Svetsat i vevpartiet? [sydd tråd]

sypro

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
thn
Hoj
ingen änn..
Blyvikter i vevaxeln?

Tjenare Har tatt reda på lite information om en crosscyckel som man kanske skall köpa.
Men det är så att den har ett oljud i motorn och jag undrar vad det kan vara, alla Lager och packboxar är bytta i motorn.
Det kan ju iofs vara kolv, kolvringar och så. men ägaren på crossen nämde att det kunde ha varigt några blyvikter i vevpartiet som hadde flyttat på sig lite så att dem tog i vevstaken lite, kan detta stämma?

Är inte så haj på detta hojta till om jag vart otydlig.

Tacksam för seriösa svar!

Oj urtjäckta!
Det är på en yz 125 -87 gammal jag vet. Bra förstahoj.

EDIT : Ändrade lite som jag flummat till.


Mail från ägaren :
bly fattade jag det som, dom som hade den innan har klåpsvetsat dit dom(vikterna) , så jag fick fila lite för att dom skulle inte ta i (vevstaken) men det gör dom ändå
Sedan är dom ipressade så dom går att pressa ur och sedan pressa i nya Vikter.,...
Tyvärr så gjorde inte jag det i samband med renoveringen. Lite synd..

Går det aldså att byta dessa vikter?

Samt jag undrar vad dessa kan kosta?

Kan någon förklara vad klåpsvetsat är med?

Tacksam för seriösa svar!
 
Last edited:

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Låter inte speciellt bra...
Köp inte den förens du är 100% säker att det inte är något fel.
Beggat är alltid en risk.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Liiite mer information skulle ju vara bra.
Fabrikat, kubik, 2T-4T, gångtimmar, mm.

Men blyvikter i staken som flyttat sig?, tvivlar på det.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
sypro skrev:
Tjenare Har tatt reda på lite information om en crosscyckel som man kanske skall köpa.
Men det är så att den har ett oljud i motorn och jag undrar vad det kan vara, alla Lager och packboxar är bytta i motorn.
Det kan ju iofs vara kolv, kolvringar och så. men ägaren på crossen nämde att det kunde ha varigt några blyvikter i vevstaken som hadde flyttat på sig lite så att dem tog i vevstaken lite, kan detta stämma?

Är inte så haj på detta hojta till om jag vart otydlig.

Tacksam för seriösa svar!


Hur låter oljudet? Vad är det för hoj? Låter konstigt med blyvikter på vevstaken, ofta vill man ju ha ett så lätt vevparti på en cross som möjligt.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Du, det finns inga crosshojar som har nagra blyvikter pa vevstaken. Kanske menar manniskan de plast- eller aluminiumbitar som pa en del vevpartier sitter at vevlagret till? Dessa ar for ovrigt till for att skapa en hogre primarkompression i en tvataktare. Dvs. ett hogre tryck i vevhuset. Och om det skulle vara sa att dessa har lossnat eller flyttat pa sig ar det renoveringsdags. Hej hopp!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
southwick skrev:
Du, det finns inga crosshojar som har nagra blyvikter pa vevstaken. Kanske menar manniskan de plast- eller aluminiumbitar som pa en del vevpartier sitter at vevlagret till? Dessa ar for ovrigt till for att skapa en hogre primarkompression i en tvataktare. Dvs. ett hogre tryck i vevhuset. Och om det skulle vara sa att dessa har lossnat eller flyttat pa sig ar det renoveringsdags. Hej hopp!

Inte på själva staken men väl på vevpartiet, några hondor från början av 90-talet har det, jättespännande effekter när dessa vikter lostnade. Har personligen sett växelådsdreven genom toppen utan att demontera motorn....... :gnissla

Det är vanligt att vevar är uppviktade med div tunga metaller för att få rätt balansfaktor men dessa vikter är inte lösa och skall inte kunna röra sig. i övrigt förekommer plast/alu bitar just för att höja vevhuskompet men och dessa skall inte heller kunna röra sig gör de detta skall du genast åtgärda detta.
 

sypro

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
thn
Hoj
ingen änn..
Vikterna i vevaxeln

Tjenare Har tatt reda på lite information om en crosscyckel som man kanske skall köpa.
Men det är så att den har ett oljud i motorn och jag undrar vad det kan vara, alla Lager och packboxar är bytta i motorn.
Det kan ju iofs vara kolv, kolvringar och så. men ägaren på crossen nämde att det kunde ha varigt några blyvikter i vevpartiet som hadde flyttat på sig lite så att dem tog i vevstaken lite, kan detta stämma?

Är inte så haj på detta hojta till om jag vart otydlig.

Tacksam för seriösa svar!

Oj urtjäckta!
Det är på en yz 125 -87 gammal jag vet. Bra förstahoj.

EDIT : Ändrade lite som jag flummat till.


Mail från ägaren :
bly fattade jag det som, dom som hade den innan har klåpsvetsat dit dom(vikterna) , så jag fick fila lite för att dom skulle inte ta i (vevstaken) men det gör dom ändå
Sedan är dom ipressade så dom går att pressa ur och sedan pressa i nya Vikter.,...
Tyvärr så gjorde inte jag det i samband med renoveringen. Lite synd..

Går det aldså att byta dessa vikter?

Samt jag undrar vad dessa kan kosta? (riktpris)

Kan någon förklara vad klåpsvetsat är med?

Tacksam för seriösa svar!
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
sypro skrev:
Tjenare Har tatt reda på lite information om en crosscyckel som man kanske skall köpa.
Men det är så att den har ett oljud i motorn och jag undrar vad det kan vara, alla Lager och packboxar är bytta i motorn.
Det kan ju iofs vara kolv, kolvringar och så. men ägaren på crossen nämde att det kunde ha varigt några blyvikter i vevpartiet som hadde flyttat på sig lite så att dem tog i vevstaken lite, kan detta stämma?

Är inte så haj på detta hojta till om jag vart otydlig.

Tacksam för seriösa svar!

Oj urtjäckta!
Det är på en yz 125 -87 gammal jag vet. Bra förstahoj.

EDIT : Ändrade lite som jag flummat till.


Mail från ägaren :
bly fattade jag det som, dom som hade den innan har klåpsvetsat dit dom(vikterna) , så jag fick fila lite för att dom skulle inte ta i (vevstaken) men det gör dom ändå
Sedan är dom ipressade så dom går att pressa ur och sedan pressa i nya Vikter.,...
Tyvärr så gjorde inte jag det i samband med renoveringen. Lite synd..

Går det aldså att byta dessa vikter?

Samt jag undrar vad dessa kan kosta? (riktpris)

Kan någon förklara vad klåpsvetsat är med?

Tacksam för seriösa svar!

Om alla lager är bytta i motorn (vevlager, ramlager och kolvbultslager) så borde han ju ha tagit bort vikterna. Förstår inte riktigt hur dom sitter, men om de tar emot så är det ju något som skaver och motorn får därför delas igen och felet måste åtgärdas. Om man fortsätter att köra så kommer troligtvis en massa små flisor fara runt i motorn och förstöra de nya lagrena på kort tid.

Klåpsvetsat är troligtvi en klåpare som har svetsat, alltså en icke kunnig och klantig sate..

Vad är det för pris på crossen? Du ska ha i åtanke att det är en gammal maskin med allt vad det innebär. Det är ju inte kul att börja sitt hojägande med en massa problem. Å andra sidan så finns det väl inga crossmaskiner som man inte måste meka med.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Köp inte hojen är den fulmeckad till den graden att de mest känsliga sakerna i motorn skruvas hipp som happ så skulle jag inte vilja ha den till annat än bojsänke.

Besök www.enduromx.com de har ett bra urval av cross/enduromaskiner. Grundtipset är att inte köpa hojar äldre än slutet på 90-talet om man har råd.
De fåtal tusen man lägger mer i inköp betalar av sig snabbt i minskade reparationer och billigare delar. För 15000 hittar du en ok 125a av hygglig årsmodell.
 
Last edited:

sypro

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
thn
Hoj
ingen änn..
Tack för alla svar. Mailade detta till ägaren.
Han begär inte mkt för hojjen heller.
Skapade denna tråden för att jag inte varigt tillräckligt tydlig i förra tråkden. (slarvigt av mej) tack iaf för svaren. om ni får reda på något mer så kan ni gärna skriva mer här.
Tack
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
sypro skrev:
Tack för alla svar. Mailade detta till ägaren.
Han begär inte mkt för hojjen heller.
Skapade denna tråden för att jag inte varigt tillräckligt tydlig i förra tråkden. (slarvigt av mej) tack iaf för svaren. om ni får reda på något mer så kan ni gärna skriva mer här.
Tack

Det är ju en perfekt hoj att lära sig meka på, men räkna inte med att du ska kunna ha den att köra en massa med, man blir så besviken då.. En 2-takt racermaskin är ju inte känd för sin pålitlighet, särskilt inte om den har snart 20 år på nacken. Men å andra sidan är den lättmekad och har relativt billiga reservdelar. Man kan ha tur, och vem vet den håller kanske bättre än vad en nyare hade gjort.. Köp om det känns rätt, men ha med i beräkningarna att den kanske rasar =inte värt att laga då det är dyrare än själva hojen.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
ola_sandin skrev:
Det är ju en perfekt hoj att lära sig meka på, men räkna inte med att du ska kunna ha den att köra en massa med, man blir så besviken då.. En 2-takt racermaskin är ju inte känd för sin pålitlighet, särskilt inte om den har snart 20 år på nacken. Men å andra sidan är den lättmekad och har relativt billiga reservdelar. Man kan ha tur, och vem vet den håller kanske bättre än vad en nyare hade gjort.. Köp om det känns rätt, men ha med i beräkningarna att den kanske rasar =inte värt att laga då det är dyrare än själva hojen.

Ärligt talat, lägg några kronor till på en lite nyare hoj som iaf fungerar närdu köper den.

I slutetså har du kostat på den gamla så mycket att du kunnat haft en nyare som fungerar.

Såna där hojar kommer till den ekonomiska "point of no return", du måste fortsätta att köpa delar eftersom att du redan kostat på x antal kronor och för att den ska gå måste du köpa mera delar för Y kronor.

Att skruva kommer du att lära dig ändå, bättre att du får åkträning istället.

Jag menar hur roligt är det att ha hojen i bitar när polarna är ute och åker?
 

sypro

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
thn
Hoj
ingen änn..
Svetsat i vevpartiet?

Tjenare!
hittat en cross( yz 125 -87) som jag är lite intressrad av bara de att den är svetsad i vevpartiet för att hålla kvar blyvikterna antagligen utslitna vikter?
Svetsningen som är gjort är gjord av en fåne så svetsningen tar i vevstaken.
Och att man får väll fel vikt och baland på vevstaken vilket kan göra att den går sämmre plus att det blir mer vibrationer och det kan sluta med motorhaveri?
Kanske måste fila bort svetsningen och stätta dit nya vikter? Går det att byta dessa vikterna? och något som har ett hum vad de kostar.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
sypro skrev:
Tjenare!
hittat en cross( yz 125 -87) som jag är lite intressrad av bara de att den är svetsad i vevpartiet för att hålla kvar blyvikterna antagligen utslitna vikter?
Svetsningen som är gjort är gjord av en fåne så svetsningen tar i vevstaken.
Och att man får väll fel vikt och baland på vevstaken vilket kan göra att den går sämmre plus att det blir mer vibrationer och det kan sluta med motorhaveri?
Kanske måste fila bort svetsningen och stätta dit nya vikter? Går det att byta dessa vikterna? och något som har ett hum vad de kostar.
ett valdigt gnallande om dina vikter...skaffa ett annat/nytt vevparti nu, eller forsoker du tjata hojen hel..? :)
 

sypro

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
thn
Hoj
ingen änn..
Vevparti kostar väll mer än vad crossen kostar lr? Bara vevstake kostar 995 på Lelles.

Vill gärna komma så billigt som möjligt undan och försöker ta reda på de jag undrar innan affären.

Sorry om jag är tjatig, bara det att jag är lite osäker.

/Lelle
 
Last edited:

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
sypro skrev:
Vevparti kostar väll mer än vad crossen kostar lr? Bara vevstake kostar 995 på Lelles.

Vill gärna komma så billigt som möjligt undan och försöker ta reda på de jag undrar innan affären.

Sorry om jag är tjatig, bara det att jag är lite osäker.

/Lelle
Ring Orebro MC-Service. Han han grymt mkt grejer till gamla crossar. Billigt!
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Hur mycket begär han för hojen egentligen? En 18 år gammal 125cc cross som inte ens har frisk motor är värd ungefär 50 öre kilot (skrotvärdet på metallen)... :död
 

sypro

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
thn
Hoj
ingen änn..
Nej det är inte samma ämne. Läser du riktigt ser du att detta är 2 olika saker!
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top