Synka förgasarna, varför?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Trottlarna ska hälst lyfta samtidigt och lika mycket. Stänga helt vid 0 gaspådrag och helt vid fullt. Så att säga lika på båda. Det förstår du att hojen inte går bra om detta inte stämmer. :näsblod
 

Toecutter

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 600
Keiser Soze skrev:
När förgasarna är i osynk, vad innebär det? Hur påverkas cykeln?

Cylindrarna får olika mycket färskgas. Resulterar i ojämn tomgång, vibrationer, vandrande tomgång, svarar dåligt på gas. Obs - saknar betydelse vid halv- eller fullgas. Justeras med vakumklockor. Försök inte justera på känsla!
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Man kan väl säga att synka förgasarna är onödigt om hojen går bra... Men det är ju en service åtgärd för att du inte ska få problem. Jag kollade mina förgasare på min rf vid 2400 mil. Dom var hur bra som helst!! Förra ägaren hade inte gjort det sen 1600 mil. Men man vet ju aldrig. En koll på verkstad kostar ju inte en fömögenhet.
 

Keyser Soze

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Area noll-51-fem
Hoj
CB1000R -09
Toecutter skrev:
Cylindrarna får olika mycket färskgas. Resulterar i ojämn tomgång, vibrationer, vandrande tomgång, svarar dåligt på gas. Obs - saknar betydelse vid halv- eller fullgas. Justeras med vakumklockor. Försök inte justera på känsla!


Ok, farsan har en Honda CB750 -81 som bluddrar vid fullt ös. Det beror alltså inte på förgasarsynken? Är det rengöring av förgasare, byte av filter och stift som gäller då? Nått annat?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Keiser Soze skrev:
Ok, farsan har en Honda CB750 -81 som bluddrar vid fullt ös. Det beror alltså inte på förgasarsynken? Är det rengöring av förgasare, byte av filter och stift som gäller då? Nått annat?

Antar att den går bra vid lite/halv gas, så Nej det beror inte av synkningen. Hur uppkom det? rengörning av förgasare och luftfilter är en bra början, och som du sa stift.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Keiser Soze skrev:
Ok, farsan har en Honda CB750 -81 som bluddrar vid fullt ös. Det beror alltså inte på förgasarsynken? Är det rengöring av förgasare, byte av filter och stift som gäller då? Nått annat?

Mest troligt trötta/rostiga fjädrar på brytarspetsarna som gör att tändningen inte hänger med på höga varvtal.
 

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
En svart och rytande Honda!
Keiser Soze skrev:
Ok, farsan har en Honda CB750 -81 som bluddrar vid fullt ös. Det beror alltså inte på förgasarsynken? Är det rengöring av förgasare, byte av filter och stift som gäller då? Nått annat?


Kan nästan garantera att det är ett elfel,ganska vanligt på den modellen.
Kolla att den har 14.2-14.5 volt vid Batteriet vid 4000-5000varv.
Kolla sedan om du har sammavid säkringsdosan.
Om inte så testa att ta ur en säkring i taget och se om du får upp volten.

Oxid i kontakterna är det vanligast felet till att det blir så som du beskriver.
Rengör ALLA kontakter och smörj med typ 5-56.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Hell_Man skrev:
Man kan väl säga att synka förgasarna är onödigt om hojen går bra... Men det är ju en service åtgärd för att du inte ska få problem. Jag kollade mina förgasare på min rf vid 2400 mil. Dom var hur bra som helst!! Förra ägaren hade inte gjort det sen 1600 mil. Men man vet ju aldrig. En koll på verkstad kostar ju inte en fömögenhet.

Vad säger ni? Synka förgasare själv, eller lämna in? Jag har ingen vakumklocka i dagsläget. Har aldrig synkat förrut.
Har skruvat i och ur motorn ett par gånger, och har en del skruv-vana.

Lämna in eller göra själv?
 

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
En svart och rytande Honda!
Vet ej priset på en Synkning,men skulle gissa på 700-1000:-
Dvs samma pris som ett rack vakumklockor.
Klarar man ett oljebyte så bör man klara att synka.

Keiser Soze skrev:
Tack för tipsen! Skall kolla detta.

Tips.
Kolla även efter oxid vid start-reläet och säkringshållarna uppe vid styret inte har oxiderat.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
stordrulen skrev:
Vet ej priset på en Synkning,men skulle gissa på 700-1000:- Dvs samma pris som ett rack vakumklockor.

Gör en sökning på forumet så hittar ni billigare förslag. Via biltemamätare kommer man undan med under 200:-
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top