Tändningen stängs av högre hastigheter gsxr 750 -96

LeeRoy

Fh Fh Fh
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki gsxr 750 -96
Hej

Håller på bli tokig på hojjen!!!

1:an full gas funkar klockrent 2:an likadant.

3:an och resten e katastrof :huvet

runt 120- 140 så hugger motorn.. tändningen lägger av blir en jävla motorbroms...

varit att den huggt ett tag nu..

häromdan när ja smög upp den till runt 140 å höll den där så efter ett tag cirka 5 min så stängdes tändningen av typ, motorbromsades ner till cirka 90 innan den kom igång igen??? de va ett nytt fenomen?

ute å leka funkar utan problem så länge man inte gasar ut den i högre hastigheter :va:va:va

snälla någon som har någon idé!!

har blåst rent soppa filter och luftfilter......
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Någon elkomponent som blir ledsen av värme, kanske? Glapp i stödkontakt eller dödarknapp?
 

LeeRoy

Fh Fh Fh
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki gsxr 750 -96
Någon elkomponent som blir ledsen av värme, kanske? Glapp i stödkontakt eller dödarknapp?


tror inte de, för den går verkligen klockrent under 120.... :va du kan snurra runt å leka en hel dag utan att man märker ett skit så länge man inte ska ut å marscha över 120 helt stört e de!!

rasta hojjen å den hugger som fan!!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
tror inte de, för den går verkligen klockrent under 120.... :va du kan snurra runt å leka en hel dag utan att man märker ett skit så länge man inte ska ut å marscha över 120 helt stört e de!!

rasta hojjen å den hugger som fan!!

Är det varvrelaterat, kört länge på samma varv som 6:an i 120, vad händer om du lägger i 4:an och håller samma varvtal.

Laddregulatorn kan spöka och ge för hög spänning eller inte ladda alls när det varvas.
 

LeeRoy

Fh Fh Fh
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki gsxr 750 -96
Är det varvrelaterat, kört länge på samma varv som 6:an i 120, vad händer om du lägger i 4:an och håller samma varvtal.

Laddregulatorn kan spöka och ge för hög spänning eller inte ladda alls när det varvas.

De spelar ingen roll om de är 3:an eller 6:an den klipper motorn...

men laddregulatorn hög spänning, fått ett till fel sista tiden den skjuter huvudsäkringen ibland den vänster om sadeln. men aldrig hänt när jag kör utan bara när jag stått still å lagt i en växel, eller när ja stängt av hojjen.


Kan varva ut motorn 1:an å 2:an utan problem... varvstopp likadant...

kan de va så?? laddregulatorn?? känns långsökt?
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Gaaahh, mardröm!!!! Hade ett liknande, men helt annat problem :va som är borta nu, efter lite skruvande på verkstad (dom vet inte själva exakt vad det var, dom hittade lite småglapp här o var, sa dom...)

Är du säker på att det är ett elfel? (såg det om huvudsäkringen, men ändå...) Jag fick en hel del förslag om vakuumslangen när jag beskrev mina symptom, som i korthet var att motorn verkade gå ner på tre, eller färre, vad vet jag, cyllar i korta ögonblick.
( Det gjorde den i alla farter och på alla växlar iofs...:rolleyes: )

Lycka till! :krama
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Då detta enbart tycks vara fartrelaterat så är min första tanke att det faktiskt är fartvinden som orsakar problemet. Når du en viss hastighet så kanske luften passerar genom cykeln på ett sånt sätt en kabel kan börja glappa och att tändningen till en eller flera cylindrar därför slår av. Då får du automatiskt motorbroms.

Låt motorn gå med några tusen varv (vrid upp tomgången) samtidigt som du t.ex. petar på kablarna till tändhattarna. Tappar motorn helt plötslig varv så har du hittat felet.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Sätt dit nån sniken liten voltmätare som du kan kolla på när du kör.
Laddspänning ska ju ligga på ca 14V.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Som Mattias skrev. Prova att tillfälligt koppla ur sidostödskontakten, och/eller smörj stödets infästning. På en 14 år gammal hoj börjar fjädrarna nog bli lite slappa. Det har hänt att fartvinden pressat stödet så den kontakten spökat! Hela det paketet med sidöstödskontakt, dödarknapp och växel/neutralgivare hänger ihop och det klipper tändningen. Se bifogade skiss, ej från din hoj men från en annan suzuki 96.

edit: fel bild
 

Bifogat

  • untitled.JPG
    untitled.JPG
    87.1 KB · Visningar: 88
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
jag hade gått igenom bränslets väg ordentligt. När man blåser lite snabbare rinner soppan på rätt bra också. Fått samma symptom med dålig funktion av soppakran eller dito och av klämd vacuum till tanken och även rost i tanken som inte behöver synas i soppafiltret om det är flagor som är stora... Min erfarenhet...

Soppapumpen är väl inte fel att kolla också. Haft samma fel där faktiskt...
funkar kanon under 120. Blåser på snabbare och det börjar jäklas. Tvärdöd. Måste vänta en minut eller två. Och allt funkar klockrent igen.

Kan du starta din med ens efteråt? Eller blir den tungstartad? Eller måste du vänta en minut eller 5?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
96an är ju en förgasarmotor
den har säkert trycksatta flotörhus från luftintagen på nått sätt

Kolla alla slanganslutningar på förgasarna och runt luftintagen

Supervanligt fel på äldre kawor, Har dock inte hört detta på en suzuki men låter ändå troligt
 

LeeRoy

Fh Fh Fh
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki gsxr 750 -96
SkITHOJJJJJ :huvet:huvet:huvet:huvet

Nu är det helt varvtalsrelaterat!

runt 8000varv klipper den tändningen :huvet:huvet

bytt tändstift i hojjen och inget resultat.. bättre tomgång och bättre respons upp till 8000 sen dör den :va:va


Kan de va tändkablar eller tänspolarna??

tipps tack blir galen halva säsongen har snart gått. :huvet
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Smuts i förgasaren?
Hur ser stiften ut?
Klipper den tändningen även vid tomgasning?
 

LeeRoy

Fh Fh Fh
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki gsxr 750 -96
Smuts i förgasaren?
Hur ser stiften ut?
Klipper den tändningen även vid tomgasning?

Blåst ur förgasarna...
Nya Stift.....
tomgasning ej testat...

Har nu bytt tändkablar och tändspolar samma skit fortfarande :huvet:huvet


CDI? kan de va så? :va

Andra förslag :gnissla
 
Last edited:
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top