Symboltolkningshjälp. Tack.

~Settan~

Bjärven -det är jag!
Gick med
2 Dec 2003
Ort
I gult tegelhus i Skåne.
Hoj
flyttat hemifrån
Mer hjälp! Redigering! (Symboltolkningshjälp. )

Mer hjälp tack

Jag vet att ni här är duktiga på att redigera så nu vill jag också ha hjälp. Bilden är inscannad och har kass kvalite, plus att det blänker på pelaren där symbolen sitter. Går det att göra på nåt snyggt sätt så symbolen syns tydligare? Bilden ska in i min uppsats.

Jag har försökt men det blir bara ännu sämre när jag pillar med det :(

Danke bitte schön om nån kan hjälpa mig att få det presentabelt nog att stoppa in i uppsatsen! :banana



--------------------------------------------------------
Jag behöver hjälp! Eftersom det tycks som om man kan få svar på nästan allt här så försöker jag nu också. Jag behöver hjälp med vad denna symbolen betyder, på ett ungefär iallafall så jag vet var jag ska leta vidare nånstans.


Den sitter på en gravsten som en inskription. Nån som vet? (jag har ritat av den här så den är liite sne...)
 

Bifogat

  • test1.jpg
    test1.jpg
    53.7 KB · Visningar: 168
  • test2.jpg
    test2.jpg
    136.3 KB · Visningar: 185
Last edited:

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Last edited:

~Settan~

Bjärven -det är jag!
Gick med
2 Dec 2003
Ort
I gult tegelhus i Skåne.
Hoj
flyttat hemifrån
SSB skrev:
Ser ut som ett tyskt kors.

Möjligtvis ett maltesekors, men malteserkors ser ut såhär: http://hem.passagen.se/jonar242/riddarordnar.htm

Edit: Kikat lite mer. Det som liknar det mest hittils, det jag kallade "Tyskt kors" heter "Georgskors" även kallat "Frimurarkors", eftersom det används av frimurarorden.

Här kan du kika om korset verkar stämma överrens med det: http://www.frimurarorden.se/index2.html

Tack! Ja, det liknar onekligen Frimurarkorset. Jag ska genaste läsa på sidan. :Bugar
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
Påminner onekligen om Frimurarorden i Skaraborg, dock något omarbetad.
Känns som att Skarabors Frimurare har använt någon form av ”originalbild” för frimurare (den du har?) och lagt in en bild på S:T Sigfrid…
 

Bifogat

  • Skaraborg.jpg
    Skaraborg.jpg
    8.2 KB · Visningar: 719

~Settan~

Bjärven -det är jag!
Gick med
2 Dec 2003
Ort
I gult tegelhus i Skåne.
Hoj
flyttat hemifrån
SirCastic skrev:
Påminner onekligen om Frimurarorden i Skaraborg, dock något omarbetad.
Känns som att Skarabors Frimurare har använt någon form av ”originalbild” för frimurare (den du har?) och lagt in en bild på S:T Sigfrid…

Tack! ja, jag har sett den där "ramen" också, tillhör den endast Skaraborg? Isåfall blir det lite konstigt eftersom gravstenen står i Blekinge.
Jag får klura lite i skolan imorgon med lärarna och se om någon där vet.
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
Hum, blev lite intresserad och tittade runt lite, Eslöv ligger nära till hands…


Edit:
Angående ramen så är det en passare och vinkel, sådana som används vid navigering. På din bild så bildar dessa en ram men det är inte genomgående på det viset. Förekommer många kombinationer men inte så många där passare, vinkeln och korset är representerade samtidigt


Bild:
Brödraföreningen Eslövs Frimurareförening
 

Bifogat

  • Eslöv.gif
    Eslöv.gif
    19 KB · Visningar: 665
Last edited:

~Settan~

Bjärven -det är jag!
Gick med
2 Dec 2003
Ort
I gult tegelhus i Skåne.
Hoj
flyttat hemifrån
SirCastic skrev:
Hum, blev lite intresserad och tittade runt lite, Eslöv ligger nära till hands…


Bild:
Brödraföreningen Eslövs Frimurareförening

Den påminner ju onekligen väldigt mycket om symbolen på gravstenen. Nog måste "min" symbol iallafall vara en Frimurare-symbol?! Nu ska jag bara få tag i detta i en bok eller liknande eftersom internet inte är godkänt som källa. (Skriver kandidatuppsats)

Tack igen! Det var till stor hjälp! :yoparty
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
~Settan~ skrev:
Den påminner ju onekligen väldigt mycket om symbolen på gravstenen. Nog måste "min" symbol iallafall vara en Frimurare-symbol?! Nu ska jag bara få tag i detta i en bok eller liknande eftersom internet inte är godkänt som källa. (Skriver kandidatuppsats)

Tack igen! Det var till stor hjälp! :yoparty


Barnhusverksamheten 250 år
ISBN 91-91-631-4381-X

Carl XIII:s Orden
ISBN 91-974123-3-3
 

Bifogat

  • cxiii.jpg
    cxiii.jpg
    15.7 KB · Visningar: 99
  • barnhus_250_250.gif
    barnhus_250_250.gif
    41.3 KB · Visningar: 89

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
~Settan~ skrev:
Den påminner ju onekligen väldigt mycket om symbolen på gravstenen. Nog måste "min" symbol iallafall vara en Frimurare-symbol?! Nu ska jag bara få tag i detta i en bok eller liknande eftersom internet inte är godkänt som källa. (Skriver kandidatuppsats)

Tack igen! Det var till stor hjälp! :yoparty
Sporthoj.com kanske inte är så bra att referera till men varför får ni inte referera överhuvudtaget till internet? Du får nog läxa upp din examinator om att världens största uppslagsverk inte bara är en fluga!

(Jag hade 40 internet-referenser i mitt kandidat-exjobb :))
 

~Settan~

Bjärven -det är jag!
Gick med
2 Dec 2003
Ort
I gult tegelhus i Skåne.
Hoj
flyttat hemifrån
HanneZ skrev:
Sporthoj.com kanske inte är så bra att referera till men varför får ni inte referera överhuvudtaget till internet? Du får nog läxa upp din examinator om att världens största uppslagsverk inte bara är en fluga!

(Jag hade 40 internet-referenser i mitt kandidat-exjobb :))

Av den anledningen att sidor på internet kan ändras från den ena minuten till den andra. Räknas inte som en säker källa. Därmed inte sagt att man kan leta och hitta information men denna informationen måste styrkas av andra "säkrare" källor vilka anges i uppsatsen.
 

RP

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBF1000
Symboler

~Settan~ skrev:
Tack! ja, jag har sett den där "ramen" också, tillhör den endast Skaraborg? Isåfall blir det lite konstigt eftersom gravstenen står i Blekinge.
Jag får klura lite i skolan imorgon med lärarna och se om någon där vet.

Hej ! Fick du något vettigt svar kring din 'passare vinkelhake med frimurarkors ? Fråga annars ... Jag vet en del

Det är i Sverige mycket ovanligt att man sätter ut sin frimurarsymbol på gravstenen. Vore intressant att veta vems gravsten det var ?

>>RP
 

~Settan~

Bjärven -det är jag!
Gick med
2 Dec 2003
Ort
I gult tegelhus i Skåne.
Hoj
flyttat hemifrån
RP skrev:
Hej ! Fick du något vettigt svar kring din 'passare vinkelhake med frimurarkors ? Fråga annars ... Jag vet en del

Det är i Sverige mycket ovanligt att man sätter ut sin frimurarsymbol på gravstenen. Vore intressant att veta vems gravsten det var ?

>>RP

Enligt vad jag hittade i ett gäng böcker så borde symbolen vara en frimurarsymbol. Det finns fler kors på andra gravstenar som liknar frimurarkorset men jag gissar att det är ett st george-kors, ganska lika men hittade lite skillnader.
Finns mig veterligen inget annat symboler kan vara än en frimurarsymbol eftersom både kors, passare och vinkelhake är med.
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
~Settan~ skrev:
Enligt vad jag hittade i ett gäng böcker så borde symbolen vara en frimurarsymbol. Det finns fler kors på andra gravstenar som liknar frimurarkorset men jag gissar att det är ett st george-kors, ganska lika men hittade lite skillnader.
Finns mig veterligen inget annat symboler kan vara än en frimurarsymbol eftersom både kors, passare och vinkelhake är med.


Nej det är helt klart en frimurare som ligger begravd. Varför undrade du förresten?
 

~Settan~

Bjärven -det är jag!
Gick med
2 Dec 2003
Ort
I gult tegelhus i Skåne.
Hoj
flyttat hemifrån
Sad Glad skrev:
Nej det är helt klart en frimurare som ligger begravd. Varför undrade du förresten?

Skriver min uppsats (vilken är så gott som klar nu) där jag kollar gravstenars symboler och inskriptioner mellan 1800-2000 för att se vilka skillnader där är, och varför.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Sad Glad skrev:
Nej det är helt klart en frimurare som ligger begravd. Varför undrade du förresten?



Nytt ordspråk:


Det ligger en frimurare begraven här!



Frågan är vad betydelsen är...
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
~Settan~ skrev:
Skriver min uppsats (vilken är så gott som klar nu) där jag kollar gravstenars symboler och inskriptioner mellan 1800-2000 för att se vilka skillnader där är, och varför.
Hmm...låter faktiskt lite intressant. Vad kom du fram till? kanske länka till uppsatsen?
 

~Settan~

Bjärven -det är jag!
Gick med
2 Dec 2003
Ort
I gult tegelhus i Skåne.
Hoj
flyttat hemifrån
SSB skrev:
Hmm...låter faktiskt lite intressant. Vad kom du fram till? kanske länka till uppsatsen?

Skolan lägger nog ut alla uppsatser tror jag (c- och d-uppsatser). Kan hojta till om min hamnar där också :)

Inte alla som tycker det verkar intressant, många har nog trott att jag är smått depremerad eller nåt som valt ett sådant uppsatsämne. :rolleyes:
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
~Settan~ skrev:
Skolan lägger nog ut alla uppsatser tror jag (c- och d-uppsatser). Kan hojta till om min hamnar där också :)

Inte alla som tycker det verkar intressant, många har nog trott att jag är smått depremerad eller nåt som valt ett sådant uppsatsämne. :rolleyes:

Jag håller med, det låter intressant. Vilken kurs läser du?

Jag läste A- och B-kursen i religionshistoria i början av mina studier. Mest för att det roade mig. Vi läste dock inget om frimurarna.
 

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Ny till våren
RP skrev:
Hej ! Fick du något vettigt svar kring din 'passare vinkelhake med frimurarkors ? Fråga annars ... Jag vet en del

Det är i Sverige mycket ovanligt att man sätter ut sin frimurarsymbol på gravstenen. Vore intressant att veta vems gravsten det var ?

>>RP



Frimurare? eller bara som en annan, väldigt nyfiken på det dolda? :)
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top