Tårar i Arai Condor

niilo

Återfallsförbrytaren
Gick med
1 Sep 2006
Ort
Luleå
Hoj
CBR600F, anno -95
Har en Arai Condor som är grymt bekväm men på något sätt letar sig fartvinden in i hjälmen lite väl mycket - vill inte gråta när jag kör! Provade Shoei hakskydd (som inte stämmer något vidare bra, fanns tydligen inget till Condor från Arai) och det blir bättre men lite instängt är det ju..

Någon som har en fundering eller haft liknande trassel? Visiret stänger helt tätt, tycker jag.
 

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Segeltorp, Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Märkte faktiskt samma fenomen häromdagen när det blev kallare i luften. Löste det genom att stänga dom övre "luftgenomsläppen" i visiret.

Fast det är lite konstigt...har haft hjälmen i 3 år och inte kännt någonting... är det någonting som finns i luften..? :eek: :galen
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Har också en Arai Condor och precis som du säger så kommer luften in lite väl mkt underifrån. Upplever att orginalvisiret (det klara) är bättre än Arai´s mörktonade så antagligen kommer lite luft in även vid visirskarven.

Köpte häromdan en typ lite tjockare "Buff" som inte är vindgenomsläpplig och då vart det mkt bättre, den kan man välja att ha över näsan eller över munnen eller bara hakan... tror den var av fabrikat Knox, 215 spänn på Mc-boden...
 

niilo

Återfallsförbrytaren
Gick med
1 Sep 2006
Ort
Luleå
Hoj
CBR600F, anno -95
FoggyMask

Jag kör med en sådan här....http://www.1tail.com/sa/p/Respro_Foggy_Mask_-_Anti_Fog_Helmet_Mask.htm

Egentligen ett anti imskydd...men stänger även av vinddrag underifrån:tummenupp

Verkar klart intressant, trots att det kostar en del. Hur fäster man härligheten i hjälmen, sitter den bra? Funktion, enligt dina erfarenheter? Tog du den direkt från utlandet, genom sidan du hänvisar till?

Har också en Arai Condor och precis som du säger så kommer luften in lite väl mkt underifrån..

Köpte häromdan en typ lite tjockare "Buff" som inte är vindgenomsläpplig och då vart det mkt bättre, den kan man välja att ha över näsan eller över munnen eller bara hakan... tror den var av fabrikat Knox, 215 spänn på Mc-boden...

Okej, bra att veta att jag inte inbillar mig :) Har faktiskt gjort som du och skaffat en lite tjockare buff, har inte hunnit prova den ordentligt än.
 
Last edited:

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Verkar klart intressant, trots att det kostar en del. Hur fäster man härligheten i hjälmen, sitter den bra? Funktion, enligt dina erfarenheter? Tog du den direkt från utlandet, genom sidan du hänvisar till?

Jag beställde en från ebay i England 16,58 pund inklusive frakt. Inte så blodigt om det funkar tycker jag. Beställde den igår så har inte fått den än...

/R
 

abbanovitch

Medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Aprilia RSV4R -10, Honda CBR600RR-10 SBKONE RACE, KTM 690 Enduro R -09
Verkar klart intressant, trots att det kostar en del. Hur fäster man härligheten i hjälmen, sitter den bra? Funktion, enligt dina erfarenheter? Tog du den direkt från utlandet, genom sidan du hänvisar till?

E en kardborre bit som man sätter på insidan av hjälmen vid hakpartiet åsså klämmer man fast sidorna med remmarna på hakbandet:tummenupp

Lite svårt att ta av sig hjälmen utan atyt skrapa pannan.....man får lära sig en teknik....jag tar bägge pekfingrarna under masken vid näsan å lyfter hjälmen med tummarna:tungan ....tricky....men det går!
Tycker det verkligen e en superprodukt......rekommenderas:jäs

Köpte dom i sverige...men han har packat ihop firman:gnissla
Bara sök på Foggymask så finner du ett antal firmor som sälger det i utlandet....framför allt i England.
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Man skjysterar visiret så att det sluter tätt runt silikonlisten.
Man kan göra det själv genom att ta bort sidoplattorna och släppa på stora skruven och flytta hela visirmekanismen, och sen skruva fast den igen.

Om man går till en butik (där man givetvis har köpt sin hjälm, nätköpare får skylla sig själva :D ) så har dom ett specialvisir med hål i som gör det lättare att ställa in visiret.

Då slipper man att det blåser i ögonen.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
jag har en condor men har aldrig drabbats av tårar... varken med klart eller svart visir...

Är det ni som har måndagsex eller är det jag som har fått tag i en ovanligt bra?
 
Last edited:

Svep

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
R1-01 (såld...)
jag har en condor men har aldrig drabbats av tårar... varken med klart eller svart visir...

Är det ni som har måndagsex eller är det jag som har fått tag i en ovanligt bra?

Jag tror att det beror på vad man har för hoj och var luftströmmen hamnar på huvudet.
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Ok. Hör gärna av dig längre fram!

Tjena! Fick den i förrgår så det tog inte många dagar att få hem den.

Lite småkrånligt att fatta hur den skall sitta men väl på plats så funkar den perfekt! Väl värd sina pengar.:tummenupp

/R
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Man skjysterar visiret så att det sluter tätt runt silikonlisten.
Man kan göra det själv genom att ta bort sidoplattorna och släppa på stora skruven och flytta hela visirmekanismen, och sen skruva fast den igen.

Om man går till en butik (där man givetvis har köpt sin hjälm, nätköpare får skylla sig själva :D ) så har dom ett specialvisir med hål i som gör det lättare att ställa in visiret.

Då slipper man att det blåser i ögonen.

Att JUSTERA visiret hjälper inte mot draget underifrån. Hur många mc-hjälmar har otäta visir? Är det vanligt?

Den JUSTERINGEN du föreslår kan inte gälla många modeller, eller?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.


Köpte dom i sverige...men han har packat ihop firman:gnissla
Bara sök på Foggymask så finner du ett antal firmor som sälger det i utlandet....framför allt i England.

ja det gjorde jag, sidoimporten gjorde det inte lönt att fortsätta.
dock inte på denna produkt men andra och nånn storleksförmedling på skinnställ åt massa puckon betackar jag mig för!

foggymasken är en suverän produkt, dyker troligen upp hos en annan svensk firma snart.
 

jimmö

tokigare än tokigast
Gick med
11 Jan 2006
Ort
boden
Hoj
en som rullar
jag tror du har ont i lilltån å att det e därför du gråter :pannkyss
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top