Sviestad trafikövningar 2010

Almqvist

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Tjejerna ska få åka i lugn och ro, utan en massa "Rossi-replikor" runt omkring sig.
Vill du åka mycket, gå in på lms.se anmäl dig till nästa licenskurs. Ställ upp och hjälp till på några kvällar eller en tävlingshelg, åk för 50 bananer ca. 20 tisdagar varje sommar.
Harebra mvh. Kjell Bornemo

Har ni så att man får köra med gatcyklar på era tisdagar, eller är det bara rena banhojar??
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Har ni så att man får köra med gatcyklar på era tisdagar, eller är det bara rena banhojar??

Vi kollade upp det där lite, och det som jag vill minas krävs är s.k. båt för att samla upp ev olja under motorn, samt najade skruvar till bromsok osv. Rätta mig om jag har fel!

Men för själva licenskursen är kraven snälla.

"Krav på utrustning
Egen motorcykel i gott skick med bra däck och bromsbelägg. Motorcykeln skall i stort sett motsvara Svensk Bilprovnings godkännande (förutom lyse, blinkers m.m.) eller enligt Svemos reglemente.

Ljudkrav på max 95d vid förbifart. Mätning kommer att ske och överstigs 95db så får du inte åka och får inget godkännande på kursen.

Ingen trådlåsning eller andra krav finns för att du ska få deltaga, utan de krav och regler som gäller för träning/tävling tar vi upp under kursen. Vi har heller inget krav på vilket typ av motorcykel du kör upp på, bara att den är i gott skick enligt ovan och att den kan hänga med på banan.

Backspeglar, blinkers, pakethållare, reg-skylt och liknande tillbehör måste avmonteras innan kursen. Fram- och baklyse demonteras eller tejpas så att inget lyser igenom. Gäller även inbyggda blinkers i kåpan.

Heltäckande skinnklädsel (delat skinnställ går bra men GoreTex m.m. är inte godkänt), ryggskydd, hjälm (helst glasfiber/komposit), handskar, och stövlar avsedda för motorcykelkörning."
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Så , om jag drar ner till sviestad trafikövningsåka så blir jag inte ivägskickad med mina Akkra dämpisar nu, är det korrekt ?

Ljudanläggningen har gjort framsteg tackvare Håkan bl.a. denna vecka. Snart har vi mätning som vi kan se hela tiden!

:tummenupp

Mvh
 
Last edited:

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Har läst igenom hela tråden och som det ser ut nu så kommer jag att den 10/6 stå bredvid med min "posörhoj" med eftermarknadssystem för att kl 0700 dagen efter delta i SMC-kursen där kravet är 95DB.

Jag köper läget, kan säkert lära mig något då jag står bredvid men måste ändå ge vissa medhåll att det är en märklig regel.

Håller tummarna för att ni fixar ljudmätargrejen det vore grymt att lyckas klämma in 2 körningar när man ändå är där.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Har läst igenom hela tråden och som det ser ut nu så kommer jag att den 10/6 stå bredvid med min "posörhoj" med eftermarknadssystem för att kl 0700 dagen efter delta i SMC-kursen där kravet är 95DB.

Jag köper läget, kan säkert lära mig något då jag står bredvid men måste ändå ge vissa medhåll att det är en märklig regel.

Håller tummarna för att ni fixar ljudmätargrejen det vore grymt att lyckas klämma in 2 körningar när man ändå är där.

Det kan vara så att anläggningen är fixad då, är du helt säker på att du fixar 95dbA annars kanske du inte får köra på SMCs kurs heller.
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Det kan vara så att anläggningen är fixad då, är du helt säker på att du fixar 95dbA annars kanske du inte får köra på SMCs kurs heller.


Har Db killer, sen finns det ett annat sätt att klara det kravet, man behöver inte ge full rulle över rakan...
 

Thysken

Wookie1000
Gick med
19 Feb 2010
Ort
Västertorp
Hoj
Banhoj K7
Vilket gnäll om orginalsystemen, tycker ni skall vara glada att det arrangeras bantid överhuvudtaget. Ett tips e ju att komma till Racetracks körningar istället där får du köra med vilket system du vill bara du klarar 95db och det klarar jag med mitt Arrowsystem. Dessutom e alla instruktörer gamla "banrävar" som kan lära en ett och annat så man kan bli bättre o snabbare.( Hoppas på en 59:a :) ) Känns som ett bra steg mellan Torsdagskörningarna och senare licenstisdagarna...:tummenupp
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
En liten film från Sviestad 20/5. Första bankörningen för året och aningen ringrostig!

http://www.youtube.com/watch?v=fT7ZUOt4-bo

Du filmade väl även lite senare? Jag har för mig du körde om mig i något av de senare passen, och jag noterade kameran bakpå. Vore kul o se hur "utanför banan" man är egentligen :) En röd-vit CBR900 -99 om du råkar se nåt :)
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
Fasen va sugen jag blir på att prova o åka bana. Måste få med mig lite mer västerviksfolk som vill prova på.

Tur jag har lätt att montera på orginalsystemet :)

Tolf
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top