en slant med en pc och mappning, 5-7000 spänn är nog rimligt om det ska bli ordentligt gjort.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Det var 5 år sedan han frågade så jag tror han redan bestämt sig för hur han ska göra ;)
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Jag har ingen gsxr 1000 -07 men vad jag kan se utifrån instruktionsmanualen så sitter lambdasonden (H20 sensor) i samma paket som katalysatorn. I de här ringarna du har fått med kanske det finns en infästning för lambdasonden?

Oavsett måste den finnas kvar när du byter till slip-on.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag har ingen gsxr 1000 -07 men vad jag kan se utifrån instruktionsmanualen så sitter lambdasonden (H20 sensor) i samma paket som katalysatorn. I de här ringarna du har fått med kanske det finns en infästning för lambdasonden?

Oavsett måste den finnas kvar när du byter till slip-on.

Stämmer att lambdan sitter i katen, men Iaf det y röret jag köpte så fanns det fästen för h20 sensorn, annars så kan man köpa färdiga motstånd på ebay och slänga lambdan :)
 
Last edited:

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Du behöver inte mappa om. Bort med katten och på med slipon. Motorn tar ingen ingen skada utan PC och mappning men du kommer troligen att kunna få några extra hästar både på topp och mellanregister med.
Det kostar ju en slant med en pc och mappning, 5-7000 spänn är nog rimligt om det ska bli ordentligt gjort.

Utav ren nyfikenhet, hur vet du att inte motorn tar skada? Det jag har läst mig till så rekommenderar i stort sett alla att man mappar om hojen. Jag personligen hade inte chansat!
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Stämmer att lambdan sitter i katen, men Iaf det y röret jag köpte så fanns det fästen för h20 sensorn, annars så kan man köpa färdiga motstånd på ebay och slänga lambdan :)

Jag är inte riktigt med nu, varför skulle du kunna ersätta lambdan med ett motstånd, en viktig del av motorstyrningen försvinner då?!

I closed loop går motorn endast på lambdan och om den då ersätts med ett fast motstånd ger det inte en optimal förbränning, eller har jag fått det om bakfoten?
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Utav ren nyfikenhet, hur vet du att inte motorn tar skada? Det jag har läst mig till så rekommenderar i stort sett alla att man mappar om hojen. Jag personligen hade inte chansat!

Motorn tar garanterat inte skada av att bara byta utan att mappa. Eventuellt kommer den ga lite magert eller fett, eller inte alls om det blir jattestor skillnad (men det tror jag inte), men den kommer inte ta skada.
 

bmwrobban

framhjulsdrivet är oönskat
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Kalmar Län
Hoj
-94 Gsxr 750(såld), Gsxr 1000 K5 snabb banhoj (såld), -06 zx10, GsxR 1100 1987
Jag köpte ett Kat'-ers.rör till min zx10 och ett Yoshi slipon, har ej mappat lr köpt pcIII, funkar bra iaf.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Motorn tar garanterat inte skada av att bara byta utan att mappa. Eventuellt kommer den ga lite magert eller fett, eller inte alls om det blir jattestor skillnad (men det tror jag inte), men den kommer inte ta skada.

Fast om motorn går FÖR snålt som kommer den ta skada. Det kanske inte säger poff första gången man startar hojen utan katen. Men efter 500-2000 mil. Tex om man byter ljuddämpare på tex en r1 så ska man bestycka om förgasarna just för för den anledningen att hojen går för snålt. Vad jag tänka mig så gör det större skillnad att ta bort katen än att byta till en effekt dämpare. Snackade med en mc mekaniker som sa det att flera satte på raka rör på sina hd och att de skar till sist för att de inte bestyckad dem.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag är inte riktigt med nu, varför skulle du kunna ersätta lambdan med ett motstånd, en viktig del av motorstyrningen försvinner då?!

I closed loop går motorn endast på lambdan och om den då ersätts med ett fast motstånd ger det inte en optimal förbränning, eller har jag fått det om bakfoten?

Det motståndet är väl till för system som saknar fäste för lamdban. Mappar man hojen optimalt så är man inte i lika stort behov utav lambdan
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Utav ren nyfikenhet, hur vet du att inte motorn tar skada? Det jag har läst mig till så rekommenderar i stort sett alla att man mappar om hojen. Jag personligen hade inte chansat!

Om vi vänder på frågan, varför skulle motorn ta skada? Enda skillnaden är väl att det blir något lägre motstånd och skitigare avgaser. Vad jag vet har katalysatorn inget med motorstyrningen att göra.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Jag körde RR med en Yamaha R1 2000 för ett gäng år sedan. Jag satte på ett helsystem och ett K&N-filter. Bänkade den på RG i Fbg. Jag fick ut 144 hk på bakhjulet och mycket fina lamdavärden med orginal nålar och bestyckning. Vi rörde inget i förgasarna. Enligt Rikard fanns det inget mer att hämta, den gick perfekt.
Många tror att man alltid ska trycka in större munstycken eller feta blandningen om man byter avgassystem vilket inte är fallet. Ofta är det så men man kan inte veta om man inte kört den i bänk. Det finns dock otaliga exempel där man har trimmat ner sina hojar genom för fet bestyckning.

Fast om motorn går FÖR snålt som kommer den ta skada. Det kanske inte säger poff första gången man startar hojen utan katen. Men efter 500-2000 mil. Tex om man byter ljuddämpare på tex en r1 så ska man bestycka om förgasarna just för för den anledningen att hojen går för snålt. Vad jag tänka mig så gör det större skillnad att ta bort katen än att byta till en effekt dämpare. Snackade med en mc mekaniker som sa det att flera satte på raka rör på sina hd och att de skar till sist för att de inte bestyckad dem.
 
Last edited:

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Om vi vänder på frågan, varför skulle motorn ta skada? Enda skillnaden är väl att det blir något lägre motstånd och skitigare avgaser. Vad jag vet har katalysatorn inget med motorstyrningen att göra.[/QUOT

Att den går för snålt än vad den är mappad till. Sen så säger jag inte att jag vet med 100% att motorn tar skada :) Men vad jag har läst så rekommenderar de flesta att man mappar om hojen efter man plockat av katen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag är inte riktigt med nu, varför skulle du kunna ersätta lambdan med ett motstånd, en viktig del av motorstyrningen försvinner då?!

I closed loop går motorn endast på lambdan och om den då ersätts med ett fast motstånd ger det inte en optimal förbränning, eller har jag fått det om bakfoten?

Det är ju smalbandslambda som sitter på våra cyklar så den är i princip enbart aktiv vid riktigt små trottelöppningar och då för att optimera avgasvärdena. Ersätter man med ett motstånd så fettar den på konstant och det värsta som händer är att man är lite miljösvinig.
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Det är ju smalbandslambda som sitter på våra cyklar så den är i princip enbart aktiv vid riktigt små trottelöppningar och då för att optimera avgasvärdena. Ersätter man med ett motstånd så fettar den på konstant och det värsta som händer är att man är lite miljösvinig.
Jaha, tack för förklaringen. Eftersom många bilar idag har lambdasensor före och efter katalysatorn kanske vi har samma sak på motorcykeln. Back to topic
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Om vi vänder på frågan, varför skulle motorn ta skada? Enda skillnaden är väl att det blir något lägre motstånd och skitigare avgaser. Vad jag vet har katalysatorn inget med motorstyrningen att göra.[/QUOT

Att den går för snålt än vad den är mappad till. Sen så säger jag inte att jag vet med 100% att motorn tar skada :) Men vad jag har läst så rekommenderar de flesta att man mappar om hojen efter man plockat av katen.

Ja det är klart att för att få ut mesta möjliga effekt så ska man ju mappa den.
Själv läste jag mig till att min hoj går lite för fett från början så byte av system är inga problem på den.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top