Törs man dra loss en 35mm drevmutter med muttermaskin?

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Hej,

Som rubriken lyder, törs man köpa storhylsan till muttermaskinen och dra loss eller finns risken att man drar sönder något?

Värmepistol, kyla och stort dragskaft kanske är bättre??
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
35 tum, 88,9 cm? :3freak :hihi

Banka på ba' med mutterpickan, se till att det går åt rätt håll bara. Bör kanske dras med rätt moment sen...?

/J
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
mm MENAR JAG:p .. Men det är inte säkert att man dra sönder något iom att det är ganska högt varv på en sån maskin?
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Jag syftar på en eldriven från typ Jula som man drar bilbultar med vanligtvis!

Kompressordrivna proffsaker klart det fungerar, inte står verkstadskillarna och handdrar:)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Fick inte loss min bult till bakhjulet till Duccen och tillslut körde jag upp till däckfirman med depåstöd och 46 hylsan samt momentnyckel. De fick dra loss bulten med muttermaskin och jag skruvade tillbaka den igen med rätt moment.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag syftar på en eldriven från typ Jula som man drar bilbultar med vanligtvis!

Kompressordrivna proffsaker klart det fungerar, inte står verkstadskillarna och handdrar:)

...det är vrid man använder, oavsett hur de snurrar, om det snurrar fort spelar liksom ingen roll, det gör även tryckluftsprylar om man kör dem obelastat. :)

Högst troligtvis kommer elprylarna att gå bet, men det är en annan sak.
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Ja, det är det jag känner! Jag kanske provar och värma och får jag inte loss skiten får jag åka till någon verkstad och be om hjälp:)
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Mutterknackare (även de små eldrivna) fungerar alldeles utmärkt! Hjälpte en kompis att byta drivpaket på hans Tiger och det var lögn i helvete att få loss muttern till framdrevet... Vi stod med två meter långt rör på hylsnyckeln utan att lyckas rubba muttern, men efter att jag hämtat min JULA-mutterknack var den loss på två sekunder :tummenupp
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Du behöver ingen maskin. Låt kedjan vara kvar på dreven, lägg en regel över svingen genom bakfälgen.(Hindrar framdrevet från att snurra)
Ta en skiftnyckel och sätt fast runt muttern, DRA INTE med denna utan ta en hammare/ klubba och knacka på skiftnyckeln några gånger. Sen tar du fram dragskaftet och drar loss muttern. Kolla att den är "rätt"-gängad bara innan du tar i.

Bör fungera, gör det inte det, kan du ta ett studiebesök hos Jula.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
35 tums bult/mutter ... :jisses.Och vad sitter då denna "megabult" på för maskin !?.En sådan hylsa måste ju kosta multum.Har varit med en gång och spänt bultar för hand på en gammal amerikansk caterpillar där vi satte ett stort järnspett i en enorm hylsa som vi sedan turades om att hoppa på.Men inte ens dessa bultar var så stora som 35 tum. :crash
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Spärra bakhjulet, sätt på hylsan, på med fast eller krafthandtag(inte spärr) spänn upp allt och ge skaftet en distinkt smäll med liten slägga eller hammare, problem och mutter löst! Segdra inte med förlängare, har du otur så lägger sig hylsan lite snett och sabbar muttern.
 

rasmussen

Guest
Låt kedjan vara kvar, om möjligt låna någons fot till bakbromsen och lossa muttern(knacka/"ryck" på skaftet om det inte lossnar). Att spärra bakhjulet genom fälgen är väl inget ett rekomendera om man är rädd för märken eller krökta ekrar om man har en sån fälg. Om inte detta går så hade jag kört med mutterpicka.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Bakhjulet ... !?.Handlar det om de skrivna 35 tummen eller 3,5 cm..En 3,5 cm bult kan du väl dra loss för hand med ett långt passande järn om det skulle visa sig att den sitter duktigt hårt.Sök inte jobb i en järnaffär. :hihi
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
du lär ta en bild på den muttern o mutterpickan.
Hjulen på min hoj är 17 tum så en 35 tums mutter skulle jag vilja se :tummenupp
Ännu hellre skull jag vilja se hylsan samt mutterpickan du tänkte använda, måste vara groteskt stora saker. :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 

Gummi Tarzan

örnörn
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Sollentuna
Hoj
Svart/ grå kronan duo s
:fakta
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bult

Bult är en ogängad cylindrisk kropp som användas vid sammanfogning, med eller utan skalle.[1][2] Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogning. Bulten låses med hjälp av friktion och i vissa fall endast dragningskraft. En variant av bult är länkbulten med hål i änden som kan låsas med hjälp av saxpinne eller en hårnålssprint.[3]

En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv och skruvförband.[3]
 

Friman

Medlem
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Bmw s 1000 xr ,Bmw HP2 sport -09,Suzuki 1250 bandit,Monarped 50cc
35 tum, 88,9 cm? :3freak :hihi

Banka på ba' med mutterpickan, se till att det går åt rätt håll bara. Bör kanske dras med rätt moment sen...?

/J
35" x 25,4 mm är 889mm eller 88.9 cm !!!!!!!!!!!!!!!!! eller 0.9 m
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top